[AR] Parelli als aanvulling op de mentraining

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

Parelli als aanvulling op de mentraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 18:39

hallo allemaal,

wie van jullie doet er parelli met zijn/haar paard/pony en heeft daar baat bij? Alle parelli-volgers die ik ken zeggen volmondig: heeeel veel baad, maar deze mensen mennen zelf niet.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:34

Ik vind Parelli eerlijk gezegd een beetje een vaag iets.
Ik doe wel aan grondwerk met mijn paard, als daaronder ook longeren en gymnastiseren naast het paard onder valt ;) En ja, daar hebben mijn paard en ik baat bij.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 05-08-12 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:38

Mijn haflinger vind het erg leuk maar mijn fjord waar ik dus mee men vind het niks. Er gebeurd ook gewoon niks.
Alsof hij met 4 poten in een bak cement staat. :D

Om frustraties van beide kanten te voorkomen doe ik het ook niet meer }>

Cassidy

Re: Parelli als aanvulling op de mentraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:49

Welke sport je aanhangt, ieder paard heeft baat bij Parelli. Het is niet zozeer een trainingsmethode voor je paard, als voor de mens. De methode leert de mens zien waarom een paard zo reageert en daarop in te spelen. En dan maakt het niet uit of je alleen ernaast gaat staan, aan de lange lijnen gaat werken, dressuurt, western rijdt, aan VD doet of je paard verder als grasmaaimachine hebt staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:54

hafjelinger schreef:
Ik doe wel aan grondwerk met mijn paard, als daaronder ook longeren en gymnastiseren naast het paard onder valt ;) En ja, daar hebben mijn paard en ik baat bij.

Nee, longeren is geen Parelli, die vindt longeren het meest geestdodende voor een paard wat er is.

En als je Parelli vaag vindt, dan aan jou de vraag wat je nou precies zo vaag vindt?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:00

Ik men met mijn shet en doe aan parelli, ik heb er zeker baat bij.
Het vertrouwen aan beide kanten wordt meer, waardoor ik haar makkelijk door enge situaties begeleid, of ik zie dat ze gewoon loopt te vervelen en doe streng tegen haar. Dan is het ook klaar gelijk.

Sowieso begon ik met parelli toen ik op het punt stond haar te verkopen door onduidelijkheden van beide kanten, en geen vertrouwen. Nu, na... Ik denk 8 maanden, wil ik haar echt niet meer kwijt!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 20:06

Ik neem aan dat (degene die dit doen met paarden die voor de wagen lopen) je het parelli-gebeuren ook toepast tijdens het mennen?

Parelli doet (volgens mij) veel met lichaamstaal.. Hoe werkt dat dan als je paard voor de wagen staat?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:09

Echt parelli zou ik het niet noemen, maar ik speel wel vaak iets wat op de circling game lijkt met ponylief. We oefenen zo stemcommando's en zij krijgt haar beweging. Aangezien ik drie keer in de week de wagen erachter wel genoeg vind, maar zij heeft er baat bij om op de dagen dat ik niet men toch even te bewegen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:10

Aan lichaamstaal heb ik oo de kar niks, wel het vertrouwen dat je krijgt in elkaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:11

Parelli is het voorwerk, voordat je hem voor de wagen knoopt. Een stukje opvoeding van de persoon die met het paard omgaat, om veilig met een paard om te leren gaan en om een paard een basis mee te geven waaruit je verder gaat werken. En nee, Parelli is niet alleen lichaamstaal. Via de leadrope en op afstand kun je een heleboel bereiken, en de commando's en dingen die een paard moet weten als je hem eenmaal voor de kar zet kun je altijd nog aanleren.

Parelli is een basis waar je even naartoe gaat. Als je vervolgens wilt gaan mennen kun je dat op de klassieke manier gewoon blijven doen. Door een basis met Parelli krijg je een paard dat je compleet vertrouwd, en leert jou hoe je dingen op andere manieren op zou kunnen lossen dan je voorheen deed.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:20

Cassidy schreef:
hafjelinger schreef:

Nee, longeren is geen Parelli, die vindt longeren het meest geestdodende voor een paard wat er is.

En als je Parelli vaag vindt, dan aan jou de vraag wat je nou precies zo vaag vindt?

Jammer dat Pat Parelli longeren geestdodend vind, wij doen het namelijk erg graag, met dubbele lijnen, balkjes en pionnen. Een soort droogmennen dus ;)

Ik vind het deel met die games een beetje vaag. Ik denk niet dat een paard denkt in 'games', maar ik moet er wel bij zeggen dat ik me nooit zo verdiept heb in de horsemanship.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 20:28

Hmm,, zie je.. Dat dacht ik dus al..
Nou moet ik zeggen dat ik denk dat het met het vertrouwen tussen mijn pony en mij best goed zit ;-)

Jammer dat het niet echt mooi op elkaar aan lijkt te sluiten..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:43

Ik heb er wel veel aan gehad hoor, ook met mennen. Het is handig (vind ik) in algehele omgang, wat je ook met je paard doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:03

hafjelinger schreef:
Jammer dat Pat Parelli longeren geestdodend vind, wij doen het namelijk erg graag, met dubbele lijnen, balkjes en pionnen. Een soort droogmennen dus ;)

Ik vind het deel met die games een beetje vaag. Ik denk niet dat een paard denkt in 'games', maar ik moet er wel bij zeggen dat ik me nooit zo verdiept heb in de horsemanship.

Droogmennen is geen longeren, dat is werken aan de lange lijnen en kan afwisselend genoeg. Wat Parelli longeren vindt is een half uur alleen maar geestdodende cirkeltjes laten lopen om een paard zijn beweging te geven. Het maakt hem lichamelijk misschien moe maar daagt hem geestelijk niet uit.

Het woordje "game" moet je niet woordelijk nemen. Het zijn oefeningen, en die behoren in een bepaalde volgorde gedaan te worden omdat de ene oefening alleen maar correct uitgevoerd kan worden als de voorgaande enigszins goed zit. Hoeft niet perfect, maar het moet wel redelijk goed gaan.

En als je je niet zo hebt verdiept in horsemanship, dan zou ik je willen vragen om onderstaande filmpjes even te bekijken. Dit is een leerling van Clinton Anderson, ontloopt Parelli niet zoveel. De oefeningen hebben een reden, en als jij deze oefeningen allemaal met je paard kunt doen, vanaf de grond kunt doen, dan kun je zeggen dat je een goede basis hebt om het mennen op te pakken.

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM&feature=plcp

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw&feature=plcp

En hoe je daar komt met een paard dat nog helemaal niets kan, toont Clinton Anderson zelf aan een uit het wild weggevangen Mustang.

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmo ... re=related

Zorg voor een goede basis, wel of geen Parelli, dat is helemaal je eigen keus. Maar ga niet roepen dat Parelli of Anderson alleen maar lichaamstaal is, en geen toegevoegde waarde heeft.
En als je openstaat voor grondwerk, zul je zien dat Parelli en Anderson grondwerk is, dat je uiteindelijk ook nog uit kunt bouwen naar het werken in het zadel, of het werken voor de kar.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:11

sterker nog, zonder normale basis in de dagelijkse omgang is er mijns inziens geen sprake van dat je op of achter een paard moet gaan zitten. Ik doe zelf heel veel voorwerk en bijwerk vanaf de grond, naast het rijden en mennen. persoonlijk heb ik daarbij niet gekozen voor Parelli, maar dat is ieders keuze.

Het gebruik van bepaalde vormen van lichaamstaal vind ik een ware toevoeging op de omgang met de paarden. Voor paarden is lichaamstaal, bewegingen en houdingen heel vanzelfsprekend, en de meeste mensen maken er ook gebruik van. Immers, we weten allemaal dat het orenspel van een paard bepaalde betekenissen heeft om maar een voorbeeld te noemen.

Mijn antwoord is dus ja, dieper ingaan op het wezen paard en zijn belevingswereld (dus niet zozeer parelli, maar je snapt mijn punt) gaat wel degelijk enorm toevoegen op de algehele omgang met je paard, of dat nu rijden of mennen is.
Zelf volg ik trainingen bij Chris Irwin, een trainer uit Canada. over een maandje ga ik daar o.a. verder met onze menvaardigheden, waarbij wordt uitgegaan van principes die we ook vanaf de grond gebruiken. Ik heb het dan inderdaad over het gebruik van je eigen lichaam, het lezen van het paard en dat soort dingen. niets zweverigs, gewoon correcte, passende training.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:45

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:41

HolyPope schreef:
Er loopt hier op bokt een topic van iemand die een betrouwbare kinderpony heeft gekocht wat geen betrouwbare kinderpony is. Kunnen de parelli fans dit niet even op gaan lossen.....? Zal effe het linkie zoeken.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=1645738

Waarom komt dit nogal neerbuigend en sarcastisch op mij over? Effe op gaan lossen?

Dingen zoals paniekerig reageren op kleine dingetjes zoals een klapperende stijgbeugel kun je dmv grondwerk zeker aanpakken. Je kunt stemcommando's trainen (kids bij ons maken hier dankbaar gebruik van kusjes geven, tong klakken, easy en de onvoorwaardelijke ho).
Je kunt een dier trainen om bij enge dingen niet meteen op de loop te gaan, en een ruitertje trainen om een schrikreactie juist te begeleiden. Je kunt een dier desensibiliseren, en leren om gaan met het feit dat kinderen niet altijd een even stil been hebben.

Maar ik vind dat je een pony die er echt niet geschikt voor is beter niet in een bepaald keurslijf dwingt, je kunt beter zoeken naar waar het dier wel in uitblinkt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:46

Het kan prima. e_horse van bokt (ment bitloos, ijzersloos en oogkleploos) doet ook parelli én ment, het heeft alleen maar geholpen.

De reden dat Parelli liever geen stemhulpen gebruikt is omdat veel mensen het niet kunnen gebruiken: "RUSTIG RUSTIG, STOMME KNOL DOEN NOU EEN RUSTIG"

Maar als je geen dummie bent, kun je natuurlijk wel gewoon stemhulpen toevoegen in je (P)NH, ideale fase 1 :D

Ik heb zelf wel gemend, maar niet mijn huidige paarden. Je mag wel een keertje komen kijken, ik woon dicht bij je paarden :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:50

@ HP, ik zie niet wat Parelli of wat voor stroming/ methode dan ook te maken heeft met die pony. de pony heeft namelijk geen gedragsprobleem, is alleen (nog) niet klaar voor wat die kopers met haar wilden. als deze mensen de pony een paar maandjes tijd geven en er lekker mee aan de slag gaan zou ik niet weten waarom daar moeilijk over gedaan moet worden.

persoonlijk denk ik dat iedere trainer die pony in orde kan krijgen. of het echt een bomproof kinderpony kan worden kan je nooit voorspellen, niet iedere pony is daar nu eenmaal geschikt voor. maar gewoon, normaal gedrag in de omgang ipv hysterisch vluchten/ rennen moet kunnen.

En daar heb je echt niet per definitie parelli of wie dan ook voor nodig, maar gewoon een beetje tijd en empatisch vermogen tov het dier. Verderop in het topic is namelijk ook te vinden dat de pony helemaal geen nationale wedstrijden heeft gelopen en dat het diertje echt maar heel kort ohz geweest was voor de verkoop. op zo'n manier voldoet geen enkel paard aan je verwachtingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:06

@Holypope.

Ik snap aan de ene kant je redenering wel: ts laat zichzelf een paard aansmeren als zogenaamde brave kinderpony, dus Parelli lijkt daar het ideale wondermiddel voor.
Maar ook om Parelli te gaan doen heb je tijd nodig, een goed stel hersens en vooral je op het moment dat je het nog leren moet, een betrouwbaar leerpaard.

Parelli is geen wondermiddel om gebrek aan opvoeding van de pony, of een gebrek aan kennis van de eigenaar/koper, met een knip van de vingers weg te poetsen. Een voor het doel niet geschikt paard, een character dat met de eigenaren botst, is niet met Parelli op te lossen. In deze snap ik je redenering dan ook niet. En ik bespeur een bepaalde minachting voor de methode Parelli die ik niet snap. Sterker nog, die ik ronduit walgelijk vindt voor iemand die vaker met paarden omgaat. Jij als paardenman zou als eerste open moeten staan voor andere manieren van denken en een andere aanpak niet per definitie zo onderuit moeten halen. Je reactie stelt me dan ook uitermate teleur. Heel erg jammer vind ik dat...

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:49

jahoor prima te combineren :)
Ik doe aan parelli (zijn eind level 3) en sinds deze zomer staat mijn tink ook voor de kar... we hebben heel veel parelli-onderdelen gedaan als voorbereiding.. met als gevolg dat snow zo voor de kar wegliep en we geen enkel probleem gehad hebben.

Parelli zelf ment ook... er staan ook filmpjes van op de savvyclub/parelliconnect site... met thunder en lightning en zijn fries...op de Barn in amerika doen ze juist alles met paard en wagen! Thunder en Lightning zijn daar volop aan het werk de hele dag!
daarnaast werkt hij samen met Nathan Bowers een van de bekendste menners in de VS... naast de nieuwe paketten van buitenrijden, coltstart en game of contact komt er binnenkort ook een over mennen.