[AR] veiligheidslichtoog

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deebee

Berichten: 213
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Ankeveen

veiligheidslichtoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 15:41

Ik ben op zoek naar een tuig voor mijn Fries van 1.68m, maar er zijn zoveel mogelijkheden!
Er worden momenteel veel tuigen aangeboden met een veiligheidslichtoog. Mij is geleerd op de cursus voor het koetsiersbewijs dat je een 4-wielige wagen met een brancardbeugel zou moeten rijden en een 2-wielig wagentje met een hollands lichtoog, het veiligheidslichtoog staat niet eens genoemd in het cursusboek. Ik heb een recreatie/marathonwagen met een vast lamoen. Wat is nu wijsheid? En waarom?

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Re: veiligheidslichtoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:55

Het nut van een veiligheidslichtoog is mij niet geheel duidelijk. In principe heb ik het ook geleerd 'open lichtoog' te noemen ;) . Ik weet niet wat er veiliger aan is dan een hollands lichtoog of een brancardbeugel. Als er paniek is dan zal de 10 cm. die een goed hollands lichtoog van de lamoenstok af moet schuiven geen probleem zijn. Tenslotte, je moet aan beide kanten wat losmaken. Dat is met hollandse lichtogen maar aan 1 kant ;)
Ik rij op het moment ook met een open lichtoog en ik ben langer met in- en uitspannen bezig dan dat ik dat voorheen was met mijn hollandse lichtogen.

Wanneer je een 'gesloten' lamoen hebt kun je niet anders dan brancardbeugels of open lichtogen gebruiken.

Mijn idee is dat het een beetje een 'hype' is die in stand gehouden wordt door mensen die eigenlijk nooit goed nagedacht hebben over wat een goed mentuig zou moeten bevatten.

Open lichtogen horen daar in mijn ogen niet direct bij.

Deebee

Berichten: 213
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Ankeveen

Re: veiligheidslichtoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 16:02

Het is een open lamoen. Kun je mij misschien ook vertellen of een beweegbare draagriem (waar dan weer een lichtoog aanhoort?) prettiger is voor het paard dan de vaste draagriem met brancardbeugel?
Dank vast... Alle info is welkom!

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Re: veiligheidslichtoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:09

Ik heb liever een losse draagriem. Sowieso met een 2 wielige wagen. Dat kan niet anders. Dan ook een mooi breed schoft.
Ook bij een 4 wieler vind ik een losse draagriem prettiger. Als je over ongelijk terrein krijgt kan je lamoen toch redelijk heen en weer gaan in een kuil terwijl je paard alweer op een recht stuk loopt.

JoyCiej007

Berichten: 17472
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:03

Uryanne, is idd ook een beetje een hype, maar ben het toch niet helemaal 100% met je eens.

Als je een gesloten lamoen hebt kan je idd met brancardbeugels of veiligheidslichtogen rijden. 'Gewone' hollandse lichtogen kan ook maar is wel heel erg omslachtig/onhandig.

Als je dan in een panieksituatie komt, of je wagen slaat om, etc. etc. dan is het toch meestal handiger en veiliger om de veiligheidslichtogen simpel los te maken aan de bovenzijde van het schoftje, terwijl je bij de brancardbeugels aan beide onderzijden van de singel, bij de buik moet zijn. Daar staat ook meer spanning op, en is dus ook veel moeilijker los te krijgen in panieksituaties.
Heb met beide gereden (brancardbeugels bij gesloten lamoen en veiligheidslichtogen bij gesloten lamoen) en bij een gesloten lamoen zijn veiligheidslichtogen imo toch écht stukken handiger, sneller én veiliger dan brancardbeugels.

Gesloten lamoenen komen er ook steeds meer, omdat het toch vaak wat extra comfort geeft. Lamoenbomen steken dan niet meer uit, en met name bij marathonwagens zie je al dat de moderne versies toch meestal een gesloten lamoen hebben.

Als je een open lamoen hebt, hebben die veiligheidslichtogen idd een stuk minder toegevoegde waarde lijkt me.
Alleen.........

Ik heb in 't verleden ook een situatie gehad dat ik in een greppel/sloot was beland met m'n aanspanning. Wagen stond nog wel overend, en pony ook. Ik had toen gewone hollandse lichtogen met een open lamoen. Dan is het toch écht niet mogelijk om de lichtogen over de lamoenbomen heen naar voren te schuiven, want zo ver heb je de ruimte niet. Ook kon ik het niet via het lamoen zelf doen, dus lamoen + wagen naar achteren zodat lamoen uit lichtogen schoof, want ja daar was op dat moment geen beweging in te krijgen.........

Als je dan veiligheidslichtogen hebt, trek je ze zó zonder kracht in 1 beweging aan beide zijden v/d bovenkant van het schoftje los.
Uiteindelijk heb ik toen helemaal moeilijk moeten doen en heb ik het lamoen van de wagen af moeten halen om die uit de lichtogen te kunnen schuiven.........

In dat soort situaties lijken mij de veiligheidslichtogen dan ook echt veiliger dan gewone hollandse lichtogen.

@ TS:
veiligheidslichtogen is iets van de laatste jaren, die stelregel van 4wielige wagen met brancardbeugel en 2wielige wagen met hollands lichtoog is tegenwoordig ook wel wat achterhaald.
Als je gewoon een open lamoen hebt kan je net zo goed met een 4wieler met hollands lichtoog rijden.

Een 2wieler met gesloten lamoen rijden met hollands lichtoog lijkt mij ook vervelend/omslachtig, want dat is dus een heel gedoe om die open en dicht te krijgen (en dus ook in panieksituaties erg lastig). Gebruik je dan een brancardbeugel dan heeft het lamoen meestal niet genoeg ruimte om te 'zweven' in de lichtogen.
Dus ook dan zou ik kiezen voor veiligheidslichtogen.

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Re: veiligheidslichtoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:19

@joyciej007,

Dan heb je mijn post niet goed begrepen... Wanneer je een open lamoen hebt zie ik de meerwaarde er niet van. Bij een gesloten lamoen kun je haast niet anders. Anders ben je wel erg raar en omslachtig bezig.
Mijn post gaat dus alleen op wanneer je een gesloten lamoen hebt.
Wanneer je in een noodsituatie bent met een 'traditionele' wagen je hollandse lichtogen niet loskrijgt heb je te strak ingespannen. Dat is ook een veelgemaakte fout; stophaken die veel te ver naar achter zitten. Nog een veelgemaakte fout; de singels te strak aanhalen. Ze mogen losser dan bij een rijzadel.