[AR] Welke leeftijd beginnen met (licht) mennen van mini shetten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Welke leeftijd beginnen met (licht) mennen van mini shetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 16:25

Vandaag was ik in het bos en zag een twee span met mini shetlanders aankomen. Met mevrouw die mende gesproken die op mijn vraag vertelde dat ik het beste met het beleren voor de wagen van de mini shetjes kan beginnen als ze 2 jaar zijn (licht werk). Want zo vertelde ze, dan kreeg je vroeg de juiste spier opbouw en ook de borst groeide dan fijner uit voor het men werk (breder) met weinig moeite voor paardje en menner zodat hij later als hij drie jaar is gemakkelijk aan het werk gezet kan worden. Dan kost alles veel minder moeite en voor de shet zou het beter zijn.
Ze vertelde dat ze vroeger bij vier jaar begon maar dat het dan veel moeilijker was (en dus voor de paardjes veel lastiger en intensiever) om tot de juiste spier opbouw te komen. Ik vond het wel logisch klinken maar ik weet het niet.
Let op, het gaat hier om mini shetlanders. Wie kan hier onderbouwd en met verstand iets over vertellen vanuit kennis of ervaring? Onze shetten zijn nu nog 1 jaar dus ik dacht ik heb nog minstens drie jaar de tijd, maar nu twijfel ik over wat wijsheid is. Wie?

Monster_tos

Re: Welke leeftijd beginnen met (licht) mennen van mini shetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:13

Misschien kun je deze vraag beter stellen in het forum van aangespannen rijden.
Daar kunnen ze vast antwoord geven op je vraag!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:34

RT-P >> AR

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:54

Sorry maar die heb ik echt nog nóoit gehoord! De juiste spieropbouw? Brede(re) borst krijgen?!

En dat door licht werk? :+ Dus dat betekent dat als je een 10, 15, 20 of zelfs 20+ paardje nog voor de wagen beleerd, dat gigantisch moeilijk en lastig en vervelend zal zijn omdat ze nooit de juiste spieren hebben ontwikkeld? :n

Spieren, pezen zijn op die leeftijd nog lang niet uitgegroeid. Daarnaast zijn de groeischijven ook nog lang niet gesloten.
Bekijk dit plaatje maar eens:
Afbeelding

Zowel geestelijk als lichamelijk zijn ze nog lang niet uitgegroeid. Daarnaast, bij het beleren voor de wagen komt ook vaak het longeren (aan de dubbele longe) om de hoek kijken. Dat is erg belastend voor spieren en pezen, al helemaal als deze nog lang niet volgroeit zijn.
Ik kan me voorstellen dat je met een 2 jarige alvast wat 'voorbereidend' 'werk' doet, spelenderwijs. Maar dat vind ik meer opvoeding. Niet te lang (want ze kunnen zich ook nog niet zo lang concentreren) en niet te zwaar. Stukjes wandelen, laten wennen aan 'enge dingen', misschien eens voor 't gevoel een keertje het tuig op leggen. Leren stilstaan op commando, netjes leren wegstappen op commando. Maar wat mij betreft blijft het daar wel even bij, tot ze minstens 3, liefst nog wat ouder zijn.

Ik heb hier een nu 7 jarige Welsh A merrie staan. Die heb ik op 5 jarige leeftijd gekocht, zo groen als gras. Beestje kende echt nog níets. Ben daar eerst heel rustig veel mee gaan wandelen, van alles laten zien. Beestje pakte de dingen héel erg snel op en deed ook echt al volwassen aan, wilde ook graag aan het werk. Het ging mij zelf allemaal wat te snel, ik vond het voor haar te snel gaan. Met een half jaar stond ze voor de wagen. Absoluut geen enkel probleem gehad met haar leeftijd, eigenlijk alleen maar voordelen. Ze pakte de dingen veel sneller op, snapte het allemaal beter, en ik kon ook wat meer van haar vragen dan van zo'n jonkie.

Meest recente topic hierover dateert overigens van gisteren:
[AR] Beleren, voor de kar. Welke leeftijd?

Verder vind je via de zoekfunctie héeel veel topics over leeftijd en beleren......... misschien moet je die eens doorlezen: (143 resultaten op onderwerpen/topics)
search.php?keywords=leeftijd+beleren&terms=all&author=&fhk=on&fid%5B%5D=21&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=topics&st=0&ch=1000&t=0&submit=Zoeken

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:13

wat verstaat deze mevrouw onder licht werk als voor berijding?
aan de hand wandelen in het verkeer en ze op stem leren reageren stap/draf en halt dat is zeker een goede oefening.en het tuig er los op leggen en er weer af halen kan best.maar ik zou wachten met het echt beleren tot minimaal 3jr

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:17

Ik begin gewoon rustig als ze 3 zijn, bij mijn ruintje zelfs pas toen hij 4 was omdat hij jong in de kop was. Uiteraard heb ik van te voren ook wel al dingen met ze gedaan, zoals de basisopvoeding en wandelen. Dan de commando's al gebruiken, zodat die er met longeren straks al goed in zitten en zodat ze al verkeersmak worden. Met de 3 ga ik pas longeren. Mijn ervaring is dat ze vaak wat rustiger in het hoofd zijn als ze wat ouder zijn en het sneller oppakken. Mijn shet Grietje was 10 toen ik haar voor de wagen ging beleren, mijn welsh zelfs 13. Het was na het slepen gewoon inspannen en wegrijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 18:35

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden die heel erg aansluiten bij mijn eigen gevoel. Laten we de ukkies eerst maar eens acclimatiseren hetgeen bij een zeer goed gaat, maar de ander is toch wel een echte drama koning. Voorlopig mogen ze gewoon lekker grazen in de boomgaard. Spelenderwijs hebben ze al geleerd voetje te geven, halstertje even accepteren, geborsteld te worden en diegene die goed gaat kan al een beetje aan het halstertje meelopen. Dit gaan we rustig uitbouwen en pas als ze drie jaar zijn dan gaan we eens kijken of we iets met tuigje kunnen doen. En als ze vier jaar zijn dan mogen ze eens voor de sulky.
Mij lijkt het gewoon erg leuk en grappig om achter elkaar met twee sulky's daar in het Franse Zuiden door de gehuchtjes te rijden met de ukkies. Dus wedstrijd en zo gaan we echt niet doen. Het is puur voor fun. Jullie hebben me geholpen met jullie antwoorden waarvoor dank!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:29

Aangezien hier al vele topics over gaan en we de FAQ + Wiki hebben, hier een slotje.