[AR] Welk tuig voor smalle pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

addy<3

Welk tuig voor smalle pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 22:43

Ik ben voor mijn smalle pony op zoek naar een nieuw tuig.
Hij is 1.39 schofthoogte maar wel heel smal met hoge schoft. Qua maat moet hij dus zeker een pony maat hebben.

Afbeelding
Wie o wie weet welk tuig hiervoor geschikt is?

Ik twijfel tussen een tuig van imperial riding en ideal leathertech.

Van imperial riding weet ik dat (een bepaald type?) de kussens van het schoftstuk wolgevuld zijn. En dus goed aan te passen zijn en beter aansluiten. De kwaliteit ervan heb ik zelf geen ervaring mee.
Iemand ervaring met tuigen hiervan?

Van ideal weet ik dat de leerkwaliteit goed is. En het leathertech tuig staat mij aan ivm de ringen op het borstblad en de doorlopende strengen. Mooi sportief tuig vind ik zelf.

Iemand nog eventueel andere tuigen vergelijkbaar met deze? Ik zoek wel echt een kwaliteits tuig, geen goedkope troep wat er qua uiterlijk op lijkt.

En ik heb ook nog een wensenlijstje waar het tuig aan moet voldoen :D
- Veiligheids lichtogen
- Neusriem die vastzit aan het bakstuk door middel van 2 riempjes waardoor het bit beter kan scharen en de neusriem in hoogte verstelbaar is
- Zwart
- Incl. broek, leidsels en hoofdstel. Helemaal compleet dus

Graag hoor ik ook jullie ervaringen met imperial riding tuigen en het ideal leather tech tuig :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:07

van ideal kun je alles los bij krijgen dus zou je pony bv toch bij het pony tuig stukken van cob nodig hebben kan dit bv.zelf heb ik ook ideal alleen geen leatertech,maar ik ben er heel tevreden over ook de pas vorm.over imperial kan ik niks vertellen heb de tuigen wel op het plaatje gezien en vond deze ook heel prettig uit zien.succes met het zoeken van een tuig

capopjekop

Re: Welk tuig voor smalle pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:47

Ik weet niet of alle maten bij ideal hetzelfde vallen? Zelf heb ik op mijn welsh van 136 de ideal webtech gepast. Mijn welsh is wel breed gebouwd en zij was dus te breed voor dit tuig, maar een smalle pony moet er mooi in passen.

Wil je perse leer? Ik heb nu een kieffertuig op mijn pony liggen kunststof, maar het is heel soepel en makkelijk in het onderhoud. Ik vind het super fijn tuig.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 19:19

@ keona, welk type heb jij dan?

@ capopjekop, ik ken de webtech. Die valt volgensmij ook wat smaller. Iemand bij de menclub heeft die voor een vergelijkbare pony alleen heeft die niet zo'n hoge schoft en is wat breder. Zij heeft hem trouwens in shet maat dus dan issie ook nog weer smaller.
Het liefst heb ik wel leer, ik heb kieffer ook gezien maar daarvan loopt vaak de riem waar de lichtogen aan zitten niet door het schoftstuk heen. Waardoor dit veel vaster zit. Als hij een keer schrikt staat alles gelijk strak, met ideal bijv. schuift het door. Daarom gebruik ik mn zilco schoftstuk ook niet meer.

Het mooiste zou zijn om meerdere tuigen op mijn pony te kunnen passen. Maar waar ik die van imperial riding gezien, die levert dan weer geen ideal.. Ik vind ideal wel echt het mooiste, de leathertech, maar ik twijfel dus over de pasvorm van het schoftstuk.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:32

ik rij met een enkelspan/en een 2 span webtech tuig van ideal,met mijn pony ook heb ik nog een leer merkloos tuig maar super kwaliteit.allemaal maat pony.als je ideal koopt moet je wel speciaal het schoftje bestellen met lossedraagrem,want meestal zit deze nu standaard vast net als zilco.maar ze maken het wel als je wilt bij ideal.
toen ik een tinker had had ik een luxemarathon wat ook geweldig zat.
tot nu toe vind ik de pasvorm heel fijn van ideal

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 12:38

Inmiddels heb ik een goed tuig gevonden voor mijn pony. Van Harry's Horse, bijna identiek aan ideal.
Heb een tuig van imperial riding gepast en van br en beide lagen op de schoft voor geen meter. De een drukte boven op de schoft en de andere was te smal bij de kussens waardoor deze aan beide kanten van de schoft drukte.

Deze is helaas wel zo voorgevormd maar hij drukt of knelt nergens. Ook de rest past goed op het hoofdstel na. Maar dat was te verwachten, had al een ideal hoofdstel dus nu heb ik uiteindelijk toch een compleet tuig. Ik heb de maat pony.

Dus mochten er meer mensen zijn met dit probleem, dit tuig vind ik wel goed passen :D

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:00

Wat een knappe pony voor de wagen zeg *D

Wil je niet met broek rijden? **gewoon nieuwsgierig hoor**

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 09:49

@ VanHuisUit, dank je :D De broek moet er nog bij, we hebben hem zo zonder broek beleerd. Hij kan soms nogal fel zijn en is gauw van slag af. Ik rijd eerst nog even een tijdje zo zonder broek tot dat hij goed aan deze wagen is gewend en alles goed op pakt. Heb hem er al wel mee gelongeerd en daar deed hij niks op uit. Dus t.z.t. zal ik hem wel met broek gaan rijden :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:10

Mooie verschijning voor de wagen zo! Fijn dat je een passend tuig gevonden hebt!

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:57

ik zou zilco tuig kopen, dat is van kunststof en dus ook flexibel en past wel op alle pony's.