[AR] onverwachte "enge" dingen onderweg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

onverwachte "enge" dingen onderweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 09:46

Mijn pony, die echt 100 procent verkeersmak is....was voor de wagen van de week ineens heel erg bang voor een tegemoetkomende trekker met zo'n grasmaai-arm aan de voorkant wat bungelde. Het geval kwam op ons af. Ponylief kwam omhoog. Mijn groom had ik er al afgestuurd, en die had hem vast. Samen kregen we hem snel weer naar beneden, maar toch schrik je van zoiets. Ik vraag mij dus af, gebeurd anderen dit ook, en hoe ervaar je dit soort dingen en hoe ga je ermee om.
Hij loopt ontzettend lekker voor de tweewieler, en vind het dan zo zonde als je zulke dingen hebt.

ZusJacobs

Re: onverwachte "enge" dingen onderweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 09:50

Tja het blijven natuurlijk gewoon paarden, maar aan het feit dat er iemand mee gaat achterop is al super. Veel meer dan dit kun je niet doen met onverwachte enge dingen. Ik heb het hier ook nog wel hoor, dan ben ik ook erg blij met mijn grooms!

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:02

Niet echt een verhaal om je gerust te stellen :')

Ik rij aangespannen met mijn dravermerrie.
Helaas is zij niet 100 % verkeersmak te krijgen.
Ze is 'bang' van auto's, of ze nu achterop komen of van voren maakt niet uit.
Ze probeert uit te wijken als ze net langs rijden.
We kunnen dit goed opvangen door haar attent te houden (stem of zweep)
en haar op het moment van passeren goed recht te houden.

Groot verkeer gaat minder goed. Trekkers, vrachtwagens, witte bestelbusjes :')
en motoren zijn geen favoriet.
Als ze achterop komen en ze moeten passeren zoek ik de ruimte op.
Lees: even het fietspad op als daar niemand is, bij de boerderij of kassenbedrijf
het erf (of oprit) even op.
Dan laat ik haar kijken terwijl het verkeer passeert.
Uiteraard houdt mijn groom haar dan vast, even afleiden door zachtjes
aan het bit te rommelen.

Als het van voren nadert, in stap passeren.
Dan houdt ik haar 'vast' zodat ik haar goed kan begeleiden.
Als ze erg bang is en er is voldoende ruimte blijf ik stilstaan.
Groom weer aan het hoofd.
Ze zakt dan door de achterhand en begint te bibberen van angst :(:)
Ik laat haar dan 'los' staan.
Daarna weer verder rijden.

Oefenen voor groot verkeer doen we op zondagen in het industriegebied.
Daar staan vrachtwagens en allerlei groot verkeer gewoon stil.
Dus lekker vaak langsrijden.

Steigeren is uiteraard een No-go.
Dan ben ik heel simpel en wordt ze met de zweep gecorrigeerd op de hals en dmv stem.
Dit doet ze eigenlijk nooit meer.
Houdt altijd de veiligheid voorop!
Zoek de ruimte op om te passeren, laat het verkeer wachten.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 10:03

Ja, ik zou echt niet meer zonder groom naar buiten gaan. Met zn tweeen kun je zoveel meer dan alleen! Dit was de eersste keer dat ik wat met hem meemaakte, en hij was gelukkig zo weer onder controle, liet zich tegenhouden door het bit, en ging niet aan de kletter. Toch schrik je wel ff... ben niks meer gewend denk ik haha. Mn pony is echt een sukkel, dus dat er ineens een spannend momentje in zat kende ik nog niet vna hem.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 10:06

Maaike, als ik jouw verhaal lees; ik zou met zo'n paardje never voor de wagen lopen buiten (wellicht wel op afgesloten terrein.).. vind ik echt vragen om een ongeluk met ernstige afloop (let op, wil je echt niet beledigen).
Mijn pony is dus wél verkeersmak. De grootste vrachtwagens die hem passeren, boeien hem nooit. Dit was het eerste grote verkeer wat hem overstuur heeft gekregen in al die tijd dat we nu met hem buiten lopen (meestal met kind op zn rug).
Laatst bijgewerkt door Chezshir77 op 30-09-12 10:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:07

Mijn pony is wel redelijk verkeersmak, maar als er een auto sheurend en toeterend voorbij komt scheuren -en dat gebeurt weleens- wordt ze gek. Ik laat haar dan altijd stil staan en laat haar kijken naar de auto, dus als de auto van achter komt, draai ik haar zodat ze kan zien wat er gaat gebeuren. Dat gaat hartstikke goed en blijft nu ook gewoon netjes staan! :D

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 10:10

rij jij haar zonder of met oogkleppen Liezja? Mijn pony loopt nog niet zo lang (bij mij) voor de wagen, en ik twijfel nog steeds over de oogkleppen....

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:14

Brendaaaa schreef:
rij jij haar zonder of met oogkleppen Liezja? Mijn pony loopt nog niet zo lang (bij mij) voor de wagen, en ik twijfel nog steeds over de oogkleppen....

Met oogkleppen, ook zonder geprobeerd maar dan let ze niet meer op de weg en mij, ze kijkt dan alleen maar om haar heen. Als je naar de auto draait moet je wel zorgen dat ze het kan zien met die oogkleppen op. :')

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 10:32

ja precies, maar je zou dan denken dat in jouw geval zonder oogkleppen handiger is.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:41

Mijn shetlander, die normaal nooit ergens bang van is, schrok onlangs van een auto die langs de kant geparkeerd stond waar de zon op scheen & weerspiegelde :+
Was een recht stuk weg, dus ze zag het al van ver & begon opeens heel hard vooruit te galopperen... Ik kon ze laten halthouden en daarna aan de hand voorbijgestapt...
Was voor mij ook de eerste keer dat zoiets gebeurde.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:06

Brendaaaa schreef:
ja precies, maar je zou dan denken dat in jouw geval zonder oogkleppen handiger is.

Ik train ze hier in principe eerste altijd met oogkleppen maar het moet ook zonder kunnen, dan weet je gelijk waar ze het beter op doen. Ik heb een pony die nu een half jaar voor de wagen staat, hij is erg braaf maar vooral een onverwachte halt (waarbij er bijvoorbeeld plots een auto nadert of iets dergelijks) laat hem behoorlijk in paniek raken, hij is dan echt heel slecht te sturen (laat de wagen gewoon scharen en klapt zijn hals dubbel. Van alles geprobeerd maar het bleef gebeuren. Nu laatst zonder oogkleppen gereden en hij raakt nog wel in paniek maar echt veel minder, blijft een stuk stabieler en is sneller gerust te stellen. Duidelijk eentje die zonder fijner vind, het was wel grappig dat hij een keer om keek en de wagen zag: WHUuuuuuuuuuuuut haha ;P

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:10

Zo zie je maar dat een paard nooit 100% verkeers mak is. Er kan altijd plotseling iets zijn waar hij wel van schrikt of eng vind, het is en blijft een paard. Jij heb dat op een goede manier opgelost door je groom eraf te sturen, niks aan de hand verder.

Volgende keer weer gewoon lekker met groom op pad gaan, niet anders als daarvoor en gewoon genieten. En mocht je weer zo'n trekker tegenkomen zie je nu waarschijnlijk net iets eerder aan je pony dat hij het eng vind en kan je er iets eerder op inspelen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 12:00

Ja, het gekke is dat we de week ervoor langs datzelfde enge ding gelopen zijn, en hij was toen totaal niet onder de indruk. Dat was dan wel van achter, we haalden dat ding in zeg maar, en hij was onder het zadel,niet voor de wagen.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:05

Brendaaaa schreef:
Maaike, als ik jouw verhaal lees; ik zou met zo'n paardje never voor de wagen lopen buiten (wellicht wel op afgesloten terrein.).. vind ik echt vragen om een ongeluk met ernstige afloop (let op, wil je echt niet beledigen).
Mijn pony is dus wél verkeersmak. De grootste vrachtwagens die hem passeren, boeien hem nooit. Dit was het eerste grote verkeer wat hem overstuur heeft gekregen in al die tijd dat we nu met hem buiten lopen (meestal met kind op zn rug).

haha, gelukkig kan ik haar beter dan jij.
We zullen niet zo snel verongelukken hoor.
ik zou mezelf en anderen niet in dat gevaar brengen.
Ik kan haar prima hanteren, maar het feit is gewoon dat ze niet 'mak' is.
Sommige paarden/pony's worden dat ook nooit

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:24

Mijn pony draait buiten graag om als hij iets eng vind, wat ook erg vervelende situaties oplevert.
Maar nu heb ik een manier gevonden om dit te verminderen.
Als ik of hij iets eng vind, dan sluit ik hem eerst op met mijn leidsels om aan te geven dat ik het ding ook heb gezien en vervolgens geef ik hem de ruimte en breng ik daardoor ontspanning en geef ik aan dat het ding niet eng is.
Klinkt apart, maar sindsdien gaat het super!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:44

Super Jenkins :j

@topicstarter zie mijn topicje
[AR-ITP] Van oeh wat eng naar hehe wat heerlijk...

.... dus tja....
Je kunt altijd dingen tegenkomen, dat is het 'lastige' met buiten de baan mennen / naar buiten gaan. Met onder het zadel kom je het ook tegen, maar is het net even makkelijker te regelen. Zo kwam ik afgelopen weekend een enorme mais-maaier-ding-combinatie (geen idee wat er allemaal aanhing :7 ) tegen en dan stap ik rustig naar zijkant van erg smal weggetje, ga naast peerd staan (ik zat er dus op) stel haar gerust en terwijl het ding er langs komt siddert het arme ding letterlijk maar blijft ze keurig naast me staan <3

Mijn paard is ook niet 100% verkeersmak. Maar daar gaat het volgens mij niet om. Je hebt gedaan wat je het beste kunt doen: groom ernaast, meelopen en vasthouden indien nodig. En dat is het. Meer kun je niet doen. Als je pas kunt gaan mennen met een paard als het 100% verkeersmak is, kun je nooit meer gaan mennen want er zijn er maar weinig die uit zichzelf nergens voor schrikken of naar kijken, kijk naar jouw verhaal / paardje.

Ik heb er ook een gehad die was nergens bang voor... ik mende ook heel vaak alleen met hem... totdat ik een hele 'kudde' quads tegenkwam, mooi dat ik in het dichtsbijzijnde maisveld verdween :7 gelukkig liep dat dus goed af maar zo hebben we allemaal wel onze narrow escapes. Ik dacht dus ook dat die pony echt nergens bang voor was, maar dat was voor hem de limit.

Voor de een is het een vuilnisbak, voor de ander een landende helicopter, voor de een een plastic zakje, voor de ander dus een tractor met materiaal erachter... omdat je het nooit weet is het het handigste altijd met groom op pad te gaan, dat is de enige raad die ik je kan geven.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:23

VHU, jij beschrijft dat je je paard gerust stelt. Ik ben dan van mening dat je je paard bevestigd in zijn angst. Als het mis gaat heb ik graag dat mijn groom naar voren gaat maar niet dat er geaaid wordt of dat ze te dicht bij het hoofd gaat staan, het liefst zo veel mogelijk afstand. Behalve als het echt mis gaat, dan mag groom pony bij het hoofdstel nemen en begeleiden. Maar ook dan wordt er niet geaaid.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:33

Geen regelmatig ge-aai bij mij hoor :) , geruststellen is (bij dit paard) zeggen braaf en knappe dame door mijzelf. Op zijn hoogst een keer een klopje op de hals door groom. Dan krijgt (dit paard) bij mij vertrouwen, en durft ze overal langs (soms kruipend maar ze doet het wel). Groom gaat bij mij naar voren en pakt paard zo nodig bij lijntje wat we via halster (wat we om hoofdstel hebben zitten) en aan schoftje. Niet bij het hoofdstel, want net als jij vind ik ook dat paard het zoveel mogelijk zelf moet uitzoeken.

Heb aardig wat paarden in (flink druk) verkeer gehad en ook best wel met verschillende paarden in het verkeer gemend maar deze was echt heel bang voor groot verkeer. Gaat nu al stukken beter. Dus ik weet zeker dat we met haar op de goede weg zijn.

Mijn 'normale' aanpak is gewoon op druk rijden, zweep er goed bij en erlangs, heel af en toe groom er even naast. Alleen bij dit paard hebben we dat zo geprobeerd maar dat was gewoon geen optie :x .

Overigens heb ik van een zeer ervaren koetsier die dagelijks in heel druk verkeer ment geleerd om mijn paarden vertrouwen te geven en te belonen met mijn stem voor goed gedrag. Als ze het zo eng vinden als die van mij het vond, niet afstraffen, of zeggen let op of wat dan ook maar gewoon braaf, goed zo en ondertussen voorwaarts houden en er langs. Tja, het is ook maar een aanpak he, maar hij werkt dus wel degelijk :7

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:20

Ik geloof helemaal dat in jouw geval het gerust stellen heeft gewerkt, ligt er natuurlijk aan hoe je het doet. Beloon je het angstige vlucht gedrag (wat veel mensen onbewust doen) of beloon je het moment waarbij ze rustiger worden en luisteren. Goed timen dus! Zit een klein verschil in.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:57

Mijn pony van 11 jaar is ook niet 100 % verkeersmak. Voor tractors is ze bang. Laat dan altijd mijn groom afstappen en haar vastpakken. wij rijden op een weg waar ze 60 mogen maar 80 rijden en 2 sloten ernaast. Heb al weleeens gezwommen met kar en al en dat wil ik geen 2e keer. Dus hup gewoon eraf. Heb haar nu 5 maanden en ben het wel aan het afbouwen dat diegene nu schuin naast dr loopt, eerst liep ze echt naast haar hoofd en heild dr vast, nu loopt ze er schuin naast zodat de pony haar niet voeld/ goed ziet maar als ze schrikt ze wel vastgepakt kan worden.

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:47

mijn paard van 8jaar heb ik gekocht voor 2 jaar terug en toen was ze beleerd en alleen maar mee in de weide gereden. dus niet 100% verkeers mak. maar ik rijd wel met der over de weg en door zandwegen. vanaf het begin af aan keek ze op van alles wat er op de weg is dus op de wegmarkeringen en op schaduwen en kleur verschil. ze wijkt dan steeds van het opject af. en het is ook verschillend de ene keer kijkt ze er wel naar en de andere keer niet. ik rijdt trouwns met oogkleppen (oogkleppen ook al eens verzet) is er iemand die hier goede raad in kan geven