[AR] Starten met mennen, waar op letten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Starten met mennen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 11:54

Zoals de titel al zegt, ga ik binnenkort starten met mennen. Omdat ik eigenlijk nog niets ervan weet, en je toch ergens moet beginnen, ben ik me aan het inlezen en aan het rondkijken voor een karretje en tuig. Onze insteek is voornamelijk lekker recreatief te rijden, over de weg en in het bos. Wedstrijden oid zit er (voorlopig) niet in.
We hebben een shetlander van 1 meter die al wel beleerd is voor de kar, maar het nog niet super vaak heeft gedaan. Zowel wij als hij heeft dus nog wat opleiding nodig. Maar waar kun je menlessen volgen? Ik probeer al wat te vinden via google, maar kom dan eigenlijk steeds bij Hanemaaijer (Zoetermeer) uit. Alleen geven zij menles met hun eigen paarden. Voor mij prima om het te leren, maar uiteindelijk wil ik toch ook wel samen met pony gaan lessen.

Inmiddels ben ik al wel zo ver dat ik weet dat ik om mee te beginnen een sulky / 2 wieler wil. Nu heb ik een sulky cavaletti op het oog en voor zo'n soort karretje heeft onze pony ook gelopen. Om te beginnen lijkt dit me een prima optie. Mochten we heel enthousiast worden, dan kunnen we altijd nog iets kwalitatief hoogwaardigers aanschaffen. Maar waar moet ik vooral op letten bij de aanschaf van een dergelijk karretje? En zijn remmen noodzakelijk?

En dan het tuig, leer is zwaarder en heeft veel onderhoud nodig, maar persoonlijk vind ik leer wel mooier en lijkt me fijner voor de pony dan kunststof. Kunststof is natuurlijk heerlijk makkelijk in onderhoud en veel lichter, maar schuurt het niet eerder? En waar moet ik goed op letten bij de aanschaf van het tuig? (al die riempjes..hoe kan ik makkelijk zien dat iets compleet is?)

Als laatste, zijn er nog dingen waar ik aan moet denken, op moet letten of nu over het hoofd zie? Ik probeer ook zoveel mogelijk info uit de faq te halen, maar misschien kan ik nog wat gerichter antwoord krijgen op mijn vragen.

Thnx alvast! :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:13

Hier zijn trouwens al best veel topics over, mss dat je daar ook de nodige info kunt vinden?

Zelf ben ik begonnen met een goedkoop leren tuigje voor mijn shetten en een sulky (oude type cavaletti). Dat was geen succes want ik kreeg dat ding niet in balans. Het resultaat was een bokkende pony voor de wagen. Later heb ik hem verkocht en een vierwieler terug gekocht, we zijn opnieuw bij de basis begonnen. Ik kon niemand vinden om les te geven aan huis, dus ik heb de plaatselijke menvereniging gemaild. Via hen kwam ik bij iemand terecht die ons vanaf het begin heeft begeleid tot we veilig de weg op konden. Nu men ik sinds kort ook met mijn welsh. Voor haar wilde ik tuig van ideal kopen, de webtech, omdat ik totaal niet van poetsen en invetten houd. Op markplaats kwam ik echter een tweedehands kieffertuig tegen en dat heb ik toen gekocht. Het is heel soepel en de pony heeft nog geen schuurplekken gehad. Na het rijden doe ik even het borsttuig met een doek af, zodat de oude zweetresten niet kunnen gaan irriteren en als het heel vies is doe ik de rest ook met een doek af.

Zelf kan ik niet zonder rem. Als ze echt willen trekken ze er zo doorheen, maar bij lastige wendingen enz is het wel fijn om een beetje bij te kunnen remmen. Of een rem op een sulky zin heeft weet ik niet, het zijn lichte wagentjes. Overigens moet je er wel op letten dat je een tuig neemt met gewone lichtogen en geen brancardbeugels en dat de riem waaraan de lichtogen zitten vrij door het schoftje kan bewegen.

Dit is mijn kunststoftuig trouwens
Afbeelding

Jibbel

Re: Starten met mennen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 13:06

Ik ben idd al zoveel mogelijk aan het doorlezen op het forum, maar kan niet altijd even goed vinden wat ik zoek.

Iig bedankt voor je reactie, daar heb ik echt wat aan, zeker over de lichtogen en brandcardbeugels. Dat is natuurlijk wel iets om op te letten als ik een tuigje koop.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:18

Zoals TS zelf al aangeeft, staat er al heel veel info in diverse topics, in de FAQ, in de Bokt-Wiki over het beginnen met mennen. Hier dus een slotje.