Uryanne, is idd ook een beetje een hype, maar ben het toch niet helemaal 100% met je eens.
Als je een gesloten lamoen hebt kan je idd met brancardbeugels of veiligheidslichtogen rijden. 'Gewone' hollandse lichtogen kan ook maar is wel heel erg omslachtig/onhandig.
Als je dan in een panieksituatie komt, of je wagen slaat om, etc. etc. dan is het toch meestal handiger en veiliger om de veiligheidslichtogen simpel los te maken aan de bovenzijde van het schoftje, terwijl je bij de brancardbeugels aan beide onderzijden van de singel, bij de buik moet zijn. Daar staat ook meer spanning op, en is dus ook veel moeilijker los te krijgen in panieksituaties.
Heb met beide gereden (brancardbeugels bij gesloten lamoen en veiligheidslichtogen bij gesloten lamoen) en bij een gesloten lamoen zijn veiligheidslichtogen imo toch écht stukken handiger, sneller én veiliger dan brancardbeugels.
Gesloten lamoenen komen er ook steeds meer, omdat het toch vaak wat extra comfort geeft. Lamoenbomen steken dan niet meer uit, en met name bij marathonwagens zie je al dat de moderne versies toch meestal een gesloten lamoen hebben.
Als je een open lamoen hebt, hebben die veiligheidslichtogen idd een stuk minder toegevoegde waarde lijkt me.
Alleen.........
Ik heb in 't verleden ook een situatie gehad dat ik in een greppel/sloot was beland met m'n aanspanning. Wagen stond nog wel overend, en pony ook. Ik had toen gewone hollandse lichtogen met een open lamoen. Dan is het toch écht niet mogelijk om de lichtogen over de lamoenbomen heen naar voren te schuiven, want zo ver heb je de ruimte niet. Ook kon ik het niet via het lamoen zelf doen, dus lamoen + wagen naar achteren zodat lamoen uit lichtogen schoof, want ja daar was op dat moment geen beweging in te krijgen.........
Als je dan veiligheidslichtogen hebt, trek je ze zó zonder kracht in 1 beweging aan beide zijden v/d bovenkant van het schoftje los.
Uiteindelijk heb ik toen helemaal moeilijk moeten doen en heb ik het lamoen van de wagen af moeten halen om die uit de lichtogen te kunnen schuiven.........
In dat soort situaties lijken mij de veiligheidslichtogen dan ook echt veiliger dan gewone hollandse lichtogen.
@ TS:
veiligheidslichtogen is iets van de laatste jaren, die stelregel van 4wielige wagen met brancardbeugel en 2wielige wagen met hollands lichtoog is tegenwoordig ook wel wat achterhaald.
Als je gewoon een open lamoen hebt kan je net zo goed met een 4wieler met hollands lichtoog rijden.
Een 2wieler met gesloten lamoen rijden met hollands lichtoog lijkt mij ook vervelend/omslachtig, want dat is dus een heel gedoe om die open en dicht te krijgen (en dus ook in panieksituaties erg lastig). Gebruik je dan een brancardbeugel dan heeft het lamoen meestal niet genoeg ruimte om te 'zweven' in de lichtogen.
Dus ook dan zou ik kiezen voor veiligheidslichtogen.