[AR] Is het te zwaar voor een Shet om in de bak te mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WendyNF

Is het te zwaar voor een Shet om in de bak te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 17:21

Ik denk dat de vraag wel duidelijk is. ;) Ik wil heel graag met m'n verzorgshet mennen, maar ik heb geen menbewijs, want daar ben ik te jong voor. :( De eigenaresse heeft het heel druk en kan dus niet vaak mee om buiten te gaan mennen.. Is het nou te zwaar voor een Shetlander van ong. 96 cm hoog om in een bak te mennen? :?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:22

Niet zomaar gaan mennen! Neem les! Mennen is echt gevaarlijk als je niet weet hoe het moet.
Of het zwaar is weet ik niet, vraag het je shet? :')

kwpener

Re: Is het te zwaar voor een Shet om in de bak te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:24

als de bak gewoon hard is kan het best. ik weet niet wat voor kar je hebt ???
en verder ga ik mee met de reactie van Saaams :D

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:44

Ligt aan de bak, en aan de wagen. Bij mij is de bak te mul, dus ik doe het echt niet.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:48

Naast de vraag of het leuk is... Vind ik een normale rijbak veel te klein, ik kan hooguit wat rondjes rijden.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:00

Misschien een domme vraag, maar hoe groot is een menbaan voor dressuurproeven officieel dan? Toch ook 20x40 of 20x60??

WendyNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 19:20

Haha, ja, jullie hebben gelijk. :) De bak waar ze nu staan is ook erg mul en ik denk niet dat het ook echt leuk zal zijn dan.. ;) Ik blijf wel gewoon lange lijnen doen. ^^
Bedankt allemaal!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:02

me_marielle schreef:
Misschien een domme vraag, maar hoe groot is een menbaan voor dressuurproeven officieel dan? Toch ook 20x40 of 20x60??

30x60

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:18

Buiten 30x60. Binnen meestal 20x60 en heel soms 20x40.

Of het kan hangt van je wagen, je pony en de bodem van de bak af.

Ik rij met mijn sulky zelfs wel eens in een 12x30 paddock. Met mijn marathon wagen kom ik daar nooit weg, te klein en te zwaar. Ik train meestal in een grasbaan van 20x40.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:21

Als de bak mul is wordt het wel snel zwaar voor de pony. Een sulky gaat meestal wel, maar een vierwieler is dan snel te zwaar. Onze bak is trouwens ook kleiner dan 20x40 maar daar men ik ook weleens in, ook tweespan. Met shetten kan het makkelijk, met mijn welsh zal het wel te klein zijn.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:40

Koetsiersbewijs mag vanaf 12 jaar.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:43

Wij mennen wel in de bak, maar de bak bij ons is inderdaad vrij hard.

Je kan inderdaad trouwens wel gewoon je koetsiersbewijs halen als het klopt dat je 15 bent zoals in je profiel staat. Wij hadden vorig jaar ook iemand van 14 bij onze cursus dat gaat prima en je mag inderdaad vanaf 12 jaar ook gewoon het examen doen.

WendyNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 10:22

Ja, dat klopt inderdaad. Alleen dan is er nog dit probleem: het geld. Zo'n cursus om je menbewijs te halen is heel duur en ik kan dat nooit betalen. O.o Dus ik heb besloten om, als dit kan, menlessen te gaan nemen met Nissan. :)
Ik heb namelijk ook even op internet rondgekeken en volgens mij is het in Dordrecht niet verplicht om een menbewijs te hebben als je buiten gaat mennen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:22

op zoek gaan naar les...Mennen heeft veel kleine kneepjes en handigheden...En het kan maar zo misgaan, kan je verzorger je niet steunen??

En het mag wel niet verplicht zijn. Maar heb je een bewijs ben je gedekt voor 2 miljoen, dus als je een ferari in de prak rijd ben je verzekerd.

Zonder menbewijs kan je aardig in problemen komen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:03

Als je een goede wa verzekering hebt kom je ook niet in de problemen, daar hoeft je dat menbewijs niet voor te hebben. Mijn dieren en de schade die zij aanrichten is bij mijn verzekering gewoon meevergoed. Gewoon even een belletje naar je maatschappij en je weet of je verzekerd bent op de menwagen. Het bewijs zelf dekt trouwens de schade niet, maar de verzekering die eraan hangt.

Het menbewijs lijkt me handig en leerzaam, maar voorlopig heb ik zelf het geld er niet voor over. Ik stop dat geld liever in goede lessen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 09:27

nu begin ik toch wel een beetje te twijfelen.
ik ga met mijn pony mennen, ik heb elke zaterdag les gehad met mijn verzorgpony's zo'n 3 jaar en daar wil ik ook nog mee door gaan.
ik men daar tweespan.
hij ment al vanaf kinds af aan, ik denk dat ik het ook wel zonder ''echte'' les kan, of kan ik beter toch nog les nemen?.

verder mag je eigenlijk als je nog geen 14 op de openbare weg rijden?

verder raad ik je inderdaad in joun geval menlessen aan , of is er iemand in de buurt die kan mennen, daar kan je ook veel van leren !

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:27

heb je niet een mooi stuk weiland waar je in mag mennen ?

WendyNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 17:23

Er is eigenlijk geen weiland ofzo waar ik in kan mennen.. :(

Irnesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:58

menbewijs is idd geen rijbewijs maar een wa verzekering voor de koetsier mocht er wat gebeuren. daarbij is de eigenaar van de pony verantwoordelijk voor de schade als jij met de pony naar buiten gaat en aangezien als er wat gebeurt zij voor de schade moet opdraaien (of haar wa) lijkt het me handig om echt zeker van je zaak te zijn ivm evt conflict te voorkomen.
wat betrefd bak en of het te zwaar is licht aan je wagen hoe zwaar die is, zijn rolweerstand en hoe zwaar de bak is.