[AR] Nieuw tuig afstellen: Lamoen rammelt en broek 'probleem'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solistar

Nieuw tuig afstellen: Lamoen rammelt en broek 'probleem'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 16:18

Ik heb eindelijk een mooi nieuw tuigje gevonden voor mijn shetlander *\o/*

Het is een tweedehands Ideal Luxe Marathon tuig.

Nu ben ik aardig aan het stellen geweest, en ben nu best tevreden over hoe het ligt..

Afbeelding
Dit is de eerste keer dat ik het tuigje probeerde. Strengen daarom hier nog niet door de broek, omdat we die nog aan het stellen waren. Broek hangt nu wat lager. Oogkleppen heb ik er inmiddels ook af, die zitten hier ook niet goed en hij liep er niet lekker mee.

Afbeelding
Ik weet het, leidsels had ik op moeten steken, slordig :o

Alleen, laatst reed ik over een wegje, en toen 'hobbelde' het lamoen in de veiligheidslichtogen waardoor het heel irrtant tikt. Volgens mij tegen de gesp van het lichtoog. Ik heb hier gelijk een filmpje van gemaakt, bij 18 seconden begint het:

Wat er ook gebeurt, is dat het lamoen soms een beetje van links naar rechts slingert, waardoor weet ik niet, en de wielen dan ook heen en weer wiebelen (klinkt een beetje vaag, maar het voelt heel raar als je op de wagen zit).

Bij mijn oude tuigje heb ik hier nooit last van gehad. Dat was deze. Dit tuig had een losse draagriem met gewone lichtogen, ik weet niet of dat verschil maakt? Dat die het 'slingeren' opvangt?

Ik vind de broek ook niet helemaal mooi zitten, hij zit naar mijn idee vrij ruim (pony moet ver naar achter lopen voor hij werkt). Moet ik hem gewoon strakker doen en losse strengophouders gebruiken ipv door de broek te laten lopen? Verder 'staat' de broek een beetje omhoog bij de voorste riem. Zou de oplossing daarvoor zijn om hier gewoon wat gaatjes bij in te knippen? In het filmpje is dat wel te zien, en ook op deze foto:

Afbeelding.

Nou, ik hoop dat jullie wat nuttige tips hebben, dat zou heel fijn zijn :j Want met mijn goedkope mentuig van 10 jaar oud heb ik hier nooit last van gehad, dus ik hoop dat het gewoon een kwestie van stellen is :D
Laatst bijgewerkt door Solistar op 27-07-12 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Re: Nieuw tuig afstellen: Lamoen rammelt/niet stabiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:19

volgens mijn is je pony te smal voor de burry´s of de burrys te breed

Maisie

Re: Nieuw tuig afstellen: Lamoen rammelt en broek 'probleem'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:33

Je lamoen is te breed daarom gaat het zo klapperen.

Voor de broek zou ik zo geen oplossing weten.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:43

Lamoen aan de voorkant in inbuigen/smaller maken. Heeft het geen ruimte meer om te 'wiebelen'.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 22:43

Ik heb het vergeleken met andere foto s en mijn lamoen lijkt aan de voorkant inderdaad wel erg breed. Mij is dat dat nooit opgevallen omdat ik er nooit last mee heb gehad.

Kan je het lamoen gewoon laten aanpassen door een lasser ofzo? De achterkant hoeft niet smaller toch, net dat punt waar de lichtogen doorheen gaan smaller laten maken? Misschien kan ik er dan ook van die stop haken (of hoe heet dat) op laten zetten, wat de lichtogen van achter tegenhoud. En misschien de broekogen wat verder naar voren laten zetten? Of die gewoon strakker zetten en andere strengophouders gebruiken?

Heeft iemand ervaring met het laten vermaken van een lamoen, wat voor kosten moet ik dan aan denken?

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 07:59

Ik zou inderdaad doen wat je zelf zegt. Ik heb geen idee wat zoiets gaat kosten, maar volgens mij is het niet veel werk voor iemand die een beetje handig is. Het lamoen hoeft aan de achterkant idd niet smaller, breed is daar juist prettig voor je pony.
Ik doe zelf de strengen nooit door de broekriemen omdat het bij mij met die kleine pony's dan ook niet mooi uit komt. Ik heb aan mijn ideal tuigen van die kleine strengophouders (kan je ook los bestellen van ideal).
De draagriem bij dit ideal tuig is ook gewoon een losse draagriem, dus met invetten goed meenemen dat het ook soepel blijft.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 09:56

Nee, mijn draagriem is vast, volgens mij kan je meerdere versies van dit schoftje bestellen. Tot die tijd rij ik wel met mijn oude schoftje, lost de oorzaak niet op maar geeft ook gen lawaai.

Heeft iemand een richtlijn hoe breed het lamoen op dat punt moet zijn bij de lichtogen?

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:50

me_marielle schreef:
Heeft iemand een richtlijn hoe breed het lamoen op dat punt moet zijn bij de lichtogen?

Zo breed dat je pony er soepel tussen past, zonder dat het klemt. Min of meer aansluitend dus, zou ik zeggen.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:58

Leuke enthousiaste shet zo te zien.

De strengen door de broekriem is geen noodzaak, zo kan dat ook goed.
De lichtogen zou ik een gaatje verstellen zodat het lamoen wat lager hangt.
Op de eerste foto lijkt de broek ook wat hoog te zitten, maar wel ruim genoeg, die valt door het verstellen van de lichtogen ook wat lager.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 21:02

Op de eerste foto hangt de broek te hoog idd, op de 2e hangt hij wat lager, zo heb ik m nu. Lichtogen kunnen geloof ik niet lager (kwa gaten), en denk dat ze dan ook onder het schoftje komen te liggen?

Hij is inderdaad vaak wel enthousiast :-)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 07:43

Ik heb ook een lamoen dat iets te breed is. Niet zoveel als bij jou. Bij mij hangt ie stil als ik de buitensingel strak genoeg doe. Als die te los zit, gaat het klapperen en wiebelen. Je zou nog kunnen kijken of dat bij jou ook uitmaakt.
Ik heb mijn lamoen ook laten aanpassen, bij een lokale smid die ook veel stalen hekwerk doet. Kostte niet veel, 60 euro ofzo.
Ik heb bij de achterhand het lamoen laten uitbuigen, om meer ruimte te hebben in wendingen. Achterkant en zweng zelfde maat gehouden, anders past het niet op de kar. Voor had ik 'm dus iets smaller kunnen laten maken, maar bij mij is het niet hinderlijk ruim, eigenlijk wel makkelijk met inspannen om iets ruimte te hebben.
En ik heb de haken voor de broekriem een heel eind naar voren laten zetten. Dat is echt heel prettig, dan kun je je broekriemen gewoon goed vastmaken zonder de riem tig keer om het lamoen te moeten slaan. Ik heb ze een flinke handbreedte achter de stoppen van de lichtogen.

Ik heb er strengophouders aan, en niet de strangen door de broekriemen, omdat bij mij de strengen lager hangen dan de broekriemen. Anders zou ik de strengen omhoog trekken, dat is niet de bedoeling, die moeten gewoon een rechte lijn kunnen hebben.

De lendenriem zou misschien nog iets langer kunnen bij jou. Ik heb geleerd dat ie aan de billen iets hoger moet zitten dan bij de liezen. Nu staat de riem omhoog, en heeft langer maken dus geen zin, maar dat zit misschien anders als je lamoen is aangepast en de broekriem verder naar voren wordt vastgemaakt.