[AR] Wat raden jullie mij aan? ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyyy55

Wat raden jullie mij aan? ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 07:59

Beste bokkers,

Ik heb een 2jarige fjord die ik over een jaartje natuurlijk ga beleren, maar ik zit steeds meer te twijfelen om hem eerst te beleren voor de kar.
En daarna pas OHZ. Zou dit een betere keuze zijn?
ik zie als pluspunten:
-Hij wordt goed verkeersmak
-Met de kar rijdt je op de weg, dus minder verleiding van grassprietjes (ja dit is serieus := )
-Het is een goede manier om conditie en bespiering te krijgen
-Hij trekt en daarbij raakt zijn rug bijna/niet belast.
-Doordat je met de kar niet rondjes o.i.d. zal rijden si het voor z'n pezen minder zwaar

Mijn moeder stelde voor hem bijv. rond 3 jaar wel gewoon zadelmak te maken, en ondertussen langzaamaan voor de kar beleren.
En zodra het voor de kar een beetje goed gaat gewoon het rijden rustig aanpakken.

Ik hoor het graag van jullie!

groetjes,

amy

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:14

Fokker waar ik reed beleerde ze altijd eerst in het tuig als ze ongeveer 2,5 waren. Als ze dan 3,5 waren mocht ik erop onder het zadel. En ik kan je vertellen: je hebt er zoveel profijt van! Ze zijn al van alles gewend (longeren, tuig, stemhulpen, teugels, zweep, verkeer etc etc). Als ze beleerd zijn, kan je er vaak zo opkruipen (wel andere hulpen natuurlijk, maar in het begin kan je veel op stem doen). Als je sowieso wilt mennen én rijden, zou ik deze volgorde aanhouden ja!

amyyy55

Re: Wat raden jullie mij aan? ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 11:43

Ja zo dacht ik inderdaad ook al. :)
Voor degene die iets van commentaar willen lever ik zeg alvast, alles wat ik ga doen doe ik onder begeleiding. :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:48

ik zou als je beide wilt doen.eerst beleren voor de koets met 3jr en dan met 4jr onder het zadel gaan oppakken.ik zou het niet te vluch achter elkaar doen,dan kan hij eerst het mennen verwerken voor hij aan iets nieuws begint en kan hij nog een jaartje zijn rug sterker maken.wij gaan dit zelf ook zo doen met onze lusitano,maar dat duurt nog wel even want deze is pas 1jr.
wel zou ik al met je fjord lekker gaan wandelen zodat hij al verkeersmak is voor je hem in de koets zet dat is zoveel makkelijker.ook kun je hem met 2,5 wel al aan zijn tuig laten wennen en bv met tuig wandelen gaan.ga spelenderwijs lekker met hem aan de slag

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 14:17

Wandelen e.d. doe ik sowieso al. :)
En zo zat ik inderdaad wel te denken, met 3 voor de kar.
En ohz misschien af en toe buiten een rondje, maar echt bakwerk/dressuurmatig pas met een jaartej of 4.
GElukkig ben ik zelf ook vrij licht dus dat scheelt ook weer xD

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:20

Lichte kar zou kunnen op verharde ondergrond, maar zware kar/ondergrond is wel degelijk belastend voor nog onvolgroeide rug/bekken.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 14:20

@Tamary: Ben sowieso van plan een sulky oxor te nemen, omdat ik hier ervaring mee heb en het een heerlijk karretje vindt. :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:24

mennen heeft absoluut als voordeel dat je paardje al veel gezien heeft.

Ik heb een tijdje een fjord gereden die in eerste voornamelijk voor de kar was gebruikt. Nou zal het ook ongetwijfeld aan de eigenaren hebben gelegen maar het probleem wat ik met die fjord had, was dat ze zo gefocust was op het trekken dat haar voorhand heel sterk was maar haar achterhand er een beetje achteraan hobbelde. Ik heb dan ook heel veel werk er aan gehad om er een fijn rijpaard van te maken die ook reageerde op beenhulpen en niet alleen op stem |o

Ik zou er voor nu in ieder geval nog even mee wachten. Ik zie altijd liever dat een paard met een goede 4 jaar pas worden opgepakt. Het doe me gewoon zeer om te zien dat een 5 jarige alle Z oefeningen al kent. (niet naar jou bedoeld uiteraard. Meer als voorbeeld)

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 15:42

ik ben vrij lui qua zwaar trainen dus voor mij zal het meer recreatief zijn haha :=
Ik kijk nog wel wat ik doe, want hij is niet ielig e.d.
Wss wordt hij met 3,5 jaar beleerd.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:15

Nou inderdaad, een paard met 3 jaar rustig beleren of met 5 jaar Z-oefeningen laten rijden zit ook nogal een groot verschil in zeg..

Als je een paard netjes aangespannen rijdt, zal hij zeker geen verkeerde bespiering ontwikkelen die het rijden zullen benadelen. Integendeel, het kan juist alleen maar voordelig werken, als je netjes ment heb je daar ohz alleen maar profijt van. Dan lopen ze zonder ruitergewicht en leren ze op eigen benen te lopen, dus denk eigenlijk dat het alleen maar voordelen heeft :j

(knap dat je paard met zijn voorhand trekt trouwens lizy?)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:46

Tja, beide kanten is het natuurlijk handig voor de ander. Heb mijn pony na zo'n 20 jaar ohz laten beleren voor de wagen. Beestje was al verkeersmak, kon ook alle stemcommando's. Hij liep er zo mee weg. Maar andersom kan het natuurlijk ook. Denk dat het vrij weinig uitmaakt. Eerst voor de wagen, dat is dan handig voor ohz. Eerst onder het zadel is weer handig voor als je 'm gaat beleren voor de wagen.

Is allebei tegelijk een beetje geen mogelijkheid? Of zou dat teveel van het goede zijn voor een paard?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:59

me_marielle schreef:
Als je een paard netjes aangespannen rijdt, zal hij zeker geen verkeerde bespiering ontwikkelen die het rijden zullen benadelen. Integendeel, het kan juist alleen maar voordelig werken, als je netjes ment heb je daar ohz alleen maar profijt van. Dan lopen ze zonder ruitergewicht en leren ze op eigen benen te lopen, dus denk eigenlijk dat het alleen maar voordelen heeft :j

Zou lizy niet bedoelen dat het paard erg stuwde met de achterhand en het daardoor met rijden erg lastig is om goed ruggebruik te krijgen. Paarden die niet erg netjes worden gemend gaan namelijk wel snel teveel stuwen en daar merk je toch wel uitwerking van bij het rijden. Ik ken ook mensen die daarom liever eerst onder het zadel en daarna pas voor de wagen gaan trainen.

Ik denk trouwens niet dat je moet onderschatten hoe zwaar mennen is, je hebt inderdaad geen ruitergewicht op de rug maar onbelast lopen is het zeker niet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:41

Ook in het mennen is het de bedoeling dat het paard fijn over de rug gaat, en niet met een weggedrukte bovenlijn loopt. dan train je ook geen verkeerde bespiering voor het werk OHZ.

Bij ons op stal komt het ook wel voor, de paarden lopen daar voor de boerenwagen (Compleet met originele boer!), en daarnaast ohz bij de meiden. als zij op een gegeven moment gaan starten gaan de paarden niet meer voor de wagen. dit heeft ermee te maken dat ze voor de wagen mogen slenteren en zwaar op de hand of zonder contact gereden worden, en daar heb je ohz natuurlijk wel last van.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:14

me_marielle schreef:

Misschien een beetje rot verwoord. Maar ik kon bij de fjord merken dat ze altijd vanuit voor had gewerkt. De achterhand was echt ontzettend zwak. Ze gooide blijkbaar bij het mennen gewoon haar gewicht naar voren en trok zichzelf meer naar voren dan dat ze zichzelf aanduwde vanuit haar achterhand.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 10:32

@lizy29: die van mij zet sowieso zijn achterhand er goed onder met lopen :)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:13

Zelf ben ik met mijn belg aan de hand en lange leidsels begonnen. lekker onbelast en lekker rustig aan.
Op die manier leert het paard evengoed stem en zweep kennen. Omdat ik zelf ook meer ervaring heb onder het zadel was dit mijn vervolgstap. paar keer in het weitje en dan lekker met iemand te voet ernaast naar buiten. toen dat allemaal een beetje ging heb ik er een kar achter gehangen. Ik heb liever dat mijn paard wat moeilijk doet onder het zadel dan met de kar erachter.
We doen nu beide regelmatig. Silas kent heel goed het verschil tussen mijn lange teugel/veel beenhulp onder het zadel en mijn aangesloten teugel voor de kar. mijn stem gebruik ik altijd erg veel dus dat werkt ook niet verwarrend voor hem.