Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
! promptertje schreef:Ik vind, dat wanneer je niet echt ervaren bent met NH, je niet met een veulen aan de gang moet gaan. Leer dat eerst maar eens (met les) bij een ouder paard, die is niet zo beinvloedbaar als een veulen. Is niet onaardig bedoeld, alleen maar "wijze raad".
Even een greep uit wat een paard moet kunnen; accepteren:
!
. We zijn vanaf een week of 6, iedere dag met moeder en kind naar de binnenbak gegaan. Ik liep met de merrie, de staleigenaresse met het veulen. Zij hield het touw in de linker hand en haar rechterhand had ze op de rechterbil van Jaike, om haar te begrenzen. De eerste paar dagen liep ze met Jaike precies naast ons, daarna begon ze steeds een beetje van onze route af te wijken. Jaike vond dat in het begin maar raar
! Vooral als ze een bochtje naar rechts moest maken (dus moest wijken) snapte ze er niet echt veel van
! Maar ook dit had ze snel onder de knie
!
! (Ik was er na al die keren dat ze zo braaf meewerkte, helemaal niet op bedacht !)
. Dit heb ik opgelost door haar tegen een muurtje aan te zetten, dan lukt het wel
!
! Waterkippie schreef:Ik denk dat je je veulen prima de basis dingen kan leren die hierboven beschreven zijn.. maar verder zou ik het gewoon lekker veulen laten zijn en lekker laten spelen met soortgenootjes in de wei!
dat is ook opvoeding!
TinkerDiablo schreef:met 3 weken voetjes uitkrabben zoals jij dat schrijft, mijn hoefsmid en veearts raden aan om daar de eerste 3 maanden niet aan te komen, wel optillen maar niet uitkrabben. Borstelen met een zachte borstel dat deden we wel maar niet uitkrabben.
Maar goed meningen verschillen in de paardenwereld.
groetjes Angelique
... Mijn veulen is op het moment erg wantrouwend en daardoor loop ik tegen verschillende probleempjes in de opgang aan. Gewoon simpele dingen hoor; zoals achterhoeven geven en zich laten pakken, wat vroeger stukken beter ging. Zou NH hierin iets kunnen beteken, wie heeft er een idee?