Ik heb nu 2 verzorgpony's die beleert zijn voor de kar nu had ik een vraagje wat kunnen 2 shetlanders trekken en kan je ook nog iets van dekjes onder het tuig leggen om het wat confortabeler te maken
in 2span of in enkelspan? En wat is de stokmaat van beide shetten ongeveer? 'een shet' is nogal een breed begrip, je hebt shetten van rond de 1.07m. maar ook van 75/80 cm. en dat verschilt echt een hele hoop.
Als stelregel wordt meestal dit regeltje aangehouden als maximum (dus ik zou er zéker onder gaan zitten qua gewicht! en dit is natuurlijk incl. gewicht van passagiers/menner wat er bij komt) - asfalt: tot 3x eigen gewicht - harde zandpaden etc.: tot 2x eigen gewicht - muller zand, gras etc.: tot 1x eigen gewicht
Of het nou ook echt realistisch en goed is voor je pony om hem op asfalt 3x zijn eigen gewicht te laten trekken en of je dat ook moet willen, is natuurlijk een tweede.
een shet van 80-90 cm. weegt zeg maar 150/200 kg. 150 x 3 = 450 kg. ; dat zou ik mijn Welsh A van 1.18m. nog niet eens laten trekken.
Meestal is 1 tot 2 personen (dus menner + groom) die niet al te zwaar zijn op een niet al te zware wagen méér dan genoeg voor een shet in enkelspan. In 2span wordt het meestal iets verdeeld, maar dat ligt er ook maar net aan, sommige pony's zakken nog wel eens wat terug in de strengen zodat de ander alsnog bijna alles zelf trekt. Dus het is niet zo dat je voor 2span meteen een heel stuk zwaarder kan.
dekjes onder het tuig leggen om comfortabeler te maken: waarom zou je dat willen? Is het tuig niet comfortabel? Goed tuig moet niet al te stug zijn en ook goed passen, anders krijg je idd druk- en/of schuurplekken. Dekjes zeker niet gebruiken (je ziet ook wel eens mensen met een longeersingel en daar een dekje onder........ onzin)
Je hebt wel speciale menonderleggers, voor zowel het borsttuig als voor het schofttuig.
En verder; als het om je verzorgpony's gaat, en je bent zelf blijkbaar nog niet echt zo bekend met mennen, haal er dan alsjeblieft wel hulp bij van een ervaren menner, ga menles volgen of een mencursus/cursus koetsiersbewijs. Ga niet zomaar zelf wat aanrommelen, daar komen gemakkelijk ongelukken van.
VenoSnorlax
Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-13 11:28
Mijn eigenaressse kan goed mennen Het gaat om een 2 span met mini shetlanders van ong. 150 kilo We hebben alle spullen om het te doen goed bekeken
wat is de stokmaat van de shetten ong. dan? hou ook écht rekening met de ondergrond hoor. Een klein beetje blub kan voor (mini)shetten al flink pittig zijn, terwijl een grotere pony met wagen er nog met gemak in stap zonder moeite doorheen baggert, alwaar de (mini)shetten toch echt in flinke draf of galop gezet moeten worden om er nog een beetje doorheen te kunnen trekken met wagen en al.
- asfalt: tot 3x eigen gewicht - harde zandpaden etc.: tot 2x eigen gewicht - muller zand, gras etc.: tot 1x eigen gewicht
Met deze theorie zo een tweespan minishetjes dus op de harde weg een wagen mee kunnen nemen waar de grote vierspannen ook de wedstrijden mee rijden op harde wegen, op zandwegen waar een tweespan paarden mee loopt en in mul zand daar waar een span grote pony's mee rijden. Iets zegt me dat hier iets niet klopt...