[AR] Hollandse lichtogen en een vierwieler, kan dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Hollandse lichtogen en een vierwieler, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 12:15

Ik zit een beetje rond te snuffelen op sites en zie hier dat je met hollandse lichtogen alleen tweewielers mag rijden.
Waar zit het verschil aangezien ik naar mijn idee zat mensen met vierwielers zie rijden met hollandse lichtogen.

uryanne

Re: Hollandse lichtogen en een vierwieler, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:43

Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar dat is in mijn ogen grote flauwekul.
Meeste mensen rijden met hollandse lichtogen, zowel 2- als 4 wieler. Tegenwoordig zie je steeds meer mensen overgaan op open-lichtogen (in de volksmond 'veiligheids-lichtogen).

Wat wel belangrijk is dat je een losse draagriem hebt bij een 2- wielige wagen. Maar ook bij een 4 wieler vind ik dat prettiger voor het paard. Tenzij je losse lamoenstokken hebt. Maar dit heeft niets te maken met het type lichtogen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 12:44

Oke bedankt, ik vond het al zo raar maar ik heb inderdaad wel een losse draagriem.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:45

Als je lamoen open is kan je makkelijk met hollandse lichtogen mennen hoor.

Heb je dichte lamoen uiteindes is het lastig, dan zou je ze er eenmaal aan moeten doen en dan steeds van schoftje afhalen. :j

Mijn mini had ook tuigje met hollandse lichtogen, heb wel open lamoenstokken aan de sulky maar had liever veiligheidslichtogen. Heb ik dus los erbij gekocht.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 12:47

Oke bedankt. Ja dat van die open en dichte lamoen snap ik. Ik heb nog geen kar ben wat aan het rondkijken op het gemakje maar wil graag een 4 wieler vandaar dat ik even vroeg wat mogelijk is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:14

Hier rijd iedereen met 4-wielers en ook iedereen met (veiligeheids)lichtogen. Ik ben de laatste paard jaar toch op verschillende evenementen wezen kijken en ik ben ook bij een paar maneges geweest maar ik heb nog nooit een brancardbeugel kunnen ondekken. Vraag me af er uberhaubt nog tuigen worden verkocht waar die standaard op zitten?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:38

liedje89 schreef:
Hier rijd iedereen met 4-wielers en ook iedereen met (veiligeheids)lichtogen. Ik ben de laatste paard jaar toch op verschillende evenementen wezen kijken en ik ben ook bij een paar maneges geweest maar ik heb nog nooit een brancardbeugel kunnen ondekken. Vraag me af er uberhaubt nog tuigen worden verkocht waar die standaard op zitten?

Is dat een algemene vraag? Hollandse lichtogen, snelsluitingen en brancardbeugels zijn 3 verschillende dingen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:01

Ik snap niet helemaal hoe je mijn post leest uryanne?? Als je geen lichtoog gebruikt (open of hollands maakt tijden het mennen toch niet uit) zou je een brancardbeugel moeten gebruiken, zeg alleen dat je die nooit meer ziet en dat ik het dus vreemd vind dat er tegen TS gezegd is dat je geen (hollands) lichtoog zou kunnen gebruiken met een 4-wieler. Het zijn toch alleen nog maar lichtogen tegenwoordig.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:41

Ik snap jouw post weer niet helemaal <<)
Maar goed, ik zie nog diverse mensen rijden met brancardbeugels. Of ze er nog nieuw zijn, ik neem aan van wel.