[AR] Nieuw tuig, grr de oogkleppen (tips?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Nieuw tuig, grr de oogkleppen (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 18:11

Ik heb voor mn shettie eindelijk een (naar mijn idee) passend tuig gevonden (maat mini mini) en EINDELIJK een hoofdstel met oogkleppen dat past. Nu is het leer nog erg stug natuurlijk maar zon klein koppie in een hoofdstel met zoveel riepjes proppen is nog lastig. Mevrouw heeft een giga voorpluk waar ik niet weet waar ik het laten moet. Ik heb nu dat druppelding voor de sier van het hoofdstel gehaald om meer ruimte voor haar haardos te creeëren maar ook oogkleppen blijft een vak appart. Hoe 'wijd' zet je ze open want ik zie dat hier veel verschil in zit op foto's (sommige ponys lijken wel niks te mogen zien zo zitten de oogkleppen gevouwen) Ik heb her idee dat de oogkleppen irriteren dus heb ze wijd gezet maar wat is wijsheid? Kunnen jullie een (vriendelijk onderbouwd) oordeel geven? en tips hoe je het tuig zo snel mogelijk goed soepel krijgt?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:06

Ik heb de kleppen zo wijd mogelijk, zodat het onze paarden/pony niet irriteert en ze veel kunnen zien. Je zou tijdens het mennen de voorpluk ook even kunnen vlechten, zodat hij wat meer kan zien. Dat sierding hebben we hier ook weggehaald, veel te vol op zo'n klein koppie.

Dobel

Re: Nieuw tuig, grr de oogkleppen (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:13

bedankt voor je reactie vlechten doe ik nu ook maar doe je hem dan onder de frontriem of erover?

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:16

zit het borst tuig zo scheef? of is het zo klein?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:19

beetje scheef maar ook klein denk ik, mevrouw moet gigantisch veel kilo's kwijt zoals te zien op de foto vandaar dat ik dit tuigje (wat nu wel klein lijkt) heb gepakt ipv mini shet maar misschien moet ik het borsttuig inderdaad een maat groter kopen (dus mini ipv mini mini)

QuintySnoepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:22

Aaa wat een schat is die shetlander maar je kunt vlechten of meschien een knot maken /3

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:24

als je met oogkleppen rijd,dan zeg ik zo vermogelijk van de ogen afzetten.zodat ze er geen last van hebben.je borsttuig is inderdaad veel te klein.misschien tuig maatje groter nemen en gaatjes bij prikken.want vind dit tuig niet lekker ogen,ook al valt ze af de borst breedte blijft.en inderdaad vlechten van de voorpluk.heb net nog eens gekeken en broek lijkt me ook te klein.ik zou maat groter kopen,en oogkleppen zitten ook wat laag kunnen gaatje hoger

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:31

Ik heb de kleppen ook zo breed mogelijk staan.
Op foto twee zie je dat de (voor de kijkers) rechtse windriem nog een beetje verbogen mag worden.
Prikt nu op het voorhoofdje.

De frontlepel er inderdaad lekker aflaten.
Oogkleppen mogen eigenlijk nog een gaatje omhoog, maar volgens mij kan die niet hoger meer.
Borsttuig is aan de behoorlijk krappe kant.
De achterste boekdrager (kom niet op de naam) kan nog een gaatje zakken denk ik.

Om een tuig lekker soepel te maken, vetten en gebruiken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:34

tuig lijkt inderdaad klein (broek hangt volgens mij ook te hoog, borstriem is behalve te klein ook te hoog gehangen ...)
ik zou de kleppen ook zo wijd mogelijk zetten,en manen vlechten.

welsh4span

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:20

het tuig is inderdaad te klein en niet helemaal lekker afgesteld maar dat heb je in voorgaande reacties al
kunnen lezen.
heeft jouw pony oogkleppen nodig??? er zijn veel shetten die het prima zonder doen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:27

borstriem en broek heb ik inderdaad gaatjes bij geprikt, maar ga kijken voor een ander tuig. Hoofstel met oogkleppen vind ik altijd erg mooi en handig met mennen zodat ze niet ziet wat er achter haar gebeurd maar met zon klein koppie zijn oogkleppen bijna onmogelijk dus denk dat het maar zonder moet. Bedankt voor alle reacties.

isabellevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:59

Als ze niet zo schrikachtig is zal het niet zo'n probleem zijn zonder oogkleppen, je ziet wel vaker shets zonder.. Leuk paardje, maar idd beter een maatje groten :)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:15

Tuig past inderdaad niet.
'sierding' heet een frontlepel en is eigenlijk bedoeld om te maskeren dat je een span paarden/ ponies hebt waarbij de aftekening op het hoofd verschillen. In het enkelspan hoort het dus inderdaad niet. Maar dat is ook een stukje smaak ;)
Ik doe bij het rijden altijd even een elastiekje in de voorpluk. Anders gaan de haren tussen de kleppen en de ogen zitten en schud hij telkens met zijn hoofd. Dat is voor jou ook wel een idee.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:25

waarom perse oogkleppen? mijn ervaring is dat ze het juist prettiger vinden zonder oogkleppen. er zijn veel mensen die het gevaarlijk vinden maar heb er nog nooit problemen mee gehad, die van mij staat bitloos en zonder oogkleppen voor de kar. ik reed eerst ook met oogkleppen en vond de pony dan veel onrustiger, dan hoorde ze iets en kon ze niet zien waar het vandaan kwam, als gevolg dat ze bang werd. ik heb de oogkleppen er toen afgehaald en sindsdien gaat het super! de pony kan gewoon overal naar kijken en hoort niet allemaal geluiden waarvan ze niet weet waarvan het vandaan komt. is ook een stuk makkelijker moet ik zeggen met die manen :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:01

minajtje schreef:
waarom perse oogkleppen? mijn ervaring is dat ze het juist prettiger vinden zonder oogkleppen. er zijn veel mensen die het gevaarlijk vinden maar heb er nog nooit problemen mee gehad, die van mij staat bitloos en zonder oogkleppen voor de kar. ik reed eerst ook met oogkleppen en vond de pony dan veel onrustiger, dan hoorde ze iets en kon ze niet zien waar het vandaan kwam, als gevolg dat ze bang werd. ik heb de oogkleppen er toen afgehaald en sindsdien gaat het super! de pony kan gewoon overal naar kijken en hoort niet allemaal geluiden waarvan ze niet weet waarvan het vandaan komt. is ook een stuk makkelijker moet ik zeggen met die manen :D

Deze keuze om oogklep- en bitloos te mennen is per paard/pony verschillend. Net zo goed als het voor het ene paard prettiger is om zonder kleppen of bit te rijden, is het voor (de meeste) paarden juist wel prettig of zelfs aan te raden. Als je heel veel ment (en dan met name langs de weg), dan is het vaak veiliger om toch met oogkleppen te werken. Een paard moet jou voldoende vertrouwen om niet op elk geluidje te reageren. Is dat niet aan de orde, dan zou ik er vooralsnog niet mee langs de weg gaan mennen tot de vertrouwensband bevestigd is. ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:53

TS: ik zie dat je inmiddels de keuze hebt gemaakt om het complete tuig weg te doen, klopt dat?

Juiste keuze in mijn ogen. Als het nou alleen de oogkleppen/het hoofdstel was, maar het gehele tuig past gewoon niet. En dan met name het borsttuig, die is écht veels te kort (moet aan de zijkanten veel langer doorlopen) en het is wel belangrijk dat dat goed zit. Broek is ook echt te klein en hoort meer naar voren te liggen, precies in de lendenen. Met alleen een nieuw hoofdstel was je er dus niet gekomen.....

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 18:26

Dat klopt inderdaad bedankt voor je reactie.