[AR] Sulky of andere kar voor grote en brede Shetlander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Klarinda

Sulky of andere kar voor grote en brede Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 20:53

HoiHoi,

Als ik zou willen gaan mennen met mijn Shetlander (1.10), is het dan fijner om een sulky aan te schaffen, of een ander soort kar?
Hij moet nog wel beleerd worden, heeft weleens voor een sulky gestaan, maar daar mee is een ongelukje gebeurd, en is hij op zijn rug gevallen.
Alles is allang genezen, en heel misschien wil ik hem in de toekomst nog wel voor de kar zetten.
Maar een sulky vind ik ook zo klein, je kan er maar met 2/3 personen op.
En misschien is een andere kar, met 4 wielen wel te zwaar?

En ik weet dus niet of hij wel goed voor/tussen een sulky past, want hij is namelijk best wel breed.

Chico (De Shet) is een grote brede shetlander, die denk ik wel wat kan trekken, maar ik wil toch even graag jullie mening weten!

Dit is Chico,
Afbeelding

Groetjes Klarinda!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:35

je moet eerst kijken wat je er mee wilt,dan moet je naar je budget kijken.
met een 2 wieler is het beleren fijner omdat hij de kar niet kan laten scharen,je moet ze wel goed in evenwicht hangen.een 4 wieler is net zo comfertabel als een goede 2 wieler die goed in evenwicht hangt.maar je kunt wel met 4 personen op een 4 wieler.een sulky is vaak lichter/dan een 4 wieler je hebt wel mooie 4 wielers van tussen de 90/en 135kg

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 07:08

Als je paard een ongeluk heeft gehad met mennen en op zijn rug terecht is gekomen, dan zou ik eerst met een hele ervaren menner proberen of je paard nog wel ingespannen durft te worden, voordat je een koets/sulky aanschaft.
Het zal niet het eerste paard zijn wat na zo'n ongeluk geen betrouwbaar menpaard meer is, omdat ze te bang zijn geworden.

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 07:17

Net zoals de voorganger eerst eens proberen of het nog wel goed wil. Of hij er niets van overgehouden heeft.
Mijn voorkeur gaat uit naar een 4 wieler. Een tweewieler drukt toch meer op de rug en een vierwieler moet hij echt trekken. Ik heb zelf een shet van 1.13 cm voor de kar en heb 2 jaar geleden een marathon recreatiewagen gekocht De kar weegt 1.25 kg. Een hele fijne en goed zittende kar. Ik kan helaas geen foto plaatsen maar als je me je e-mail stuurd kan ik je er wel eentje sturen en evt. ook de naam van de man geven waar ik de kar weg heb.

Klarinda

Re: Sulky of andere kar voor grote en brede Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 08:10

Okee bedankt voor de reacties!
Ik denk dat hij waarschijnlijk wel weer voor de kar durft, want het is echt een vechter zeg maar.
maar je weet natuurlijk nooit, misschien is tie wel doodsbang er voor enz.
Ik ga sowieso met een goede ervaren menner proberen, en dan kijk ik hoe hij er voor staat, en dan zie ik later wel verder wat voor kar ik ga kopen!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:12

ik zou echt niet weten wat het verstandigst is, maar ik zegje wel: Als Chico eenmaal een paar rondjes loopt weet ik zeker dat het al beter gaat, want Chico geeft echt helemaal nergens om :)

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 08:16

Nee daarom zeg ik ook, het scheelt hem denk ik vrij weinig :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:19

Wees aub voorzichtig, want er is helemaal niks van te zeggen hoe een heel braaf paard gaat reageren als hij weer tussen de bomen staat. En misschien gaan de eerste rondjes prima, maar er hoeft maar weinig te gebeuren voordat hij zich in ene het ongeluk herinnert en heel anders reageert dan jij denkt en hoopt.

Neem alle tijd met een ervaren menner om het paard weer vertrouwen te geven in tuig, inspannen, rijden en uitspannen. En dan vooral op de spannende momenten.
Het aller fijnste is om zo'n paard een aantal keer naast een ervaren andere pony in het tweespan te zetten, zodat hij kan vertrouwen op een maatje.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 15:55

okee, bedankt voor je tips!