[AR] Welk wagentje raden jullie aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jambolover

Welk wagentje raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 23:18

Hoi allen,

Ik heb sinds kort een Zilco tuig aangekocht voor mijn Shetlander van 95cm.
Ook had ik het perfecte wagentje gevonden, van iemand hier op Bokt, maar was helaas te laat en was direct verkocht. Waar ik echt zo spijt van heb ;)
Het was, denk ik, Minimarathonwagen Winner type Polly voor 600EUR, was dus echt een koopje!

Nu wat raden jullie zoal aan voor een Shetlander van 95 cm? Wij zijn volop aan zijn conditie aan het werken, alles opbouwend dus helemaal nog geen tijd voor al een wagentje aan te hangen.
Maar ben wel opzoek, en België is niet simpel, ik denk dat ik het in Nederland zal moeten zoeken :)

Alle tips, websites of namen van marathonwagens (mag ook 2de hands zijn) zijn welkom!

Bedankt

Emir en Lynn

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:29

moet het een 4 wieler zijn anders een leuke sulky caveletti
zal ook even zoeken naar een4 wieler voor je

Jambolover

Re: Welk wagentje raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 23:39

@ Keona: bedankt voor je reactie! Ghoh ze raden mij een vierwieler aan, dit zou comfortabeler zijn... Ik zoek zeker geen wedstrijden te rijden, puur om te gaan wandelen.

Jambolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 23:42

Mijn excuses aan de moderators... Want ik veronderstel dat dit soort topic al vaak is voorgekomen...
Begrijp best als jullie dit topic terug verwijderen ;)
Wil gewoon het beste voor mijn Shetlander :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:43

Jambolover schreef:
@ Keona: bedankt voor je reactie! Ghoh ze raden mij een vierwieler aan, dit zou comfortabeler zijn... Ik zoek zeker geen wedstrijden te rijden, puur om te gaan wandelen.

dan zou je zeker kunnen kijken voor een sulky caveletti van http://www.horseshopinternational.nl
ik heb de grotere maat en als je hem eenmaal goed hebt afgesteld zijn het fijne sulky's om mee terijden prijs kwaliteit is goed.je hebt nu ook een sport uitvoering is erg mooi.bij een 4 wieler is het soms dat wagens te zwaar zijn.dus let daar goed op.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:29

Poeh lastig. Hangt ervan af wat je wilt, en hangt ook helemaal van je budget af. Ik heb zelf een kleine, lichte vierwieler voor mijn Shetje en ben daar erg blij mee. Maar een goede vierwieler kost ook aardig wat, tenzij je geluk hebt en er een tweedehands op de kop kan tikken. Een sulky kan ook, die wil ik er misschien ook ooit wel bij, maar dan ga ik voor HCA http://www.hcaklarenbeek.nl/2008/images/stories/sulky%20rood.jpg.Als je van plan bent vaker mensen mee te nemen, is die alleen niet handig.

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:32

Ik had voor mijn mini shetje ook een sulky omdat ik een 4 wieler te zwaar vond voor hem. Zal der hier wel een foto van op zetten vond hem zelf wel comfortabel zitten alleen je kunt er echt max met 2e op.

Met foto:
Afbeelding

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:35

Maar hoe zwaar een karretje is, zegt niet direct iets over hoe zwaar het is om het karretje te trekken!! Hierbij zijn oa het soort banden van belang: te dun zakt weg in zand, te dik (kruiwagenwielen bv) trekt zwaar, maar ook profiel en bv rolweerstand is belangrijk! Als je mijn vierwieler even op gang brengt, kan je hem daarna met je pink in beweging houden, terwijl die toch rond de 80a90kg weegt.

Verder vind ik het voordeel van een vierwieler dat ze toch een stuk stabieler zijn. Met een sulky is het belangrijk om deze goed uit te balanceren, zodat deze niet op de rug van je shet 'hangt'.

Belangrijk is daarom ook vooral te bedenken wat je ermee wilt, bv wat voor soort ondergrond je gaat rijden. Wil je veel in het bos gaan crossen, zou je met meer factoren rekening moeten houden dan als je alleen wat ritjes op asfalt maakt.

Ik lees dat je een zilco tuigje hebt gekocht. Bedenk dat als je een tweewieler koopt, het belangrijk is dat de draagriem van je schoftje los is. Als je dan over hobbels rijdt, voelt je paard dit anders op zijn rug.

Over de cavaletti zijn veel goede en slechte verhalen (zijn genoeg topics over hier op bokt).

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:54

Ben ik helemaal met je eens Marielle. Had er eigenlijk ook even bij moeten vermelden dat ik met hem wilde gaan trainen op een groot grasveld bij ons in de buurt. Heb ook stad en land afgereden zodat ik wel een karretje had met goed lopende wielen en goed verdeeld.
Bovendien is tie ook echt heel klein (ong 75 cm ) en vond het niet mooi om er dan zon grote kar achter te hangen.

Jambolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 20:42

@ Me_marielle: bedankt voor je reactie, ik volg je helemaal! Ik ben idd niet voor tweewielers... heb er ook al veel negatiefs van gehoord...

Ik zou dus voor een vierwieler willen gaan, maar zo ligt mogelijk. Dus ik dacht aan een Minimarathonwagen Winner type Polly. Of is er nog zo'n gelijksoortig merk? Plus wat vinden jullie van de banden?

Ik zou vooral op asfalt en af en toe boswegjes gaan rijden. Ben dus echt opzoek naar een niet te grote wagen.

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:19

Wat denk je van de Mini Mix van de Lemerij? Dat is echt mijn droomkarretje..
Ik weet over wel marathon wagentje je het hebt, van 600 euro. Ik had m bijna gekocht, had adres enzo al om m op te halen, maar uiteindelijk bleek hij smaller te zijn dan ik dacht. De minimix heeft een spoorbreedte van 100cm, dus daar kun je gemakkelijk met zn tweeen op. Dat type Poly bleek maar een spoorbreedte te hebben van 80cm, en de bok was zelfs maar 67cm.. ik hem 'm toen dus afgezegt. Je kan er alleen met groom op, maar dat is niet echt zo fijn voor een lange buitenrit..

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:15

Is dat deze http://www.marathonwagen.com/?p=productsMore&iProduct=129&PHPSESSID=fb1af26baf39f205ba6970b36e39c069 waar je het over hebt? Ik vind het wel een mooi ding, maar geen 600€, of heb ik dan de verkeerde voor? Staan ook geen maten bij, dus ik zou m dan wel eerst proberen of je er wel normaal op kunt zitten (sowieso met elk karretje). Edit: lees nu dat je die tweedehands zag, jammer dat je niet voor die prijs te pakken hebt gekregen :P

Je hebt nu ook nog geen wedstrijdplannen, maar ga je die zeker weten nooit hebben? Anders kan je gelijk beter naar die maten kijken als je dan toch voor een marathon gaat, geloof dat ze minstens 110cm breed moeten zijn maar dat weet ik ook niet zeker.

Wb tweewielers, je hebt er zat leuke bij zitten hoor. Ik ben ook begonnen met een ubergoedkoop tweewielertje van 100gulden toen nog, tot bleek dat ik het echt leuk vond, toen kreeg ik een mooie vierwieler :D Cavalier heeft bv mooie tweewielers, of HCA (zijn hier ook al veel topics over), maarja, is persoonlijke keuze natuurlijk :j Want die prijzen zijn ook niet mis..

Ik zou gewoon marktplaats goed in de gaten blijven houden!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:46

me_marielle schreef:
Is dat deze http://www.marathonwagen.com/?p=productsMore&iProduct=129&PHPSESSID=fb1af26baf39f205ba6970b36e39c069 waar je het over hebt? Ik vind het wel een mooi ding, maar geen 600€, of heb ik dan de verkeerde voor? Staan ook geen maten bij, dus ik zou m dan wel eerst proberen of je er wel normaal op kunt zitten (sowieso met elk karretje). Edit: lees nu dat je die tweedehands zag, jammer dat je niet voor die prijs te pakken hebt gekregen :P

Je hebt nu ook nog geen wedstrijdplannen, maar ga je die zeker weten nooit hebben? Anders kan je gelijk beter naar die maten kijken als je dan toch voor een marathon gaat, geloof dat ze minstens 110cm breed moeten zijn maar dat weet ik ook niet zeker.

Wb tweewielers, je hebt er zat leuke bij zitten hoor. Ik ben ook begonnen met een ubergoedkoop tweewielertje van 100gulden toen nog, tot bleek dat ik het echt leuk vond, toen kreeg ik een mooie vierwieler :D Cavalier heeft bv mooie tweewielers, of HCA (zijn hier ook al veel topics over), maarja, is persoonlijke keuze natuurlijk :j Want die prijzen zijn ook niet mis..

met zo'n wagentje als in de link rijd een meisje bij onze vereniging zij zit ook op bokt onder de naam sonjim. het is een leuke wagen zij heeft er 2 span shetties voor staan van 85cm je kan er met 2 man opzitten.misschien haar nog wat info vrgen maar ze zijn echt leuk voor de kleine pony's als je dan toch 4 wieler wilt

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:56

hihi ja die wagen was van mij ;) de wagen bij van Dorpel in je link is niet meer te leveren volgens mij. Maarten doet niks meer op gebied van wagens voor mini's. Ik weet dat hij nog wel een sulkytje heeft staan.
Persoonlijk vind ik een sulky heerlijk rijden.... maar..... al je met 2 man erop zit gaat ie vaak wat klapperen zeg maar. Een 4 wieler is dan een fijne oplossing. Die hangt in principe gauw goed en gaat niet klapperen.
Als je begint met mennen is het (is mijn mening) erg fijn om te beginnen met een sulky, omdat die niet kan scharen als ze achteruit lopen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:07

pipo schreef:
hihi ja die wagen was van mij ;) de wagen bij van Dorpel in je link is niet meer te leveren volgens mij. Maarten doet niks meer op gebied van wagens voor mini's. Ik weet dat hij nog wel een sulkytje heeft staan.
Persoonlijk vind ik een sulky heerlijk rijden.... maar..... al je met 2 man erop zit gaat ie vaak wat klapperen zeg maar. Een 4 wieler is dan een fijne oplossing. Die hangt in principe gauw goed en gaat niet klapperen.
Als je begint met mennen is het (is mijn mening) erg fijn om te beginnen met een sulky, omdat die niet kan scharen als ze achteruit lopen.

klapperen met 2 man dan is hij dus niet goed in balans want dat mag niet

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:09

me_marielle schreef:

Voor alle versies van de marathon moet de wagen minimaal 1.25 breed zijn.
Voor de vaardigheid minimaal 1.10 en de dressuur is vrij.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:13

maar enkelspan shetlander die gaat het niet eens redden in een marathon is echt te zwaar dus dan geld de regel van 125cm spoorbreedte niet maar wel die van 110cm.of ts moet al denken dat ze 2 span wilt gaan rijden natuurlijk.dus zijn zeker dingen waar ze aan moet denken voor ze iets koopt

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:18

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:23

tomnaat schreef:
http://link.marktplaats.nl/572216024 ik heb zoiets voor mijn shet van 95 cm.
Hij bevalt mij zeker en totaal niet zwaar

zo iets zou ik dus nooit kopen,met zo een wielen trekt de kar dus veel te zwaar.en als je alleen al de wielen zou wegen ...... zou niet willen weten wat dit wagentje weegt en dan moeten er ook nog mensen op.nee zo iets zou ik zeker niet aanaden

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:24

keona schreef:
maar enkelspan shetlander die gaat het niet eens redden in een marathon is echt te zwaar dus dan geld de regel van 125cm spoorbreedte niet maar wel die van 110cm.of ts moet al denken dat ze 2 span wilt gaan rijden natuurlijk.dus zijn zeker dingen waar ze aan moet denken voor ze iets koopt

Vind dit maar een raar argument. De reglementen veranderen niet als een pony het niet aan kan.
Voor zowel het marathon gedeelte van de SGMW als de IndoorMarathon/MiniMarathon geld een minimale spoorbreedte van 1.25. Of je pony het nu aan kan of niet.

Voor de dressuuur/vaardigheid is het anders. Daar is de spoorbreedte van de dressuur vrij (tot max stokmaat van 1.169) en voor de vaardigheid 1.10 tot een stokhoogte van 1.169 (a ponys dus) Alles groter als een A pony behoeft een minimale spoorbreedte van 1.25.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:26

Evelli schreef:
keona schreef:

Vind dit maar een raar argument. De reglementen veranderen niet als een pony het niet aan kan.
Voor zowel het marathon gedeelte van de SGMW als de IndoorMarathon/MiniMarathon geld een minimale spoorbreedte van 1.25. Of je pony het nu aan kan of niet.

Voor de dressuuur/vaardigheid is het anders. Daar is de spoorbreedte van de dressuur vrij (tot max stokmaat van 1.169) en voor de vaardigheid 1.10 tot een stokhoogte van 1.169 (a ponys dus) Alles groter als een A pony behoeft een minimale spoorbreedte van 1.25.

dat snap ik maar met een enkelspan shet gaat niemand sgmw rijden alleen maar dressuur of vaardigheid.dus ts hoeft geen wagen percee van 125cm te kopen.of ze moet al denken om dadelijk 2 san shetties te willen starten in de sgmw dan moet ze wel al een wagen nemen van 125cm spoorbreedte

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:30

keona schreef:
zo iets zou ik dus nooit kopen,met zo een wielen trekt de kar dus veel te zwaar.en als je alleen al de wielen zou wegen ...... zou niet willen weten wat dit wagentje weegt en dan moeten er ook nog mensen op.nee zo iets zou ik zeker niet aanaden

Ik zei ook zoiets dit is een kar voor een grotere pony.
Mijn kar is 1 meter breed en denk ik in het totaal 2 meter lang lengte misschien iets meer.
Ik kan mijn kar gewoon normaal optillen die van mij is dus niet zwaar.
Deze link was meer voor het idee wat ik heb.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:40

Staat mij iets van bij dat alleen marathons mag rijden met dubbelspan mini's?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:03

Er zijn regels over de stokmaat inderdaad.

Jambolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 11:03

@ me_marielle: ja ik heb het idd om dat wagentje ;) Ik vind het een hele leuke uitvoering! En zijn zeer lichte wagentjes! Ze zijn idd niet zo goedkoop, maar Pipo (zij heeft hier ergens gereageerd) had er eentje te koop staan voor 600 EUR ;) Dus is gewoon balen dat ie al verkocht was hehe!

Persoonlijk blijf ik bij een vierwieler, het is zo dat men vriendin bijna altijd mee gaat gaan dus ben ik niet zo voor de sulky's ;)

@ Keona: bedankt voor haar nickname te geven! Ga haar zeker vragen achter info ;)