[AR] Welk tuigje om te beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RvT

Welk tuigje om te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 17:44

Ik wil mijn paard van 1.61cm graag beleren voor de kar (met juiste begeleiding natuurlijk). Nu wil ik een tuig voor hem kopen maar er zijn er zowel dat ik niet zo goed weet welke ik dan moet kopen.
Ik zie ook veel verschil in prijzen. Van €100 tot ver boven de €1000.

Mijn vraag is dus, welk tuigje kan ik het beste kopen om er mee te beginnen/beleren?

Barney1978

Re: Welk tuigje om te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:52

Ik ben zelf begonnen met een merkloos tuig van 300 euro, wel compleet van leer gemaakt. Ik wilde eerst zeker weten hoe onze pony het ging doen voor de wagen. Ook gestart met simpele recreatiewagen. Nu willen we wat meer en hebben een nieuwe marathonwagen gekocht. Nu zijn we geld opzij aan het zetten voor een tuig van Zilco. Ik heb veel plezier van mijn simpele leren tuig gehad, hij paste netjes en nog even door de instructeur laten nakijken. Als het maar goed past op je paard en sterk genoeg is, dan heb je naar mijn idee niet direct het duurste tuig nodig.

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 18:58

Thx!

Dus een simpel tuig voldoet om aan mee te beginnen?
Maar waarom kies je dan voor een van €300 ipv een van €100 (nylon geloof ik bij agradi)?

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:50

Ik vond en vind ons tuig erg prettig om mee te beginnen, zo zullen er inderdaad nog vele andere tuigen zijn die goed zijn om mee te starten.

Wij hebben voor het tuigje van 300 euro gekozen omdat het leer van betere kwaliteit was dan een heel goedkoop tuig. Het tuig is van Engels leer en was bij de stiksels stevig en goed afgewerkt. Omdat het soepel leer is, viel het ook netjes op de pony. Het was niet stug, zoals heel goedkoop leer soms kan aanvoelen.
Maar dat wil niet zeggen dat een ander soort leren tuig niet goed is hoor, dat is ieder zijn eigen keuze en wens wat hij voor voorwaarden stelt aan het tuig. Omdat wij in de vakanties de pony meenemen en in het bos rijden, moest het nog wel sterk genoeg zijn om veilig te blijven rijden.

Nu hebben we de spaarcentjes opzij gezet voor de nieuwe marathonwagen en nu deze er is gaan we weer verder sparen voor een Zilco kunsstof tweespan tuig en deze is inderdaad 2000 euro. Maar zo bouwen we steeds een stukje verder aan betere materialen, zodat we onze doelen kunnen gaan verwezenlijken.

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 09:55

Nogmaals bedankt vvoor je reactie.

Ik zag dat tuigen van ideal ook zo rond de €350 zitten en de kwaliteit schijnt ook redelijk te zijn dus denk ik dat ik voor dat tuig kies.
Stug tuig is heel wrs niet prettig voor ons maar zeker ook voor onze paardjes denk ik.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:32

Om te beleren is het verstandig om niet te kiezen voor goedkoop, maar voor duurzaam. Als je tijdens het beleren met een goedkoop tuigje loopt en het gaat een keer mis (elk paard heeft wel een moment dat het een keer aan de kletter gaat), dan wil je wel dat het spul zoveel mogelijk heel blijft. Als het paard tijdens het beleren al meteen uit het tuig knapt, dan heeft het niet echt een fijne basis. Uiteraard kan degelijk tuig ook stuk gaan, maar dat is meestal pas als het echt GOED fout gaat. Je kunt tweedehands ook degelijk, leder tuig kopen. Ideal is doorgaans een goed merk om mee te werken, maar bij ROS in Nistelrode maken ze vergelijkbaar tuig voor de helft van de nieuwprijs van Ideal. Wij werken met Ideal, maar mijn vader heeft vorig jaar een nieuw tuig bij ROS gekocht en dat is echt waanzinnig goed spul. Als ik ooit ander tuig nodig heb, dan overweeg ik zeker om daar aan te kloppen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:43

Ik ga mee met de bokker boven me. Zelf heb ik meteen een 2ehands ideal tuig gekocht, ben er nog altijd hardstikke blij mee, is gewoon goed spul. :)

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 18:54

Dank jullie wel.

Ik ben nu idd opzoek naar een (tweedehands) ideal web tech tuig. Zag dat ik het voor €410 kan bestellen.

Ik zie op de website van Ros geen tuigen. Moet ik ze daarover bellen of kijk ik op de verkeerde website?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:57

en hoe zit het dan met nylon ?

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:55

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:33

zou zeggen koop in iedergeval wel een tuig van leer. Mijn eerste tuig was eentje van de markt en hier noemde een kennis van mij het "kartontuig" Nou dat heb ik geweten. Zat elke week bij de zadelmaker om het te laten maken |( Dus zo zie je maar weer goedkoop is duurkoop. Had dus beter iets meer geld uit kunnen geven voor een iets beter tuig.

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 12:14

@T_hijs: dat is voor een cob. €410 is voor maat full. Ik heb een nrps paard van 1.61cm, welke moet ik dan hebben?

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:30

Ik heb een ideal marathon de luxe (leer) tuig maat full op mijn AES merrie van 1.65m gehad en hier heb ik bij veel onderdelen gaatjes bij moeten maken. Ik had en zelfs een ponysingeltje aan gedaan. Ik raad van ideal een maat cob aan.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:39

RvT schreef:
@T_hijs: dat is voor een cob. €410 is voor maat full. Ik heb een nrps paard van 1.61cm, welke moet ik dan hebben?

Hoi Ibora heeft gelijk Ideaal is makkelijk te verstellen
Ik heb nu een ideaal Marathon, uitvoering.
Mijn paard is 1.76, en ik heb een full size.
Dus geen extra full, en het past prima... heb zelfs nog ruimte over
om te verstellen
Maar ik gok dat je een maat full nodig hebt. Tenzij je een super rank paard hebt.
Dan zou een ruim vallende cob maat ook nog moeten passen..

Maar als je niet zeker bent over de maat, waarom dan niet even passen ?
er is vast wel een zaak van koetsen of Divoza etc. in je omgeving.
Ik heb dat destijds ook gedaan ... gewoon paard op de kar en passen maar.
Dan weet je gewoon zeker of het goed is....
Je hoeft dan niet meteen te kopen... maar dan weet je wel wat je zoekt.

Ik vind het niet altijd simpel om een 2e hands ideaal goedgeprijst 2e hands te vinden
Ik struin nu al een tijdje de verschillende sites af voor een gunstig geprijst shette ideaal..
maar pffff........ mensen doen ze niet graag weg.

Al meen ik me te hreinneren dat ik van de week op marktplaats een ideaal tuig maat full heb zien staan.
Maar ik kan je even niet meer vertellen welk type of kleur het was... :o

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:49

Ik raad een maat cob aan. Full was aan de grote kant bij mijn redelijk stevige paard. Ik heb de strengen zeker 30cm in moeten korten. In de rugriem heb ik zeker 4 gaten bijmoeten maken om hem korter te kunnen maken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:51

RvT schreef:
Dank jullie wel.

Ik ben nu idd opzoek naar een (tweedehands) ideal web tech tuig. Zag dat ik het voor €410 kan bestellen.

Ik zie op de website van Ros geen tuigen. Moet ik ze daarover bellen of kijk ik op de verkeerde website?

Kun je het beste even langs gaan. Zij hebben een uitgebreide collectie hangen en indien gewenst kan er op maat gemaakt worden.