[AR] Bokkussen voor de sulky cavalettie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DonCamillo

Bokkussen voor de sulky cavalettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 14:02

De leverancier (ik weet niet of ik hem mag noemen omdat dit niet bedoeld is als advertentie) heeft nu een los bokkussen leverbaar voor de sulky cavalettie en voor de oxer. Net als de sulky's voor een klein prijsje.
Omdat de zitting van de cavalettie maar 30 cm diep is, was er tot dusver geen bokkussen voor te krijgen.
Ik heb hem net binnen en we hebben hem gisteren geprobeerd.
Hij blijkt iets anders te zijn dan het losse bokkussen van de cavalettie sport edition: die heeft een platte zitting, deze een oplopende.
In de praktijk zakt hij tijdens het rijden behoorlijk in. Wij vonden dat geen probleem. In tegendeel: dat schuin oplopende is eerder een nadeel omdat je naar voren schuift maar niet voldoende ruimte voor je hebt (nog steeds niet) om je benen gestrekt voor je uit te steken.
Het was te merken dat de toch al lage rugleuning van de sulky zelf nu vrijwel wegvalt achter het bokkussen. Daardoor heb je minder steun in de rug. Overigens lijkt het me vrij makkelijk om die rugleuning wat hoger te maken (of het te laten doen door een lasser: gewoon de plaatjes waar je de rugleuning aan vast schroeft een stukje langer laten maken). Ik denk dat dat ook zonder bokkussen beter bevalt.
De bevestiging is dmv. twee brede stroken klittenband onder de zitting door. Jammer is dat ze niet symmetrisch zitten ten opzichte van het midden, dat valt als het kussen op de kar zit bij mij echt op, omdat ik de zitting en leuning met lichtbruine suedine bekleed heb. Bij de gewone standaard zwarte skai bekleding zal het niet of nauwelijks opvallen.
De bevestiging is wel stevig, hij schuift zeker niet, maar misschien komt dat ook wel mede door het stroeve suedine. De onderkant van het bokkussen is bekleed met nep-schapenvacht. Dat lijkt alles wel goed te beschermen. Omdat de stroken klittenband aan de achterkant met de haakjes naar binnen zitten en zo dus de bekleding van de sulky zou kunnen beschadigen, heb ik er aan de onderkant een lapje suedine tegen de aanhechting van elke strook klittenband geniet. Ik wil die stroken ook aan de bovenkant gaan bekleden, dan vallen ze niet meer op (nu zwart afstekend tegen de lichtbruine stof).
De pasvorm.... Tja, we waren blij met ons maatje 38! Het ding is echt smal, maat 42 of groter gaat er vast niet in passen. Ook nu merkten we al dat de zijkanten wat uit elkaar geduwd worden. Ik hoop dat hij er tegen kan.
Wat wel mooi is, is dat hij net zo diep is als de zitting van de cavalettie: 30 cm. Daar was tot dusver geen bokkussen voor te krijgen, die staken minstens 10 cm naar voren uit en dan kon je je benen niet meer kwijt.
Voor ons geeft hij in ieder geval extra steun aan de zijkanten als je er alleen op zit en daar is hij voor bedoeld. Als je met zijn tweeen op de sulky wilt heb je hem er erg snel afgehaald en dan heb je vanzelf genoeg steun aan de zijleuningen.

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:12

heb je een foto??

DonCamillo

Re: Bokkussen voor de sulky cavalettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 22:34

Die staat op de website, met de afmetingen erbij.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:37

Ik ben ook ontzettend benieuwd naar een foto, zit op mijn mobiel dus denk dat ik de site niet kan openen..
Mijn Cavalettie heeft ook een gepimpt bankje nu met rode kussens maar ikvind de rugleuning ook niet erg comfertabel, vooral op hobbelige wegen.
Zou je mij misschien een pbtje willen sturen met een linkje van de site of evt de foto? :)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 21:31

Hier wat foto's van het bokkussen op mijn sulky:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de rugleuning wat hoger gezet door gewoon de bovenste schroefgaten te gebruiken voor de onderste schroeven. Het blijkt eigenlijk verrassend stevig vast te zitten, ook met slechts de helft van de schroeven dus. Waar ik eerst dacht om er een stukje plaat aan te laten lassen ga ik daar nu nog even mee wachten.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:47

Dus door simpel het plaatje omhoog te plaatsen door schroeven los en weer vast te schroeven kan die hoger worden gezet? dan ga ik dat ook maar eens proberen, met 1.75 is dat rugleuninkje niet erg comfertabel.
Bokkussen ziet er wel netjes uit :j

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 22:20

Omdat ik momenteel even behoorlijke rugklachten heb, zit elke stoel voor geen meter, maar met een hogere rugleuning zat het iets minder bagger. En mijn menmaatje is het er helemaal mee eens...
Zo ziet de achterkant eruit nadat we de leuning hadden verplaatst:

Afbeelding

Als de achterkant zo blijft moet er nog wel eens een nieuw lapje tegen de leuning aan...
Hier kun je ook de hoesjes zien om de klittenbandstroken. Voor de foto heb ik ze erom geschoven, ze moeten nog vastgezet worden.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:42

Ziet er netjes uit! Ik zag te bokussen ook op de site en dacht erover het t kopen voor mijn vierwieler die ook een klein smal bankje voorop had maar twijfel aan de kwaliteit.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:46

Welke site???

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:34

Ziet er goed uit... Alleen heb ik nog t oude model sulky maar dat zal denk niet heel veel uit maken??
Iemand ervaring met oude model en een bok kussen??

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 10:11

Als jouw zitting 30 cm diep is en de klittenband stroken kunnen er omheen, dan maakt het helemaal niets uit.