[AR] Gedrag pony voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje1990

Gedrag pony voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 05:45

Mijn mini intussen 3 over een paar weekjes 4, gaat het het erg moeilijk om met hem te werken voor de sulky.
Hij weigert te lopen. En als hij wel zin heeft is het 3 meter en gaat hij als een 'puber' op de grond liggen. Hij gaat ook erg in de broek hangen. Waardoor we hem eigenlijk bijna moeten duwen. :r
Hij geeft werkelijk niks om een zweep.
Het ging echt heel erg goed met slepen gewoon wandelen met het tuig, lange lijnen, maar wat dit dan weer is.
Ik weet het niet meer, mensen in mijn omgeving zeggen dat hij lui is, en probeert om de 'baas' te zijn.
Ik ben ook nooit alleen met hem bezig met 2 mensen die regelmatig wedstrijden rijden met hun pony's, en als die geen tijd hebben
met 2 personen die in ieder geval recreatief mennen en hun koetsiers bewijs hebben.
Ik hoop dat jullie nog tips hebben?, heb zelf al zitten denken om helemaal opnieuw te beginnen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 06:31

Blijkbaar durft je pony niet in het borsttuig te gaan lopen om te trekken.

Ik weet niet hoe ervaren je als menner bent, maar hier heb je hulp nodig van een ervaren menner. Je pony moet gaan leren om te durven trekken. Hij gaat nu zelfs liggen voor de koets om onder de druk uit te komen.
Niet verder prutsen, maar professioneel laten oplossen. Die moet eerst kijken of het tuig goed zit, op de juiste hoogte en of de koets op de juiste wijze te trekken is voor de pony. Te zwaar?

Het fijnst is het voor zo'n pony om in het tweespan naast een ervaren pony te staan, zodat hij gaat leren vertrouwen te hebben in het tuig en de menner.

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 07:26

Ik doe het sowieso met mensen die weten wat ze doen.
Het zijn mensen die zeker weten wat ze doen aangezien ze ook met 4 spannen rijden en ook met het beleren voor de kar.
Het tuig past goed heb het door hun laten nakijken of alles goed zit en op de juist hoogte staat afgesteld.
Dat over die druk had ik eerst nog niet eens aan gedacht, aangezien het slepen wel erg goed ging.

Ymor

Re: Gedrag pony voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 07:44

Wat voor kar heb je? Misschien kan je eerst eens een sulky proberen als je dat nog niet doet.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:56

Misschien een idee om hem eerst in tweespan te beleren naast een ervaren pony. Wij beleren elke pony op die manier. Misschien neemt die hem mee op 'sleeptouw' en merkt hij dat het allemaal niet zo 'erg' is.

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 21:03

Ik heb nu al een sulky, dus dat kan ik niet meer veranderen. En in eeen tweespan zetten vind ik idd een goed idee. Moet ik even in de buurt gaan rondkijken bij wie dat zou lukken.
Nu heb ik er geen plezier aan en hij al helemaal niet.
En plezier is toch wel het belangrijkste

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 07:49

Heb je hem ook wat zwaardere dingen laten slepen? Dat hij gewend is aan druk op de borst?
Het wegstappen met een wagentje is best zwaar voor een ongeoefende pony. Probeer dat wat lichter te maken, eens kijken of dat beter gaat. Rij je in zand? Ga dan eens op het harde proberen. En probeer eens dat iemand de kar aanduwt bij het wegstappen, zodat je pony het niet helemaal zelf hoeft te doen. Als het goed gaat, een volgende keer na een goede start een keer wat minder hard meeduwen en de pony meer het werk laten doen. Kleine stukjes vooruitgang elke keer.
En als het goed gaat (10 stappen de eerste keer? 30 de tweede keer?), meteen belonen en stoppen. dn blijft het postitief voor hem.

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:25

Door al jullie tips gaat het super!

Ben begonnen met hem in te spannen met een andere pony.
Vervolgens hem alleen inspannen en ging er iemand mee op een paard.
En dat hoefde na een aantal weken niet meer, ik kan alleen zonder 'hulp' (ga nooit alleen) voor de kar met hem.

Ben zo blij dat ik met jullie tips wat heb kunnen doen, en wil jullie dan ook bedanken!!
Ik merk aan hem dat hij er zo veel plezier in heeft, en natuurlijk hij heeft zo zijn mindere momenten en problemen die nog opgelost en verbeterd moeten worden