[AR] Andere mentrainer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gytrash24

Andere mentrainer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 00:12

Nou heb ik sinds een tijdje een trainer voor mijn shet. Simpel weg omdat ik zelf niet durf te beginnen aan iets waarin ik zelf niet zo super veel ervaring mee heb. Ik bedoel ik kan sturen en in een karretje zitten maar zelfs dan vraag ik ervaren begeleiding mee.
Sommige hebben in mijn bit topic misschien wel opgemerkt dat ik het niet altijd met haar eens ben.

Maar ik denk dat ik nu toch echt tegen het punt aangelopen ben dat ik naar iemand anders moet gaan zoeken. Maar goed ik weet eigenlijks niet zo goed wat ik moet want het kan best wezen dat ze gewoon gelijk heeft.

Het begon allemaal met het feit dat ik het idee had dat Cupido niet goed de signalen begreep daarvan was het andere topic ook. Gezien we hem beleerden met een enkel gebroken bitje. Ik dacht dat hij het niet begreep de gene die help en hem beleerd zegt dat hij gewoon koppig doet. Maar goed ik weet prima wanneer mijn shet vervelend is en simpel weg iets niet snapt. Dus ondanks dat de trainster het er niet helemaal mee eens was zijn we toch over gegaan op een ander bit. En het sloeg gelijk aan. Het zogenaamd vervelend doen bij links en rechts, was dus toch een miscommunicatie. Wat het ook geweest het is nu compleet verdwenen en mijn shet vond de wisseling van bit geen probleem. Ahoewel hij wel iets voorwaardser loopt.
Maar goed nu krijg ik de indruk dat deze trainster helemaal niet zo ervaren is als zij zegt dat ze is. Ze is dan wel een volwassene en schijnt wedstrijden gereden te hebben. Maar die kleine dingetjes beginnen nou toch wel bij mij te prikken.
Zoals dat ze het schoftstuk een keer verkeerd vast had gedaan. Nou ja kan gebeuren toch?
Maar toen ze het bit wisselde en hem gewoon echt verkeerd aan het hoofdstel vastmaakte begon het toch een beetje bij mij te prikken. En nu opeens beweert ze dat door dit bit het belangrijk is om met dubbele teugel verder te gaan. Terwijl Cupido (mijn shet) dat niet eens kent. Maar goed... zij zou de ervaring en weet hier over hebben toch?
Ze heeft het ook gelijk uitgeprobeerd, en om eerlijk te zijn had ik niet echt het idee dat het zo'n belang had. Ik merkte alleen op dat Cupido geneigd was zijn hoofd meer naar beneden te houden dan hij eerst deed zonder die extra teugel. Ik snap natuurlijk dat ik niet alles weet van mennen en misschien zit er wel een nut aan om een liverpoolbit 2-zijdig vast te maken... maar tja. Ik weet niet het jeukt gewoon bij mij. Al helemaal omdat dit zo plots er bij kwam kijken zeg maar. Ik weet gewoon niet goed wat ik hiermee moet.

Ben ik nou gewoon een beetje paranoïde en over voorzichtig over mijn shetlander? Of is het misschien toch beter om over te gaan op een echt professioneel iemand (hier mee bedoel ik iemand waarvan ik wel kan weten hoe en wat of misschien zelfs een trainstal)
Want ik weet het gewoon even niet, meningsverschillen heeft iedereen wel eens. Maar dit... tja. Ik weet gewoon niet wat ik er mee moet. Want tja voor de kar wil ik mijn shet heel graag. Ik ga zelf ook een cursus volgen in januari maar goed ik kan niet zeggen dat ik echt veel verstand van mennen heb. Ik kan tuigage op doen, en een beetje loswerk maar dat komt alleen omdat ik wel met dubbele lijn gewerkt heb. Maar verder... Dus misschien is het ook wel gewoon dat ik hier niet echt weet van heb en dat het daarom zo kort om de bocht overkomt.

Ik hoor het graag van jullie bokkers, ik had zulke behulpzame reacties op het topic over switchen van bitten. Ik dacht ach ik kan altijd dit topic plaatsen en zien of ook hier iemand een goed idee bied. Het zou wel fijn zijn als iemand of persoonlijke ervaringen of tips kan delen. Want ik weet het gewoon even niet meer. Het zou zo zonde zijn als het beleren veel langer gaat duren enkel en alleen omdat ik denk dat het anders moet. Terwijl er misschien wel helemaal niks mis is.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:24

Ja, ik zou er wel iemand anders bij halen. Schoftstuk verkeerd vastmaken, hoe krijg je dat voor elkaar? Binnensingel aan buitensingel gespen? (Gaat volgens mij niet eens?)
Dubbele leidsel? Als je meer hefboomwerking wil hebben doe je je leidsel een gaatje lager...
Doet ze nog meer van dit soort vreemde dingen?
Maargoed, ik ben ook maar een amateur hoor :+
Maar klinkt echt niet alsof ze er veel verstand van heeft inderdaad.
Hoe kwam je bij haar om je shet te laten beleren?

HTM

Re: Andere mentrainer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:47

Helaas je andere topic niet gezien, en nu geen tijd om het door te lezen.
Maar ik zou zeker naar een ander gaan.
Iemand die nog niet normaal een tuig op kan leggen... Sorry, maar dat is toch het begin.
Het idee van de dubbele teugel, of wat je er mee bedoelt weet ik niet, maar mennen met dubbele teugel doe je alleen bij een tandem of 4-span niet met een enkelspan.

En dat iemand wedstrijden heeft gereden of volwassen doet wil niet zeggen dat iemand een paard/pony op de juiste manier kan trainen.
Misschien ook een idee om het samen met je pony te leren, dat ze jou er direct bij traint, dan weet jij wat er met de pony gebeurd en of je dat wil of niet, jij kent de pony en weet hoe jij wil dat iemand er mee omgaat.
Ik doe het meestal wel als iemand met een pony wil gaan mennen, het duurt iets langer, maar je hebt wel direct het gevoel.

Indien je vragen hebt, je mag me PB'en.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 01:26

Ik had helaas op 't moment van je vorige topic echt te weinig tijd om nog te reageren, en zag dat er idd al erg veel bruikbare tips en adviezen waren gegeven.

Maar nu ik dit zo lees, zeg ik inderdaad: zoek alsjeblieft iemand anders!

Een schofttuig verkeerd opleggen/vastmaken......... kan me niet voorstellen hoe je dat dan zou moeten doen.
Bit verkeerd in de mond hangen........ :?

En dit is zeker heel erg vreemd:
Gytrash24 schreef:
En nu opeens beweert ze dat door dit bit het belangrijk is om met dubbele teugel verder te gaan.

Je rijdt nu dus met een liverpoolbit? Fijn dat hij er beter op reageert!
Wat hierboven letterlijk staat, is echt werkelijk waar pure onzin. Misschien heeft ze er blijkbaar zó weinig kaas van gegeten, dat ze een liverpool aanziet voor een soort van pelham of stang- en trens ofzo?! 8)7 Iets anders kan ik me niet bedenken.
Het zal vast wel een keer gebeurd zijn dat iemand met 'dubbele leidsel' een enkelspan rijdt op een liverpool, maar dat is zeer zeker niet gebruikelijk.
Waarom zou je dat doen? Als je meer hefboomwerking wil hebben, dan laat je je leidsel even door je groom een sleuf lager gespen. Daar issie namelijk voor bedoeld 8)7

Dan ook het feit dat uitproberen van diverse bitten en mondstukken helemaal niet erg is als het niet lekker loopt, maar juist goed is. Een beetje beleerder/meninstructeur komt juist zelf met dat advies, helemaal als jou 'klacht' is dat je je pony er van verdenkt niet lastig/vervelend te zijn, maar dat je merkt dat hij gewoonweg het sturen niet precies begrijpt.

Nu is een liverpoolbit nogal een standaard menbit, als iemand al niet weet hoe hij/zij deze aan de bakstukken van het hoofdstel dient te bevestigen en dan ook nog eens met een b*llsh*t redenering komt dat het 'nodig is bij dit bit om met dubbele leidsel te rijden', nee sorry dan begrijp ik niet welke halve gare jij nu in huis gehaald hebt :n

Uiteraard kan jij er weinig aan doen, je denkt er juist goed aan te doen iemand 'met verstand' er bij te halen en dan krijg je dit soort rare fratsen. Alleen maar goed en verstandig dat als je zelf al twijfels hebt, dit eens gaat navragen +:)+

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:10

Hierboven al genoeg gezegd en ben het er ook mee eens dat je beter naar een ander kan gaan.

Wou nog even reageren op het verkeerd vastmaken van het schoftje.
Iedereen zegt hier dat het niet kan... het kan dus wel :P
Ik heb wel eens in een onoplettende bui de buitensingel aan de binnensingel vast.. waardoor er nog vet veel ruimte over is en dan ga ik me eerst afvragen hoe mijn pony in hemelsnaam zo snel zo veel is afgevallen.. voordat ik me bedenk dat ik het verkeerde gespje te pakken heb haha.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:19

zelf geen menervaring maar wel ervaring met trainers :o
Ik zou op zoek gaan naar iemand anders. Je moet wel vertrouwen hebben dat de weg die je op bent gegaan de goede is! Anders gaat het niet werken en ga je bij alles wat ze doet of zegt vraagtekens zetten, daar schiet zowel jij als je pony niets mee op.
Succes!

salvatore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:29

Ik kan maar een advies geven: volg je gevoel!

Je moet met een tevreden gevoel je les afsluiten en vertrouwen in wat je instructeur zegt.
Als dat niet zo is, kun je beter iemand zoeken die beter bij jou ideeen aansluit.

Succes!

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 17:00

@JoyCiej007
Ja vraag me niet hoe ze het deed maar ze wist op de ene of andere manier de gespen bij het schofstuk te draaien en te wisselen. Ik was even naar binnen en kwam toen om weer mee te lopen en te zien hoe het gaan enzo en toen zag ik get gelijk. :\
Ik weet niet ze klinkt gewoon heel veel wetend over mennen. Maar naar mijn gevoel weet ik zelfs meer over tuig opleggen dan dat zij over het hele mennen weet.
En ja idd ik heb nu een liverpool bit met losse scharen. Maar goed ik heb het ook maar eens gegoogled en nergens wordt aanbevolen of gezegt dat het een must is om dubbele teugel te gebruiken. Dus tja het maakte me maar helemaal ongerust.

Op de vraag hoe ik aan haar gekomen ben. Ze is mij aanbevolen, zij heeft een welsh pony van een vriendin van mij voor de kar gezet.

@HTM daar heb je helemaal gelijk in. Maar goed iemand van 35 die zegt dat ze men maratons gereden heeft en ook nog eens een paard van een vriendin van mij heeft beleerd tja, ik twijfelde eigenlijks niet zo aan die vriendin. Maar goed om eerlijk tezijn ben ik gewoon niet tevreden het klopt gewoon niet. en ik bedoel als je marathons gereden zou hebben dan wissel je die gespen toch al helemaal niet om?
Dat idee vind ik trouwens ook wel wat samen leren, ik denk dat ik dus toch echt wel ga wisselen. Misschien wel een idee om dat samen te doen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:20

Misschien dat ze als groom mee heeft gedaan aan de wedstrijden? Maar dat betekend niet dat je een pony kan beleren...

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 20:07

@xSCWx Geen idee, ze is niet zo van het praten. Zowel de vriendin die haar aanbeval hadden heb beide over hoe goed zij was met mennen. Ik met mijn slimme koppie heb er niet aan getwijfeld want tja ze had tenslotte het ponytje van een vriendin ook prima voor de kar gekregen. Maar goed, misschien achteraf dus toch niet zo slim. Maar idd alleen omdat je weet hoe dingen gaan en het gezien hebt maakt je niet gelijk in staat een pony te beleren.
Ik zag in een ander topic zelf iemand van 11 die haar pony meende alles zelf geleerd te hebben. Zou best kunnen natuurlijk maar of dit verstandig is? en of het allemaal dan wel juist geleerd is, is dan nog maar de vraag. Ikzelf met mijn 20jaartjes denk er niet eens aan om het zelf te gaan doen, ik weet gewoon dat ik die kennis en ervaring niet heb. Ik ga dan wel een cursus volgens maar goed dan nog, het is niet even dagje cursus en hoppa ik kan het zelf.

@Jenkins het kan idd :P maar goed onoplettendheid is anders dan het niet eens opvallen. Tuurlijk kan het een keertje misgaan. Ik heb wel eens als ik ingevet heb dat ik het halve hoofdstel in de knoopvlecht XD hoe? ja weet ik het... op een paardenhoofd geen punt een hoofdstel dat ken ik wel. Los, not as simple as it seems :P
Maar goed je gaat je toch afvragen als je er zelf op moet wijzen dat het tuig niet goed zit en zij de gene is die er verstand van moet hebben?

@iedereen.
Maar goed ik denk dat ik mijn besluit wel genomen heb. Ik heb haar net al proberen te bellen maar ze nam niet op. Maar goed ik ga haar dus toch maar zeggen dat ik opzoek ga naar iemand anders. Want tja, ondanks dat een meningsverschil over manier van trainen altijd mogelijk is. Ik vind de dingen die gebeurt zijn en de vreemde dingetjes zoals plots een dubbele teugel toch wel een beetje apart.
En Cupido moet natuurlijk wel het beste van het beste hebben :P
Mocht iemand, iemand kennen waarvan bekend is dat die in staat is om een shet voor de kar te beleren en liefst zo min mogelijk of niks ervoor vraagt. En in de buurt van groningen (plaats via pb, ik schreeuw liever niet mijn woonplaats over de daken. :P als je begrijpt wat ik bedoel.) Dan hoor ik het maar al te graag :)
Want ja ik ben nu dus wel weer zoekend. En het liefst pakken wij het met Cupido gelijk weer op om het werk af te maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:32

Ito Werkman zit in Groningen en schijnt erg goed te zijn. Maar weet niet wat de kosten hiervan zijn, maar weet je wél zeker dat je goed zit! Weet trouwens niet of hij ook voor de wagen beleerd, maar sowieso lessen. Zou iig eens kunnen informeren. Als je de zoekfunctie gebruikt hier op bokt kom je wel op een aantal topics uit.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:34

Heel verstandig, die 'adviezen' die je kreeg zouden mij ook aan het twijfelen brengen. Je gevoel zegt in zo'n geval genoeg. Bij dat gebrek aan vertrouwen zou ik ook aan het zoeken gaan naar iemand anders.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 12:33

@Sandrina Ja opzich heb je daar wel gelijk in. Geen vertrouwen is sowieso al een groot punt. Maar goed ik dacht bij mezelf dat ik dingen zag die er niet waren. Want tja zij zou het weten, ze heeft eerder pony's beleerd. Dus dan ga je er toch van uit dat ze ook echt kunnend zijn. Maar goed is dus toch lang zo waar niet.

@Maartje1990 bedankt :) ik zal het zeker even gaan bekijken.

MyNameIs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:58

Je zou eens contact op kunnen nemen met Petra. Die betuigt shetlanders. Zit wel in Friesland. Ik heb zelf geen ervaring met haar, maar hoor wel goede verhalen. http://paardvriendelijkbetuigen.jouwweb.nl/

Ik heb mijn shetlander laten betuigen door Hanno van Kalkeren. Echt heel prima en netjes gebeurd! Maar die zit in het midden van het land, dus voor jou denk ik geen optie.

Succes!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:15

Gytrash24 schreef:
@Sandrina Ja opzich heb je daar wel gelijk in. Geen vertrouwen is sowieso al een groot punt. Maar goed ik dacht bij mezelf dat ik dingen zag die er niet waren. Want tja zij zou het weten, ze heeft eerder pony's beleerd. Dus dan ga je er toch van uit dat ze ook echt kunnend zijn. Maar goed is dus toch lang zo waar niet.

@Maartje1990 bedankt :) ik zal het zeker even gaan bekijken.

je hebt je teveel laten leiden door haar verhalen en je eigen gevoel aan de kant gezet. Maar dat laat zich niet aan de kant zetten, dat komt telkens weer boven borrelen. Dáárom schreef je dit topic.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:31

Iemand die niets of niet veel vraagt én ervaring& kwaliteit levert, is natuurlijk wel lastig te vinden.
Als je zegt dat je het beste van het beste voor jouw pony wilt, is dat wel een tegenstrijdige opmerking.
Ik snap dat je nu heel erg twijfelt, ik zou het die mevrouw ook gewoon zo vertellen.
Hopenlijk vind je iemand waar je een klik mee hebt en het beleren verder positief verloopt.

@MyNameIs: jammer dat jouw profiel leeg is, wilde even spieken welke pony je bij Hanno hebt laten beleren.