[AR] afremmen op de broek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

afremmen op de broek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 12:20

Goedemiddag mede bokkers :D
Ik ga met mijn fjorden merrie van 22 beginnen met mennen. Zij is al beleerd en kent het voor de wagen lopen al. Ik heb voorheen met een collega van mijn vader regelmatig recreatief gement met zijn haflingers. Nu heb ik inmiddels een koetsje gevonden die gaan we morgen ophalen. Aan dit koetsje heeft een rem gezeten maar de vorige eigenaar heeft deze er afgehaald en zegt dat deze er zonder problemen wel weer op te zetten valt *\o/* Tijdens het gesprek met de verkoper van het koetsje zei deze man dat hij altijd afremde op de broek en de rem dus niet gebruikte? Ik vraag mij kan dit? :+ Dit zou betekenen dat ik wat langer de tijd heb om de rem er weer werkend op te zetten maar ik al wel rondjes kan rijden *\o/* Ik krijg overigens wel begeleiding van een ervaren menner namelijk de man van de 2 haflingers ;)

Florinde

Re: afremmen op de broek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:22

Ik men ook met broek en gebruik amper mijn rem. Voornamelijk als ik berg afwaarts rij gebruik ik de rem. Verder doet mijn pony het zelf met de broek. Geen probleem.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:27

Ik laat de pony's het liefst lekker met de broek remmen. Ook bijv. achterwaarts zullen ze toch echt tegen de broek naar achter moeten duwen.

Met m'n mini rij ik met en sulky zonder rem, en ga gerust steile heuvels af, pony remt zelf goed af.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 12:33

Ah oke bedankt voor jullie reacties! Blij te horen dat ik er straks wel rondjes mee kan rijden :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:09

De broek is juist bedoeld als 'rem', zodat de wagen niet tegen de kont en/of op de hakken van het paard terecht komt.
Ik heb járen zonder rem gereden. Mits je de broek juist bevestigd, kan je prima op de broek remmen.

Alleen is een rem wel altijd nog een stukje handiger/veiliger, vind ik dan. Hier in de buurt hebben we een speciale fietsbrug, die loopt heel steil omhoog en even steil ook weer naar beneden. Toen ik nog een ongeremde wagen had was het echt onmogelijk om álleen op de broek te remmen. Helaas moest ik dan de pony ook altijd wat in de mond zitten zeg maar, want die kreeg natuurlijk een hele flinke druk van de broek en kon dat niet helemaal zelf handelen.

Ook vind ik de rem handig als je even stil staat, om bijv. een kruising over te steken. Tuurlijk moet je paard gewoon leren netjes stil te staan, waar en voor hoelang jij maar wil. Maar als ze iets heter zijn, is het wel fijn dat je de rem kan intrappen. Dan is het vanuit stilstand wel heel moeilijk om dan voorwaarts/achterwaarts te gaan.

En de broek heeft idd een handige functie bij het achterwaarts gaan. Vandaar dat ik, ookal heb ik inmiddels wel een goede rem, nog steeds wel met broek rijdt. En ik heb geen zin om bij ieder klein heuveltje meteen te gaan remmen (ook zonde van de remschijven :+ ).

Dus je zou best wel een tijdje zonder rem maar met broek kunnen rijden. Op termijn zou ik echter de rem er wel op laten zetten, helemaal als dat vrij makkelijk te doen is omdat hij er al op heeft gezeten :j

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 13:24

Ja de rem er opzetten was sowieso al mijn bedoeling :) Maar dit heeft dan wat minder haast. Voorlopig zal ik nog geen grote ritten of steile hellingen etc beklimmen en mijn pony is wel netjes opgevoed :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:39

zoals hier boven gezegd.

Maar in de dressuur gebruik je de rem wel veel meer, zeker bij de overgangen terug of het halthouden, door bij te remmen krijg je een mooiere overgang, zonder dat de koets nog doorduwt in de broek.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 16:31

Oke goed om te weten! Ik heb met mijn merrie geen ambities om echt in de sport mee te draaien dit zat puurrecreatief zijn maar met de ruin denk ik op den duur wel!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:18

Mijn partd staatbnet voor de kar, hij is wat enthousiast... Dan is een rem erg prettig... We kunnen remmen zonder steeds in zijn mond te zitten...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:15

Die van mij laat ik ook zoveel mogelijk afremmen op de broek. Toch gebruik ik mijn rem regelmatig. Bijvoorbeeld bij korte wendingen en bij het maken van een rustige overgang. Die van mij staan nog niet heel lang voor de wagen en dan is het soms fijn als je ze wat kunt helpen (dijk af, korte bochten enz).

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:26

Als je er een rem op kunt zetten; doen! Ik wil de voetrem nog wel eens gebruiken als Kadetje na 2X luisteren in stap te gaan nog door drentelt. Dan hoef ik haar niet in de mond te zitten en snapt ze goed dat ik echt wil stappen. En in nood situaties is een rem onontbeerlijk.