[AR] Lamoen te smal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Lamoen te smal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 18:56

Ik ben in het bezit van een tweewieler waar ik een shetlander voor heb staan. Ik heb echter het idee dat het lamoen te smal is voor de pony. Aan de uiteinden zit namelijk een pinnetje dat voorkomt dat de bomen niet uit de lichtogen glijden (zeg ik dat goed zo?). Dit pinnetje prikt nu in de huid van de pony. De lamoen is niet verstelbaar, dus ik vroeg me af of hier een oplossing voor is? Een ander lamoen? Inkorten? Of bestaat er ook iets als breder maken?

Ik heb niet echt een hele duidelijke foto. Maar op deze foto zie je ook dat het lamoen wat naar voren lijkt te schuiven, van het schoftje af. Van een ervaren menner (50 jaar in het vak) heb ik toen de tip gekregen om de buitensingel een keer extra om te slaan (zoals op de eerste foto). Dat helpt echter niet en de pin ligt nu dus stijf tegen de vacht aan. Daarom heb ik het idee dat het lamoen gewoon te smal is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overige foto's (weet niet of die extra duidelijkheid scheppen...)

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/480396_374833412583931_739984636_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/68770_106514512749157_635071_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/67678_106514566082485_2910298_n.jpg

Overige opmerkingen ook welkom, maar ben dus voornamelijk op zoek naar tips over het lamoen.

Ymor

Re: Lamoen te smal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:42

Het ziet er inderdaad niet echt goed uit. Lijkt mij niet fijn voor de pony. Ik denk dat je inderdaad een ander lamoen moet hebben.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:46

Als het lamoen te ver naar voren gaat is sowieso je lamoen of je strengen te lang.
Als het alleen bij remmen gebeurd zit je broek te lang.
Lamoen is inderdaad wat smal, je zou even 2 sterke mannen kunnen vragen of ze eraan willen trekken :P
Als je het lamoen kan verstellen, zou je de uiteindes iets omhoog laten wijzen, dan heb je al meer ruimte

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:51

Maar dit is een cavaletti of niet? aan die lamoenen kan je wel draaien. Misschien moet je eerst iets los schroeven en dan even kijken of hij toch wil draaien.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:52

Ik had dat probleem ook bij mijn shetlander Sulky. Mijn superhandige broertje heeft hem iets naar buiten gebogen, maar het ging maar om een paar centimeter...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:08

Ymor schreef:
Maar dit is een cavaletti of niet? aan die lamoenen kan je wel draaien. Misschien moet je eerst iets los schroeven en dan even kijken of hij toch wil draaien.

Dit is de oude versie............. en die is ehm.......... bagger als je het mij vraagt. Zowel qua kwaliteit als qua verstelbaarheid van alles.

TS: die 'pinnetjes' waar jij over spreekt, dat noemt men 'stophaken'. Die zijn er voor bedoeld dat het lamoen niet uit de lichtogen kan schieten, of ver naar voren kan schieten.

Alleen, op je eerste foto heb jij het verkeerd om.

Zo hoort het te zitten; dus als je er met je neus recht bovenop staat (aan de zijkant v/d pony, met gezicht naar de lichtogen toe) dan moet je links de lichtogen hebben zitten (aan de voorkant van het lamoen) en rechts de stophaak (meer naar achteren aan het lamoen).
Zo dus (op foto is stophaak slecht te zien, deze stophaak is een gelast driehoekje maar heb ik even aangewezen met een pijltje)
Afbeelding

Als dit de oude versie van de Cavaletti sulky is, zaten er oorspronkelijk volgens mij geen stophaken op. Tenminste, de allereerste versies van de Cavaletti hadden geen stophaken (ook zo stom).
Even laten uitbuigen door iemand. Ik zie wel dat de uiteinden van het lamoen naar buiten zijn gebogen, maar aan de voorkant is het lamoen in z'n geheel te smal. En eigenlijk ook aan de achterkant. Hoe meer ruimte van achteren in het lamoen, hoe beter. Dus dat zou ik óók even laten uitbuigen.

Aan de voorkant van het lamoen is het dus idd ook te smal, daar moet het niet knellen maar het moet wel een stuk smaller dan de achterkant, omdat de lichtogen niet van het schoftje getrokken moeten worden. Als je een verstelbaar lamoen hebt, heb je al deze problemen niet meer, en kan je het per pony allemaal aanpassen. Lengte van het lamoen, maar ook de breedte aan de voorkant. Je hebt dan 2 buizen waar aan iedere kant een losse lamoenboom in gaat, en die kan je vaak ook aan het uiteinde iets naar binnen of buiten draaien. Dan is het hele probleem meteen opgelost. Maar het wordt een stuk lastiger als je lamoen niet verstelbaar is, dan moet het echt uitgebogen worden door iemand, en soms moet het zelfs verlast worden.

Verder, en ook dát hoort bij die verouderde versie, hangt de zweng te hoog. Je strengen horen parallel te lopen aan het lamoen, liefst bij de zweng iets naar onderen en dan naar voren iets omhoog lopend. Bij jou loopt het andersom. Jou pony trekt dus neerwaarts ipv. opwaarts en dat is niet prettig.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:22

Ohh ik ken dan alleen de nieuwe versie haha

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 21:23

Bedankt voor de super duidelijke uitleg Joyce! De rest ook allemaal bedankt :)
Joh,.. heb ik dat ooit verkeerd aangeleerd gekregen met die stophaken :o Goed dat je dat zegt!

De zweng zat eerst ook een stukje lager, maar hij draaide dan niet soepel naar links en rechts (te weinig ruimte). Een bejaarde menner heeft hem toen meer naar boven gemonteerd.

Verder rijdt hij fijn het karretje, maar er is inderdaad wel het een en ander over aan- en op te merken.

Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar een rijtuigbouwer bij ons in de buurt of hij iets kan betekenen. Gaat denk ik een aardig prijskaartje aan hangen? Misschien wel een heel nieuw lamoen dus...

Nieuw karretje zou helemaal super zijn, maar nu nog een beetje te duur helaas...

lector

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:26

hallo Ingrid

ik heb je foto s zitten te bekijken en denk dat de strengen te strak staan !mijn uitleg :
op de eerste foto zie je de lamoenogen lederen ringen waar je lamoen door heen gaat ,voor t schofttuig zitten terwijl dit op t schofttuig zou moeten rusten
ook op de eerste foto zie je dat je de singels van je schofttuig om t lamoen heen slaat ,die zelfde lamoenogen moeten boven op deze singel zitten zodat je t schofttuig zeg maar als t ware als een zadel gewoon aan kunt singelen,
tevens zie ik op de volgende foto dat je de strengen door de singels van t schofttuig heen hebt lopen ,dit kan echter alleen als je vaste strengen hebt om t vasthaken te voorkomen !!
de stophaken lees pinnen die in de pony prikken zou je inderdaad door t lamoen breder te verbuigen meer van je pony af kunnen halen (lamoen op zijn zijkant op de grond leggen en met een of twee man er even aan trekken denk dat 5 cm al genoeg is let echter wel op dat het lamoen geen scheurtjes vertoont anders is t mischien beter om bij een las bedrijf het lameon warm te laten stoken en dan verbuigen minder kans op scheurtjes ,metaalzwakte !!succes ermee

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:28

Ingrid_92 schreef:
Bedankt voor de super duidelijke uitleg Joyce! De rest ook allemaal bedankt :)
Joh,.. heb ik dat ooit verkeerd aangeleerd gekregen met die stophaken :o Goed dat je dat zegt!

De zweng zat eerst ook een stukje lager, maar hij draaide dan niet soepel naar links en rechts (te weinig ruimte). Een bejaarde menner heeft hem toen meer naar boven gemonteerd.

Verder rijdt hij fijn het karretje, maar er is inderdaad wel het een en ander over aan- en op te merken.

Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar een rijtuigbouwer bij ons in de buurt of hij iets kan betekenen. Gaat denk ik een aardig prijskaartje aan hangen? Misschien wel een heel nieuw lamoen dus...

Nieuw karretje zou helemaal super zijn, maar nu nog een beetje te duur helaas...

Nóg 1 van de mankementen van met name de oude versie........... daarnaast, als je hem helemaal nieuw kocht dan was het lamoen ook nog eens véeeeels te lang voor een normale shet (zelfs voor de grote maat shet) en ook veel te smal.
Vriendin van mij heeft toen deze sulky gekocht voor haar mini's. Heel erg jammer want ik moest haar vertellen dat ze niet alleen tig dingen aan haar tuig moest laten vermaken en laten verstellen (tuig was een goedkoop prultuig, die met touwstrengen en dat paste ook voor geen éne moer, volgende tuig moest ook nog van alles aan gebeuren) maar ook dat ze eerst haar halve, net gloedjenieuwe sulky moest laten verbouwen, incl. lamoen. Ding was ook niet normaal in balans te brengen, ook daar moest weer wat op verzonnen worden.

Vwb prijskaartje.......... kan je beter de betreffende wagenbouwer vragen (en nee dat is zeker niet raar/stom om te vragen), die weet dat beter. Lamoen iets laten aanpassen, uitbuigen en evt. verlassen zou je in principe max. 100 euro moeten kostten, meestal wel minder.
Nieuw lamoen weet ik zo niet, denk ook rond die prijs maar is geheel afhankelijk of het een verstelbaar lamoen is, en van welk materiaal (RVS lamoenbomen zijn nl. bijv. heel erg duur). Verder moet dat lamoen dan ook nog op deze sulky passen, en als het niet past moet het weer passend gemaakt worden............

lector schreef:
hallo Ingrid

ik heb je foto s zitten te bekijken en denk dat de strengen te strak staan !mijn uitleg :
op de eerste foto zie je de lamoenogen lederen ringen waar je lamoen door heen gaat ,voor t schofttuig zitten terwijl dit op t schofttuig zou moeten rusten
ook op de eerste foto zie je dat je de singels van je schofttuig om t lamoen heen slaat ,die zelfde lamoenogen moeten boven op deze singel zitten [KNIP]

Dat denk ik toch niet. Sterker nog, op veel foto's vind ik ze te slap hangen.

Het hele probleem van de lichtogen (lamoenogen is toch heel wat anders, zo noem je de ogen aan het uiteinde van het lamoen zelf, als je een 'gesloten' lamoen hebt)

die te ver naar voren, richting hals worden getrokken, wordt veroorzaakt door het feit dat TS de stophaken verkeerd heeft zitten. Zij heeft de lichtogen áchter de stophaken zitten, maar de lichtogen moeten vóór de stophaken.
Zoals ik al eerder liet zien:
Afbeelding

lector

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:05

neemt u mij niet kwalijk joycie 007 !!!
op de foto van ingrid zie je dat ze met broek rijd ,stophaken zijn bedoeld als je zonder broek rijd !!
verders zal ik de benaming niet goed hebben echter weten jij en ik wel wat er bedoeld wordt !!
beetje jammer als je iemand probeert met de beste intenties te helpen !!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:19

Je hoeft niet zo verdedigend te reageren ;); volgens mij reageer ik niet aanvallend of 'niet netjes' op jou reactie.

Nu ga ik wel even iets 'aanvallender' reageren, door je te vragen om toch alsjeblieft niet dergelijke onzin zomaar te verkondigen:

lector schreef:
neemt u mij niet kwalijk joycie 007 !!!
op de foto van ingrid zie je dat ze met broek rijd ,stophaken zijn bedoeld als je zonder broek rijd !!
verders zal ik de benaming niet goed hebben echter weten jij en ik wel wat er bedoeld wordt !!
beetje jammer als je iemand probeert met de beste intenties te helpen !!!

Jij suggereert hier dus ook dat als je mét broek rijdt, stophaken dus niet nodig zijn. Dat is pure onzin.
Stophaken zijn bedoeld zodat het lamoen niet dóór de lichtogen naar voren kan schuiven. Dat heeft werkelijk hélemaal niets te maken met het feit of men met of zonder broek rijdt. De broek is namelijk bedoeld om de gehele wagen af te kunnen remmen, zodat deze niet tegen de kont en/of op de hakken van de pony knalt als je bijv. een heuveltje af gaat, een abrupte overgang maakt of door een kuiltje gaat.
En als je mét broek rijdt (en/of met rem) dan nog kan het lamoen door de lichtogen naar voren schieten als je geen stophaken op je lamoen hebt zitten, of als je, zoals TS, de lichtogen achter de stophaken hebt zitten.

Qua benaming lichtogen/lamoenogen; beide zijn bestaande dingen, wij weten misschien wel uit de context te halen wat jij bedoeld, voor TS (en wellicht anderen) wordt alles alleen nog maar ingewikkelder als er in een uitleg verkeerde benamingen worden gebruikt.

Iemand met de beste intenties helpen; tuurlijk daar is Bokt voor. Alleen help je iemand niet echt verder, op 't moment dat je 'verkeerd/onjuist' advies geeft (en vervolgens nog eens, door te stellen dat stophaken 'zijn bedoeld' als je zonder broek rijdt), sorry dat ik het zo zeg. ;)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:25

Ik moet Joyce hierin wel gelijk geven. Ik weet dat Joyce veel ervaring heeft in het mennen en ze legt dingen altijd heel duidelijk uit. Het helpt niet als je verkeerde dingen verteld. Helemaal met mennen kan het heel verkeerd uitpakken als je een andere naam gebruikt voor een onderdeel van de wagen.

lector

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:52

zit ik er dan zo naast !! schaam schaam !!! een goed ingestelde broek zorgt ervoor dat de kar niet op de benen terechtkomt en t geheel afgeremd wordt bij bergafwaarts gaan etc. eerder nog dan dat de stophaken
in werking treden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:36

Ja sorry............ ;)

Wat je nu zegt klopt idd. Maar het is ook niet de bedoeling om op de stophaken af te gaan remmen, dan rem je dus op het schoftje en dus op de rug van je pony af.....

Maar (zie mijn vorige post) dan nog steeds kan het lamoen te ver doorschieten, + het feit dat (ook al is de broek goed afgesteld) sommige dalingen echt te steil zijn om alleen puur op de broek te doen. Als je dan een geremde wagen hebt, gebruik je die. En anders....... komt het helaas toch iets op de stophaken terecht en vaak ook in de mond, omdat je zelf je pony ook wat tegen gaat houden met de leidsels.

Het is dus echt te kort door de bocht en te simpel gezegd om te zeggen: 'stophaken zijn alleen bedoeld als je zonder broek rijd'.

Stophaken zijn níet nodig op het moment dat je een volledig gesloten lamoen hebt (dus dichte lamoenogen, die waar ik het eerder over had, in tegenstelling tot lichtogen):
https://lh4.googleusercontent.com/-0Vfp ... C_9157.jpg

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 19:50

Mijn dank is groot voor alle duidelijke uitleg! :) Jammer dat je niet hier in de buurt woont Joyce ;)

lector

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:35

denk dat er genoeg mensen in de buurt met de zelfde hobby zijn hoor ,
mocht je een lasbedrijf zoeken stellendam /rockanje is niet zo ver
je kan je lamoen laten verbreden door aan de zijde waar je lamoen aan je kar bevestigd is er een stuk tussen te laten zetten
tevens zou je kunnen vragen of ze een koker om je lamoen heen kunnen plaatsten zodat je nog meer verfijnende afstellingen kunt maken (zeg maar zo dat je die bocht met pinnen /stophaken van je pony af kan draaien en vastzetten succes !!