[AR] Koeienfobie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pandora1

Koeienfobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 10:43

Vorige week hebben we mijn nieuwe welsch voor het eerst voor de wagen gezet.
Ze had bij de vorige eigenaar in 3 jaar tijd 10 x voor de wagen gelopen, maar was zoooooooo braaf.
Dus eerst maar eens door een instructeur laten rijden.
Alles ging super braaf, totdat................ we koeien tegen kwamen.
Man, man, man wat ging ze tekeer!!!!!!!!
Het leek wel een echte fobie. Heeft iemand anders dit ook wel eens meegemaakt en is dit wel op te lossen??
Ik zou er zelf mee verongelukt zijn.
Ik kijk het een les of 10 aan (à €35 per uur >;) ) en ga dan een beslissing nemen.
Gisteren tijdens de tweede keer was ze al een heel stuk beter namelijk (maar geen koeien gezien) en de instructeur zei dat dit goed gaat komen, maar ik ben echt geen held ;)
Zie ik een geweldige verbetering gaan we door, anders durf ik het niet aan.
Zo jammer, want verder is ze super braaf!!!
En een plaatje vind ik zelf.
Afbeelding
Afbeelding
Hier staat ze alleen wat raar

sietske83

Re: Koeienfobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:59

Kan je niet vragen aan een boer of je een keer bij hem op stal mag komen met je pony.
Zo is mijn paard in het verleden van zijn koeienfobie afgekomen.
Hij was een keer achterna gezetten door een gecastereerde stier.
We hebben hem 3 weilanden net voor de weg terug kunnen krijgen.

pandora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 11:01

sietske83 schreef:
Kan je niet vragen aan een boer of je een keer bij hem op stal mag komen met je pony.
Zo is mijn paard in het verleden van zijn koeienfobie afgekomen.
Hij was een keer achterna gezetten door een gecastereerde stier.
We hebben hem 3 weilanden net voor de weg terug kunnen krijgen.

De broer van mijn instructeur heeft een melkveebedrijf. Hij had dit ook bedacht, maar ik ben zo bang dat de angst zo groot is dat zij door de draad gaat. :roll:

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:04

Ik ben echt in de stal geweest en dan door het looppad lopen.
Er staan altijd wel een paar koeien op stal.

Later heeft mijn paard bij die boer gestaan en hij was beste maatjes met de kalfjes.
Kon je zien aan al dat gekwijl op zijn hoofd.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:04

Dat hangt van je paardje af! Eraan laten wennen kan heel goed, maar dat ligt ook aan jouw of jij daar tijd in wil en kan steken.
Het kan ook zijn dat na een aantal keer koeien gezien te hebben dat hij ze vanzelf niet meer eng vind.
En tuurlijk zijn er verhalen dat paarden echt bang zijn voor koeien, maar dat wil niet zeggen dat die van jouw er bang van blijft, misschien had hij ze nooit eerder gezien en is hij over 4 a 5 x (als hij wat meer gewend is bij jullie) er al niet meer bang voor!

Even aankijken dus. :)

pandora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 11:05

LauwtjuhLevi schreef:
Dat hangt van je paardje af! Eraan laten wennen kan heel goed, maar dat ligt ook aan jouw of jij daar tijd in wil en kan steken.
Het kan ook zijn dat na een aantal keer koeien gezien te hebben dat hij ze vanzelf niet meer eng vind.
En tuurlijk zijn er verhalen dat paarden echt bang zijn voor koeien, maar dat wil niet zeggen dat die van jouw er bang van blijft, misschien had hij ze nooit eerder gezien en is hij over 4 a 5 x (als hij wat meer gewend is bij jullie) er al niet meer bang voor!

Even aankijken dus. :)

Ga ik ook doen. Volgens mij is ze het meer dan waard +:)+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:07

Je kan je pony toch aan de hand meenemen? waarom zou ze dan door de draden gaan?
Ik denk dat de beste optie is om inderdaad ergens langs te gaan en het bewust op te zoeken.
Zoek een manier om koeien voor haar te associëren met iets positiefs, naar alle waarschijnlijkheid iets van eten dus :P

pandora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 11:09

De buurman van de pensionstal heeft gisteren zijn koeien naar buiten gedaan. Daar kijkt zij nu recht op en de wei is met hout afgezet. Hahahaha, zo leert zij het wel.
En inderdaad, voor snoepjes doet zij alles.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:10

Aan de hand meenemen :j Mijn pony was ook altijd bang voor koeien, die sprong altijd met een megajump er voor bij en werd wild enz. Toen hebben we aan een cowclinic meegedaan en toen leerde ze dat koeien voor haar aan de kant gaan. Er bestaan ook clinics voor aan de hand geloof ik.

[WN-ITP] Amber bang voor koeien? Tuurlijk niet!
Hier zie je nog wat foto's. Mijn pony werd op een gegeven moment best enthousiast, dribbelen op de plek om naar de koeien te mogen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:13

Bij mijn pony is het ook lastig.
Aan de hand kan ik hem zo de koeienstal innemen en die koeien aan hem laten snuffelen.
Maar voor de kar of onder het zadel vind hij het dood eng als er aan de andere kant van de weg koeien staan...

pandora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 11:18

capopjekop schreef:
Aan de hand meenemen :j Mijn pony was ook altijd bang voor koeien, die sprong altijd met een megajump er voor bij en werd wild enz. Toen hebben we aan een cowclinic meegedaan en toen leerde ze dat koeien voor haar aan de kant gaan. Er bestaan ook clinics voor aan de hand geloof ik.

[WN-ITP] Amber bang voor koeien? Tuurlijk niet!
Hier zie je nog wat foto's. Mijn pony werd op een gegeven moment best enthousiast, dribbelen op de plek om naar de koeien te mogen.

Wauw!!!!!! Je geeft me weer hoop :j Thanx!!!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:31

Jep, heb er hier ook een die het vroeger echt doodeng vond! Veel oefenen aan de hand ook idd, ze vind ze nu nog niet leuk, maar ze is er niet meer bang voor :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:37

Verplaats je eens in de pony: koeien zijn ook eng met hun grote hoofden waar de ogen haast bovenop staan. Soms komen ze ook nog eens massaal op je af.
Oefenen dus.
Ik heb van de week ook een koeienoefenweekje gedaan. Aan de hand meegenomen (wel met ketting en longeerlijn) en laten kijken.
Na een half uur snurken, snuifen en wegspringen heeft mijn dappertje er 1 besnuffeld.
Er zit nog veel werk in, maar ze vind ze nu niet meer levensgevaarlijk.
Ik zit inderdaad ook te denken aan een koeien drijf clinic, lijkt me nog wel leuk ook.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:20

het kan wennen zijn en dat je het er wel uit krijgt,maar we hebben ook een paard gehad wat we ook deden met oefenen etc dat ging er niet uit ze was echt paniekerig in de buurt van koeien,zo gou als ze ze al ziet ruikt begon het al.

dus even aan kijken gaat het niet voor uit dan zou ik er niet aan beginnen

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:25

Wat is jouw probleem herkenbaar! Ik heb vorig jaar een hele leuke pony erbij gekocht. Wij hebben zelf een melkveehouderijbedrijf.
Ze was doodsbang voor koeien!!! Ik heb haar in een afkalfbox gezet naast de droge koeien. Nou ze stond in de verste hoek er vandaan! Ik heb toen haar eten (hier krijgen ze kuil) in de hoek bij de droge koeien gelegd. En trek in eten overwint de angst! Na een paar dagen was het helemaal goed en stond ze zelfs samen met een koe aan haar kuil te eten.
Als ze nu in de les meeloopt staan er regelmatig koeien of nog erger pinken om de bak. Vooral de pinken kunnen nog lekker onstuimig zijn. Ze heeft haar probleem helemaal overwonnen.
Dus doorproberen en geduld dan komt t echt wel goed met haar. En in een stal wennen aan koeien is veiliger dan in n weiland i.v.m. door de draden gaan
Ik wens je heel veel succes!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:37

trudydouwe schreef:
Wat is jouw probleem herkenbaar! Ik heb vorig jaar een hele leuke pony erbij gekocht. Wij hebben zelf een melkveehouderijbedrijf.
Ze was doodsbang voor koeien!!! Ik heb haar in een afkalfbox gezet naast de droge koeien. Nou ze stond in de verste hoek er vandaan! Ik heb toen haar eten (hier krijgen ze kuil) in de hoek bij de droge koeien gelegd. En trek in eten overwint de angst! Na een paar dagen was het helemaal goed en stond ze zelfs samen met een koe aan haar kuil te eten.
Als ze nu in de les meeloopt staan er regelmatig koeien of nog erger pinken om de bak. Vooral de pinken kunnen nog lekker onstuimig zijn. Ze heeft haar probleem helemaal overwonnen.
Dus doorproberen en geduld dan komt t echt wel goed met haar. En in een stal wennen aan koeien is veiliger dan in n weiland i.v.m. door de draden gaan

maar toch is it niet bij alle paarde zo,de kwpn heeft bij een stal gestaan waar ook koeien waren heeft zelfs nog in stal naast kalf gestaan.maar buiten als ze andere koeien zag werd het vaker echt gevaarlijk.ik wil ts niet bang maken maar ze moet in haar achter hoofd houden dat het ook niet beter kan worden,en een pony voor de koets is anders als onder het zadel

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:57

Ik ben het eens met Keona
Zoals ik al zij is mijn pony niet bang voor de koeien op stal, staat hij gerust mee te snuffelen en laat zelfs aan zich likken haha.
Maar als ze in het land staan dan vind hij ze dood eng.

pandora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 15:28

trudydouwe schreef:

Dank je wel!!!!
Vandaag aan de hand geoefend en het ging al beter. :P