[AR] Geen oogkleppen volgens instructeur, fiasco!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:06

Tessebes"]
[quote="ikke schreef:
Ik vindt dat als het kan, je zonder moet rijden, maar ze moeten het wel kennen, vindt ik.


Ik vind het juist andersom, als het kan moet je juist met oogkleppen rijden. Er zijn uitzonderingen van paarden die het niet accepteren, ook niet nadat je veelvuldig geoefend hebt. Ik ben 1x de mist in gegaan, doordat ik met een pony reed zonder oogkleppen, daar heb ik wel van geleerd. Maar ja, dat soort dingen moeten je eerst overkomen, voordat je de absolute noodzaak ervan in gaat zien.
[/quote]

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 14:31

Mijn paard heeft de eerste vier keer met oogkleppen op volledig braaf voor de wagen gelopen, vrijwel niets aan de hand. Alleen laatste keer met de instructeur van afgelopen vrijdag, schrok hij van de koeien in het weiland naast het onze toen hij ze niet meer zag. Daarom heeft mijn instructeur geadviseerd zonder oogkleppen IN DE BAK te laten zien dat het allemaal niet eng is. Dat was het dus wel. Voor de sleep maakt het mijn paard niets uit met of zonder kleppen daar draait die zijn hoef niet voor om, ook niet als de paarden ernaast in de paddock of weiland er helemaal van uit hun dak gaan, kijkt die ze aan van "doe 's normaal joh, ik sleep alleen maar". Maar die kar zit veel dichter achter hem en ik denk dat hij het niet goed heeft kunnen zien en daardaar schrok. Overigens hebben we hem zo'n vijf zes rondjes laten stappen, weliswaar ril maar beheersbaar, zonder problemen. We wilden net stoppen toen hij weer begon te tetteren (bij afwenden) en vervolgens vlak voor het hek omhoog kwam en voor het hek wegdraaide. Ik denk dat als op dat moment mijn instructeur hem had aangetikt met de zweep dat hij wel voorwaarts was gegaan. Daarom heb ik ook het idee dat het allemaa zo zinloos is geweest. Naast de kleppen is het voorwaarts houden natuurlijk ook essentieel.

IKKE: Er gaat een ander paard mee naar Zwiggelte, dus tuig mee heeft niet zoveel zin. De vos heeft moeite met zijn coördinatie en wordt daarom in het tuig geleerd zodat hij sterker wordt naast het longeren. Dat is ook al goed te merken in het longeerwerk.

OVerigens alvorens hem weer voor de wagen te zetten, ga ik eerst weer uitgebreid met het sturen en slepen. Ook de dag waarop hij weer wordt ingespannen zullen we daarmee beginnen (zoals altijd!)

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:40

Nóg een reden om een paard ook zonder oogkleppen voor de wagen te beleren
Mocht een ingespannen paard om de een of andere reden zn hoofdstel met oogkleppen verliezen ( vandaar dat de keelriem strakker vast zit) dan kan een paard zóóó schrikken van het geen wat achter hem zit en volop in paniek raken. De gevolgen zijn dan niet te overzien
Heeft zo'n paard geleerd om ook zonder oogkleppen voor de wagen te staan, dan zal in zo'n situatie het paard veel minder schrikken. Hij weet immers wat hij te zien zou kunnen krijgen.

Mijn paard droeg eerder ook oogkleppen maar werd daar juist heel onrustig van. Ze kon nl niet om zich heen kijken en om te zien wat er om haar heen gebeurde stond met halthouden nooit stil maar ging zich steeds omdraaien. Tijdens het lopen ging het hoofd alle kanten op, want stel je voor dat ze iets leuks niet zou kunnen zien Schijnheilig
Nu draagt ze geen oogkleppen meer, daardoor is ze juist rustig geworden en blijft netjes stilstaan.

Het ene paard loopt beter zonder en de andere met oogkleppen. Maar als het enigzins mogelijk is leer je het paard beíde!

Als het paard onder het zadel verkeersmak is dan is ie dat ook voor de wagen, of dat met of zonder oogkleppen is maakt dan geen bal uit! Of hij is verkeersmak óf hij is het niet.


Een goede instructeur zal een paard die oogkleppen gewend is, nooit de 1e keer zonder oogkleppen meteen voor de wagen zetten maar eerst voor de sleep of iets dergelijks. Dus jouw instructeur was in mijn ogen niet goed bezig

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 09:02

schaapjuh schreef:
Een goede instructeur zal een paard die oogkleppen gewend is, nooit de 1e keer zonder oogkleppen meteen voor de wagen zetten maar eerst voor de sleep of iets dergelijks. Dus jouw instructeur was in mijn ogen niet goed bezig

Voor de goede orde: mijn paard heeft zonder en met oogkleppen voor de sleep gelopen, ook die betreffende vrijdag nog zonder kleppen voor de sleep gelopen en dat leverde geen enkel probleem op.
Ik denk dat de combinatie van de kar dicht achter zich vaag zien (de sleep zit er verder achter en die kan hij dus in de bochten wel degelijk zien) en het feit dat hij onvoldoende voorwaarts is gehouden, heeft geleid tot de volgende problemen.

De opmerking over het verliezen van een hoofdstel voor de koets: er zijn zeer veel verhalen bekend over dit euvel en in de meeste gevallen gaat de combinatie aan de hol! OOk zeer ervaren (marathon)paarden.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 10:55

Citaat:
De opmerking over het verliezen van een hoofdstel voor de koets

inderdaad, ik heb bij een huifkarbedrijf gewerkt en daar gebeurde het vaak bij de voorpaarden van een 4-span, gingen nooit aan de kletter overigens, dat gebeurde alleen als we er 4 naast elkaar inspanden, maar daar hing dan weer geen huifkar achter.
Overigens alles altijd zonder oogkleppen!

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 16:53

pantarhei schreef:
schaapjuh schreef:
Een goede instructeur zal een paard die oogkleppen gewend is, nooit de 1e keer zonder oogkleppen meteen voor de wagen zetten maar eerst voor de sleep of iets dergelijks. Dus jouw instructeur was in mijn ogen niet goed bezig

Voor de goede orde: mijn paard heeft zonder en met oogkleppen voor de sleep gelopen, ook die betreffende vrijdag nog zonder kleppen voor de sleep gelopen en dat leverde geen enkel probleem op.
Ik denk dat de combinatie van de kar dicht achter zich vaag zien (de sleep zit er verder achter en die kan hij dus in de bochten wel degelijk zien) en het feit dat hij onvoldoende voorwaarts is gehouden, heeft geleid tot de volgende problemen.


Sorry, blijkbaar heb ik daar overheen gelezen

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:04

pantarhei schreef:
De opmerking over het verliezen van een hoofdstel voor de koets: er zijn zeer veel verhalen bekend over dit euvel en in de meeste gevallen gaat de combinatie aan de hol! OOk zeer ervaren (marathon)paarden.


Dat zijn dus meestal paarden die niet gewend zijn om ook zonder oogkleppen ingespannen worden. Nogal wiedes dat ze schrikken als ze het hoofdstel verliezen, want opeens zien ze dat er wat achter hun vast zit.
Als deze paarden geen oogkleppen droegen en wel aan de haal gingen als ze het hoofdstel verliezen dan kunnen daar natuurlijk ook andere redenen voor zijn. Zijn natuurlijk niet (of minder) bestuurbaar zo zonder hoofdstel/bit.

Maar dan nog, ik vind het belangrijk dat paarden met en zonder oogkleppen ingespannen kunnen lopen.

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 18:00

Hoewel ik wel kan leven met de mening dat je een paard met en zonder kleppen zou moeten beleren, lijkt me het logisch dat eerst een werkwijze wordt bevestigd en daarna pas een nieuwe wijze wordt aangeleerd.

In mijn geval was het paard nog niet bevestigd in het lopen voor de koets met kleppen en is toen besloten om zonder kleppen te werken, daarbij is het dier dus door die instructeur onvoldoende voorwaarts gehouden. De instructeur dacht dat mijn paard ril reageerde op de zweep, wat mijn inziens niet het geval is om dat ik zowel met longeren als met sturen en slepen altijd een zweep meebreng om hem voorwaarts te houden als hij onvoldoende reageert op mijn stem (even aanraken dus op rug of flank). Dit alles gebeurt vrijwel atlijd zonder oogkleppen en in een enkel geval met oogkleppen. Ook de eerste drie keer bij de andere instructeur is het dus ook goed gegaan met oogkleppen en met zweepondersteuning. Aangezien zijn conditie toen veel slechter was, hebben we de zweep als aandrijvende en rechtmakende ondersteunende hulp ook gebruikt zonder een enkele onverwachte reactie van mijn paard.

Ik blijf dus bij de stelling dat het op dat moment onverstandig is geweest om hem zonder kleppen in de bak te laten lopen voor de koets.

Dank voor jullie reacties,
Anke

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:39

Natuurlijk wa shet onverstandig anders zou hij niet zo geschrokken zijn. Ik ben ook blij dat hij niks had !!

Ik heb mijn pony zonder oogkleppen beleerd. Heb er alleen maar voordeel mee (druk verkeer, wedstrijden, andere enge dingen, alles kan)

In juni is de kar omgeslagen (mijn stuurfout). Hij is erg rustig gebleven toen hij omgeslagen was en kon, na een week rust, direct weer voor de kar zonder stress. Omdat hij geen oogkleppen had en de koets achter zich kende vond hij het niet zo eng en vertrouwde de koets zo goed dat hij er niet bang voor was.

Misschien valt het bij jouw paard mee en vindt hij de kar met oogkleppen niet zo eng als jij verwacht (ook al was hij het nog niet zo gewend)?
Dat hoop ik voor jullie