Mennen hoe en wat??

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Romyhorse6

Mennen hoe en wat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 15:01

Hi allemaal,

ik ben niet zo goed in zoeken op bokt vandaar maar even zo.
Ik heb een 11 jarige kwpner met een zeer gevoelige rug zijn rug is inmiddels helemaal goed nu ik 3 jaar hard met hem aan het trainen ben maar hoe sterker hoe beter.
Nu wil ik met hem gaan mennen voor de afwisseling, maar ik had er eerst paar vraagjes over!
Gaan ze niet te veel op de voor handlopen?
Krijgt hij niet opnieuw last van zijn rug ervan? dus met anderen woorden is het goed voor zijn rug word hij er sterker van?
En gebruikt hij zijn achterhand er goed mee?

Groetjes Romy

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:11

Het lijkt mij beter dat je dit soort dingen eens goed met je eigen DA overlegt, die zal er ongetwijfeld meer van weten. Wij zijn geen DA's en kunnen van achter de computer natuurlijk nooit beoordelen of hij wel/geen last van z'n rug zal gaan krijgen, en of hij wel/niet op de voorhand zal gaan lopen.

Als jij je paard normaal voor de wagen laat lopen gaat hij echt niet anders lopen, als je maar goed dressuurmatig traint. Ook in het mennen wil je graag zien dat je paard aanleuning heeft, nageeflijk loopt, met voldoende draagkracht, achterbenen onder de massa brengt, en in de juiste stelling en buiging volte's en wendingen doorgaat.

Ze gebruiken wel degelijk soms andere spieren dan bij het rijden ohz. Inderdaad, de achterhandspieren/broekspieren worden vaak meer getraind. Ze behoren vanuit hun borst te trekken (dus niet vanuit hun rug, echter als jij je tuig verkeerd afstelt dan gebeurd dat wel en dat wil je niet hebben, al helemaal niet in jou geval) en 'stuwen' dus ook vaak meer met de achterhand.

Maar nogmaals, ik zou dit allemaal eens met je DA goed overleggen.

Daarnaast; een 4wielige wagen weegt wat zwaarder, zal hij zwaarder aan moeten trekken. Een 2wieler/sulky is lichter, maar moet perfect in evenwicht en balans zijn afgesteld, in combinatie met je tuig, om te zorgen dat hij niet gaat deizen/klapperen op de rug en/of dat het paard het gewicht met z'n rug trekt, ipv. met z'n borst.

Teigetje008

Re: Mennen hoe en wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:23

ik sluit me bij bovenstaande aan, sowieso over het stuk dat wij je paardje niet kennen en dus niet weten wat hij wel en niet kan.

Ik wil er echter bij toevoegen dat ik vermoed dat jij "groen" bent met mennen?

Zo ja, ga dan eerst zelf ervaring opdoen voor je met je paard begint! Wij zeggen altijd: Groen en groen is dodelijk...

Mennen lijkt wellicht simpel, maar dat is het niet. Zoals ook hierboven staat beschreven komt er alleen al bij het passend maken van het tuig heel veel bij kijken...

wellicht kan je via bokt of bijvoorbeeld marktplaats eens een oproepje doen en een tijdje groomen bij een menner bij je in de buurt. Zo kan je ook zelf zien hoe een paard voor de wagen loopt en wellicht beter inschatten of je paardje het aan kan of niet.

de combinatie van rijden en mennen wil overigens prima, mits je bij beide takken hetzelfde verwacht van je paard (rijden= aan de teugel? dan kan dat bij het mennen dus ook bedoel ik...met rijden niet aan de teugel te rijden? dan kan je het bij het mennen ook niet verwachten (wel proberen)).

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

Romyhorse6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 19:13

Ik heb iemand die ment op stal en er veel ervaring mee heeft dus dat komt wel goed en die rug dat kijk ik gewoon even aan hoe hij het doet en hij is al gewent aan lange lijnen dus iets wat ervaring heeft hij als alleen het trekken is nieuw maar ik verwacht geen gekkigheid met hem.

Maar het gaat mij er om dat in het algemeen, als hij gewoon er voor loopt zoals hij hoort te lopen voor de wagen! ik heb geen idee wat voorn spieren ze daarbij gebruiken als je het goed doet! en daar was ik wel benieuwt naar!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:47

Romyhorse6 schreef:
Ik heb iemand die ment op stal en er veel ervaring mee heeft dus dat komt wel goed en die rug dat kijk ik gewoon even aan hoe hij het doet en hij is al gewent aan lange lijnen dus iets wat ervaring heeft hij als alleen het trekken is nieuw maar ik verwacht geen gekkigheid met hem.

Maar het gaat mij er om dat in het algemeen, als hij gewoon er voor loopt zoals hij hoort te lopen voor de wagen! ik heb geen idee wat voorn spieren ze daarbij gebruiken als je het goed doet! en daar was ik wel benieuwt naar!

Ik verwachtte ook geen gekkigheid maar het kostte mijn haflinger bijna het leven.
Ga ervan uit gekken dingen te verwachten dan kan het altijd meevallen en ben je in iedergeval altijd op je hoede..
Mijn advies breng hem weg naar een beleer stal.(onder de kastanje oid).
Het kost wel wat maar als het goed gebeurd heb je er zoveel plezier van. Ik spreek uit ervaring en heb mijn 2e paard laten beleren en heb daar nog elke dag al bijna 10 jaar plezier van.

Of je paard op de voorhand gaat lopen ligt helemaal aan jou. Zoals eerder gezegd moet ook een menpaard dressuur matig getraind worden om op de juiste manier te lopen.
Lessen zijn dan noodzaak.

DE KATTEN STAAN OP STRAAT!!!
https://www.youcaring.com/skiathoscatwe ... on-1022903

Felix 28-05-1991 - 16-04-2019

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:14

'even kijken hoe hij het doet' met z'n rug....... tsja goed het is jou paard, dus jou keuze. Maar ik snap niet wat er op tegen is om op voorhand eerst even met je eigen DA te overleggen, en hem gewoon de vraag te stellen (kan ook via telefoon!! En kost vaak niets!!!) 'wat vind u van mijn plan; paard voor de wagen gezien zijn gedoe met zijn rug'.

Daarnaast ga ik idd met Cowgirl mee. Als je dan de overstap maakt, laat je paard dan goed beleren door een ervaren beleerder, en ga er niet zelf mee aanprutsen. Neem zelf ondertussen menlessen en zorg ook voor goed, degelijk en vooral veilig materiaal.

En realiseer je dat het mennen toch flink wat kosten met zich mee brengt. Je bent al gauw een euro of 300 kwijt voor een degelijk tuig, 2dehands. Een degelijke, veilige wagen mag je minstens 500 euro voor neertellen, zo niet nog meer.......

Romyhorse6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 21:22

laat ik het er op houden dat ik en dierenartsen niet zoon goeie combie is als het aan de dieren arts had gelegen was mijn paard 3 jaar geleden al dood geweest! dus dat hoeft van mij niet zo nodig, verder lang verhaal. ik ken mijn paard het besten en ik denk dat hij het wel aan kan en dus heb ik besloten het maar gewoon proberen ik merk het snel genoeg of het kan of niet! we hebben hem vandaag voor het eerst helemaal op getuigd paar rondjes zo door de bak toen sleep der achter had hij ook niks van en het ging zo goed dat we maar gewoon de wagen hebben gehaalt waar hij ook vervolgens zo mee weg liep alsof hij het elke dag doet! dinsdag spannen we hem nog keer in even paar rondjes door de bak stappen! tot nu toe doet hij het super en loopt hij er erg mooi dragend voor hij had het gelijk helemaal door alsof hij niet anders doet!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:53

Wat een vréselijk braaf paard heb jij dan in godsnaam.... Of nouja braaf, eerder hoogstwaarschijnlijk compléét overdonderd!

in 1 dag wennen aan tuig, sturen van achteren, slepen, én meteen voor de wagen?
8)7

Sorry dan begrijp ik écht niet waar je dan mee bezig bent. :n

Romyhorse6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-12 21:49

hij heeft er nu inmiddels 4 keer voor gestaan en hij doet het erg goed!
hij kende het gewoon al ik langelijn al 3 jaar met hem dus alleen het trekken was nieuw!
dus ik weet wel zeker dat het de eerste keer ook niet te veel was hij heeft er paar rodnejs door de bak gelopen dat was alles

Romyhorse6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-12 21:51

(sturen van achter kende hij dus ook al)

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:36

Hoi, ik heb zelf een shetje die ik aan het beleren ben voor de sulky, ik ben er benieuwd hoe die gaat reageren. Ik denk dat ze meteen weet wat de bedoeling is, ze leert namelijk heel snel :) Ik ben namelijk elf, en het was mn eerste eigenpony, en ik had alleen ervaring met gevorderde pony's, en ik heb haar binnen een half jaar ingereden :)

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:05

hoe rijd jij je shet dan in? en heb je misschien nog een goeie site of plaats waar je de kennis vandaan hebt?
ik wil mijn shet ook gaan beleren maar dat is nog een heel gedoe ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:08

lucaa2 schreef:
hoe rijd jij je shet dan in? en heb je misschien nog een goeie site of plaats waar je de kennis vandaan hebt?

Dus jij denkt dat je het inrijden en/of beleren van een pony voor de wagen prima kan, na enkel wat 'kennis' op te hebben gedaan via internet/boeken etc.? |o

:o? Laten we die autorijlessen en theorie ook maar afschaffen. En ach, het examen dan ook maar. Autorijden leer je prima vanuit een boekje :j
8)7

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:12

Nou ik heb erg veel van mezelf, en eerst moet je poony je 100% vertrouwen ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:20

JoyCiej007 schreef:
lucaa2 schreef:

Dus jij denkt dat je het inrijden en/of beleren van een pony voor de wagen prima kan, na enkel wat 'kennis' op te hebben gedaan via internet/boeken etc.? |o

:o? Laten we die autorijlessen en theorie ook maar afschaffen. En ach, het examen dan ook maar. Autorijden leer je prima vanuit een boekje :j
8)7

Zonder boekje kan ook heur, gewoon gelijk op de weg! Praktijk leer je het snelste van :j

Ts. hoe oud is jouw paard en hoe lang heb je hem al? Simpel vraagje, misschien heeft hij wel al voor de wagen gelopen voor dat jij hem had (kan dat?).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:10

ZusJacobs schreef:
Zonder boekje kan ook heur, gewoon gelijk op de weg! Praktijk leer je het snelste van :j

Ach stom, dat is ook zo :j :)* Ze zeggen wel 'ns: 'door schade en schande wordt met wijs', toch? :=

x_lonneke schreef:
Nou ik heb erg veel van mezelf, en eerst moet je poony je 100% vertrouwen ;)

Met vertrouwen koop je uiteindelijk niets..................... ;)
zoals gezegd, paardrijden, autorijden etc. leer je niet uit een boekje en/of via internet.
Al helemaal niet het inrijden en/of beleren van een paard voor de wagen.

Kunnen jij en je paard nog zo'n mooie vertrouwensband met elkaar hebben, 't blijven wel dieren en met name vluchtdieren. Die zijn gewoon onberekenbaar en die kúnnen schrikken of 'raar' doen, ongeacht die mooie vertrouwensband.

Erica_Risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:03

Ik ben het met JoyCie
eens...je leert het echt niet uit een boekje...
Levenservaring met verschillende paarden telt mee..dan heb je wellicht zoveel meegemaakt dat je iets voorbereid bent en weet wat je kan verwachten in verschillende situaties...maar alleen op vertrouwen kun je niet beginnen...
ik vertrouw mijn mini ook wel..maar blijf altijd bedacht dat het een paard dus vluchtdier is en blijft!

Katie & Cherissa

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:11

Nu ik dit topic zo lees kan ik alleen maar denken : geluk is met de domme.
oftewel mensen zet alsjeblieft je paard/pony NiET in een keer voor de wagen.
Hier gaat een keer wat mis.

Ik snap dat jullie natuurlijk allemaal je paard en pony het beste kennen.
maar ik heb genoeg paarden beleerdt zowel voor de kar als onder het zadel om zelfs de meeste makkelijke paarden soms gek te gaan zien doen.

Mijn advies doe dit aub onder begleiding van iemand met verstand ervan.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:49

Misschien is een mencursus volgen een goed idee?

Met je paard (warmbloed) zo op de baan is een risico voor alle andere weggebruikers.

MyNameIs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:42

Ik lees steeds vaker dat pony's/paarden maar zo voor de wagen worden gezet, omdat men denkt het wel te kunnen. Je hebt met lange lijnen gewerkt, prima. Maar weet je dan ook meteen wat het inhoudt om een paard daadwerkelijk voor de wagen te zetten? Eh-eh.

Ik hoop maar dat je paardje zo braaf blijft, voordat het straks gebombardeerd wordt als kl*te paard.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:33

Woow voor de 1ste keer gelijk al met sleep en alles? pfoeh is dat niet een beetje snel?
Mijn shet heeft er 5 maand over gedaan (onderbegeleiding) voor hij ook maar iets mocht slepen. En nu nog staat hij niet voor de kar. Want hij is er nog niet klaar voor vind ik. En al duurt het nog 3 jaar pas als hij klaar ervoor is zet ik hem ervoor.
Zo iets zomaar alleen doen raad ik echt zeer af. Als ik zo lees dat een 11 jarige zomaar een pony betuigt pfoeh ik ben 20 en ikzelf durf niet eens alleen me pony te beleren voor de kar. Daarom heb ik ook iemand aangenomen die mij hierbij te helpen. Zij doet dit al bijna 10 jaar dus ervaring heeft zij zeker. Ook ga ik zelf een mencursus volgens. Want tja je kan altijd voor verrassingen komen te staan.

Dat van de DA snap ik wel een beetje maar kan je dan niet naar een andere gaan? Ik ben ook geswitched van hoefsmid onder soortgelijke omstandigheden. Hij wou mijn shet niet meer bekappen omdat hij vond dat het geen zin had. Terwijl mijn second opinion en de hoefsmid die hem nu bekapt allebij zeiden dat ze hem wel konden helpen. (mijn shets witte lijn was compleet aangetast door een bacterie in januari)
Maar goed gezien een zwakke rug. Wel goed in de gaten houden! je weet maar nooit. Straks zit je nog met veel meer kosten of erger. Ik neem altijd het zekere voor het onzekere al kost dat soms iets meer.

Rest in peace Carlos 8-5-2009 - 21-7-2019✝

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:52

Mijn pony is vier en voordat ik haar kocht was er niks met haar gedaan, zelfs voor een borstel was ze bang. En idd, met alleen vertrouwen kan je niet beginnen, maar als jij en je pony er klaar voor zijn moeten jullie elkaar wel vertrouwen, want zónder vertrouwen kun je ook niets beginnen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:36

Misschien ga ik mijn advies maar eens veranderen:

*zorg eerst voor een goede verzekering
*Knoop peerd voor de wagen en ga lekker rijden
*Gaat het fout dan hoop ik dat ik niet in de buurt ben en je goed verzekerd ben en er geen doden vallen
*17 oktober is de paarden markt dus dan kun je daar weer een nieuwe halen.

Echt.... }>

DE KATTEN STAAN OP STRAAT!!!
https://www.youcaring.com/skiathoscatwe ... on-1022903

Felix 28-05-1991 - 16-04-2019

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:14

Cowgirl schreef:
Misschien ga ik mijn advies maar eens veranderen:

*zorg eerst voor een goede verzekering
*Knoop peerd voor de wagen en ga lekker rijden
*Gaat het fout dan hoop ik dat ik niet in de buurt ben en je goed verzekerd ben en er geen doden vallen
*17 oktober is de paarden markt dus dan kun je daar weer een nieuwe halen.

Echt.... }>

hahahaha _O-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie