[AR] Dubbelspan met paarden met een hoogteverschil, wie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Dubbelspan met paarden met een hoogteverschil, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:36

Ik zou uiteindelijk graag mijn 2 pony's in dubbelspan voor de kar willen hebben, maar er zit wel een klein hoogteverschil tussen de 2. Mijn merrie is rond de 1.43, en mijn ruin zal niet veel groter worden dan 1.33 ongeveer.

Rijden er hier meer mensen met zo'n verschil? Of is het verschil te groot denken jullie?

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:44

Afbeelding
Afbeelding

Mijn 1e Tinker is ongeveer 1,60 en de andere 1,52 m Hoog ook hebben ze bijde een totaal andere bouw.
De Tinker met smalle bles en witte vlekken is een echte Cob Type de andere Een Vaner.
Maar toch loopt het goed voor de kar en is het geen raar gezicht.
had zelf nooit gedacht om ze samen naast elkaar te zetten.

capopjekop

Re: Dubbelspan met paarden met een hoogteverschil, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:47

Het ligt maar net aan de beweging van de paarden. Als ze ongeveer even grote passen maken zou het mss wel kunnen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:49

Valt niet eens heel erg op, het verschil. Leuk span hoor! :j
Ik heb dus alleen ook nog een witte en een bruine pony.. :+
Maar het gaat mij er niet zo zeer om wat anderen van het aanzicht vinden, (oke, wel een klein beetje :') ) maar het gaat mij er meer om of het qua lichamelijk verschil ook te doen is.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:52

Het gaat meer om het tempo dat de paarden kunnen lopen, het moet ongeveer gelijk zijn.
Zodat niet een te hard moet lopen om de ander bij te houden.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:56

ligt aan de pasgrote van de paarden.
als de grote relatief grote passen maakt en de kleinere relatief kleine passen dan gaat het niet lukken. maakt de kleine relatief grote passen en ge grotere pony relatief kleine passen dan zou het wel kunnen ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:41

Onze Snuitje (1.15) liep in een tweespan met een pony van plm 1.23, en in een vierspan met pony's van tegen de 1.30. Maar die was zo vlot en ijverig dat dat totaal geen probleem was. Met zijn oorspronkelijke maatje (A pony van 1.15) ging het veel minder goed, want die was stuk minder ijverig.
Dus het ligt echt aan gangen en temperament.
Kijk, voor het mooi heb je ze liefst helemaal gelijk of een leuk Engels span (schimmel met vos) ook altijd mooi, maar ja, dat moet je maar net hebben staan / bij elkaar hebben gezocht. En je zult zien, vaak als je zo zo mooi bij elkaar hebt gezocht loopt het niet met elkaar op :+
Gewoon proberen dus... :)

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:12

Mijn vader heeft 4 friezen. Allemaal ongeveer even groot. Maar t spant niet allemaal even goed. Heeft ook meerdere friezen gehad wat helemaal niet spanden al lijken ze opelkaar.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:16

10 cm verschil is gewoon heel veel. Ook niet handig voor het dragen van de boom. Gangen moeten ook even ruim zijn lengste van het paard ook anders trekt links meer dan rechts of andersom. Buiten dat is het ook gewoon niet mooi om een niet passend span te hebben. Laatst kwam ik er ook een tegen groot paard en een klein paard hoor je in draf tik tik dan de grote en krabbel krabbel van te kleine :') :')

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:25

Naast onze zeer ervaren nsps ruin hebben we ook meerdere malen een grotere(en ook wel kleinere) pony geknoopt. Geen mooi gezicht en ook geen geweldig lopend span maar de ervaren pony biedt veel steun. Voor een zondagmiddag ritje zou het prima kunnen in mijn ogen, voor het serieuzere werk denk ik dat het verschil iets te groot is maar wanneer ze zich goed aan elkaar aanpassen moet dat ook geen probleem zijn.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 23:35

Nou dan zal ik maar eerlijk zeggen dat ik er niet eens aan gedacht heb om de zoekfunctie te gebruiken.. Wat erg :') Maandag he.. Ik zal ze eens even doorlezen, bedankt.

Het gaat trouwens om deze 2:
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 7897_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 3034_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 2892_n.jpg

De bruine is nog in de groei :)

Ze passen trouwens qua lengte gewoon elkaars dekens, dus ze zijn wel even lang, en qua breedte komen ze ook wel een heel eind in de buurt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:39

Twaalf centimeter verschil!

Afbeelding

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:04

Zijn idd zat topics over, maar best kans dat het leuk kan lopen samen hoor.
2 paarden/pony's die dezelfde hoogte hebben kan ook wel eens absoluut niet matchen, zal dus kwestie worden van uitproberen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:59

gewoon proberen.en dat het niet gaat als een korter is dan de ander ,dat dan een meer trekt is onzin je moet daar je tuig op aanpassen dus een korter in de stregen en andere langer enz.maar een ervaren iemand kan je daar zeker bij helpen.

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:35

[quotegewoon proberen.en dat het niet gaat als een korter is dan de ander ,dat dan een meer trekt is onzin je moet daar je tuig op aanpassen dus een korter in de stregen en andere langer enz.maar een ervaren iemand kan je daar zeker bij helpen][/quote]

Ben ik het helemaal mee eens.