[AR] Mennen met reuma?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Klasien

Mennen met reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 16:33

Tsja, de titel zegt eigenlijk al genoeg.

Wie heeft reuma en ment?

Ik heb Artritis Psoriatica, met een vorm van Bechterew erbij.
Mijn bekken is op het moment een groot probleem, ook mijn handen zijn niet optimaal.

Ik ben in het bezit van een (zelfgefokte) Haflinger dame van 11 jaar, die onder het zadel gereden wordt.
Dat rijden onder het zadel valt niet altijd mee...

Toen Iris 3 jaar was, waren we van plan haar aangespannen te beleren.
Mijn vader dacht dat we dat zelf wel konden... niet dus. Met de band erachter is het mis gegaan.
Ik heb het nooit meer gedurft en heb het mijn vader verboden nog eens te proberen.
Beleren zou ik dus absoluut aan een prof over laten!

Waar hebben jullie op gelet? Speciale leidsels? Verende kar? 2 of 4 wieler?
Ik hoor het graag :)

Brainless

Re: Mennen met reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:38

Bokster LS_fotos heeft ook (een vorm van) reuma, en zij ment met haar paardjes.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:33

Denk dat LS_fotos idd zelf ook nog wel zal reageren.

Wat vervelend dat het mis is gegaan bij het slepen. Helaas gebeurd dat wel vaker..... 't is misschien een harde les geweest, maar met beleren moet je nooit zomaar zelf gaan 'aanrommelen'.

Heb zelf gelukkig geen reuma, maar kan je wel aanraden om ook te investeren in een goede, lichte en vooral goed uitgebalanceerde menzweep. 't kost dan een stukje meer, maar dan heb je ook echt wat. Menzweep in de hand is namelijk wel erg belangrijk bij het mennen.

De menzwepen van Fleck zijn bijv. erg goed uitgebalanceerd, waardoor ze zowiezo al een stuk lichter zijn. Je hebt allerlei uitvoeringen van deze zwepen. Ik heb zelf de Fleck Carbon Composite. Niet alleen heel goed uitgebalanceerd maar ook nog eens vederlicht, gemaakt van carbon en fyberglass. Kost rond de €60,= .

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:50

Ha wat lief dames! Kreeg al een PBtje met deze link van een andere bokster ook.

Ik zal het proberen zo duidelijk mogelijk te schrijven, maar heb weinig tijd nu dus als je meer info wilt weten laat maar horen dan krijg je die op een ander tijdstip! :)

Ik was 10 jaar toen heb ik een jaar niet kunnen lopen, daarvoor reed ik altijd paard maar helaas was dit daarna niet meer mogelijk. Om toch met de paarden bezig te blijven ben ik toen 1x in de 14 dagen half uurtje gaan paardrijden, toen dit weer goed ging wilde ik van de manege af en wilde ik wat anders dan gecomandeert worden ik zocht een verzorgpaard en die vond ik. 1x per week rijden, maar helaas was ik weer terug bij af ontstekingen en veel pijn doktoren zeiden dat ik echt moest stoppen met rijden en ze anders mijn leven op jongen tijd moesten voorzien met een rolstoel... tja niet iets wat je wilt! Omdat ik toch in de paarden wilde blijven wilde ik gaan mennen, via een collega van mijn vader ben ik enkele keren met zijn tuig paard mee geweest op de kar, en tja de smaak was snel te pakken!!

Na heel lang zeuren en toen ik ook nog van de muziekvereniging werd gegooit (omdat ik kreupel liep op taptoes!) hadden mijn ouders dan eindelijk begrip en kreeg ik op mijn 13e een appaloossa mini veulen voor mijn verjaardag. Wel zou ik mee moeten betalen in de koste en daarom vouwde ik folderwijken.... Hiermee zou ik dan gaan mennen, als hij oud genoeg was. Na 1,5 jaar overleed hij. Om een lang verhaal kort te houden nieuwe shetlander gekomen en deze voor de kar beleerd, wauw wat voelde ik me prachtig! Mijn eigen paardje voor de wagen en het gaat top.

Ik merkte wel al gauw dat het rijden op een sulky niet bevorderlijk is voor mijn lichaam (ik had een cavaletti) het hobbelde erg veel en deed me niet goed. Omdat je achter een kleine shet niet alles kunt hangen zat ik er wel aan vast om een sulky te rijden, maar de HCA klarenbeek sulkys zijn veel beter geveerd! Heerlijk ding. Alleen het nadeel is het op en afstappen bij deze sulky en de knie houding. Maar zo heb je bij alles wel wat.
Bij de sulky gebruik ik een dressuurzweepje omdat ik toch een korte zweep nodig heb en een gewone zweep al gauw te zwaar is..

In de tussentijd heb ik samen met mijn vader een echt paard gehaad (zijn woorden!) een haflinger... ik zou hem met mijn vader voor de kar rijden en afspraak was maximaal 1x per week a 2 weken een keertje te rijden. Maar helaas het mennen als het rijden ging niet lang goed, hij was te sterk en in mijn handen voor de wagen was het ook geen pretje. Dit heb ik echter niet alleen met de haflinger maar ook met andere grote paarden! Een keertje kan wel, maar een eigen grote pony voor de wagen zit er nu niet meer in.

Daarom men ik met shetlander en a/b ponys. Mijn merrie haflinger X appaloossa is bijna 1,20 die bij mij is opgegroeit en ben ik nu zelf aan het beleren voor de wagen dit gaat eigenlijk nog heel goed, heel licht in de mond.

Voor haar moet ik nog een luxe lichte menzweep kopen en dit gaat de gene worden waar Joyce het al over heeft.

Ik merk dat mijn lichaam echt enorm goed doet aan een goed geveerde marathonwagen..
Heb een marathonwagen van Kraay en deze zit heerlijk!

In t verleden heb ik een bakker wagen gehad (poland) carriages) en die bokstoel zat niet fijn. Dus mijn tip, ga wagens uit testen en probeer of je een test rondje mee mag maken!

Ik volg ook menlessen, en rijd zo nu en dan wedstrijdjes.
Fanatiek wedstrijden rijden doe ik niet omdat het met de reuma ivm stijfheid en ook met mijn borderline niet te doen is.

Als met al nog n lang verhaal geworden.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 22:07

Dankjewel voor je reactie! Welke soort reuma heb je?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:15

Op mijn 4e levensjaar werd jeugdreuma vast gesteld dat is inmiddels verleden tijd het is nu Artrites en Atrose en nog een soort maar weet niet hoe ik dat moet schrijven...

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:20

Ik heb weke delen reuma en dus ook vaak stijve handen maar met regelmaat weinig kracht. Ik heb gelet op het tuig, dit moest voor mij licht en makkelijk schoon te houden zijn. Ben uitgekomen op kunststof (Zilco). Met een minuutje of 10 heb ik mn hele tuig schoon. (nou heb ik ook maar een shettenmaat... :D ) Ook de leidsels zijn super licht. Ook ik heb een menzweep van Fleck.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:13

Hier geen reuma maar wel artrose op allerlei plekken (vnl benen, voeten, heup, bekken) en in mijn handen heb ik wat je vroeger noemde RSI dat uit zich in verlies in kracht en (neiging tot) verkrampen (als ik teveel doe).

Voor het zitten op de wagen heb je gewoon een goede stoel nodig en dus goede wagen. Zeker als je wat langer op de wagen wilt zitten. Dit geldt voor iedereen maar helemaal als je last van je lijf hebt. Daarbij moet je makkelijk op en af de wagen kunnen (dus een paard ervoor wat goed afgericht is en goed stilstaat) plus fijne groom die je goed kan helpen, indien nodig.

Ik men dus wel met een paard maar zij is ontzettend licht in de mond / hand en zeer op de stem, scheelt ook een hoop. Je leidsels zijn ook belangrijk, niet te breed en soepel. Je kunt ze op maat laten maken. En natuurlijk de zweep. Heb hier ook een Fleck maar bij de pony's waar ik ook mee men had ik bij de tweewieler een heel fijne bamboezweep van Ideal, echt super super licht. Ik men ook met welshjes. Die zijn goed afgericht en dus eigenlijk ook niet sterk in hun mond. Maar soms wel , 't blijven nogal eigenzinnige types, en dan heb ik mijn handen er vol aan en dus ook wel eens kramp (tijdens of na die tijd) of langere tijd zere, opgezwollen handen en / of vingers of van die onverklaarbare blauwe plekken....

Andere tip zijn goede handschoenen, die goed zitten, niet te dik zijn en waardoor je je leidsels nog makkelijker kunt vasthouden. Ook dat is heel persoonlijk. Ik heb lang gemend met de hertenleren handschoenen van Letty's design maar sinds een jaar men ik voornamelijk met gewone rijhandschoenen van Roeckl, die zitten echt fijn.

Dus of het met jou en de haflinger gaat lukken, ligt echt totaal aan de combi, wijze van africhting e.d. valt zo niets over te zeggen via het forum. Mijn welshje is een zeer ervaren menpony maar als de dood voor een sleepje... dus voor hetzelfde gaat het toch nog wel helemaal goedkomen ....

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 07:50

Dank jullie wel voor de reacties.

Voorlopig rijden we nog. Mennen is ook erg duur om mee te beginnen, dat geld heb ik nu niet. En zolang ik kan rijden, blijf ik dat doen ;-) Het is alleen wel verstandig om vooruit te denken.

Rijden doe ik met dunne, soepele (Anky) teugels van leer met lederen stops, anders glijden ze uit mijn handen. Ook ik heb Roeckl handschoenen, daar kan ik niet zonder!

Een paar jaar geleden heb ik mezelf een paar DeNiro laarzen kado gegeven, helemaal op maat gemaakt. Dit is veel steviger voor mijn enkels. Ook heb ik een zadel waar ik goed op kan zitten, dus investeren heb ik genoeg gedaan ;)

Het mennen hou ik zeker in mijn achterhoofd. Ik ben jaren lang groom geweest bij SGMW, geweldig! Het koetsiersbewijs heb ik ook gehaald. Maar dat was allemaal voordat ik reuma kreeg. Nu ga ik alleen af en toe nog een rondje over de weg mee op de kar, of door het bos, de grote gaten ontwijkend.

Best lastig, om je leven aan te moeten passen, vooral als het dan zo duur wordt...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:19

Toch kan het een idee zijn om al wel wat meer het mennen op te pakken, anders is het in je hoofd zo / kan het in je hoofd zo zijn dat je 'maar gaat mennen' omdat je het rijden niet meer kunt.
Zo ben ik destijds wel begonnen, kon niet meer rijden ivm mijn benen e.d. en dus ging ik 'maar mennen'. Vond het in het begin ook doodeng en eigenlijk helemaal niet zo leuk ^) En had erge heimwee naar het rijden....

Pas na een poosje en na heel wat lessen en met bibberende benen op de wagen stappen, begon ik het echt leuk te vinden en het niet meer te zien 'in plaats van' maar als ernaast (kon ondertussen gelukkig toch weer rijden) of zelfs in plaats van.

Nu wissel ik het af, het rijden en mennen. Daardoor kan ik het rijden beter volhouden (want meer dan 2 hooguit 3x per week rijden gaat echt niet, met 3x merk ik echt dat het eigenlijk te veel is) en doordat we de andere dagen mennen blijft mijn paard in goede conditie en fijn te rijden.

En ja mennen is niet de goedkoopste variant van paardensport maar als je goed om je heen kijkt en je marktplaats e.d. goed in de gaten houd kom je regelmatig prima 2e hands (kwaliteitsvolle) spullen tegen.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:22

Hier ook eentje die ment met reuma.
Ik heb bechterew met uitstralingen naar mijn handen en knieen.
Zelf men ik momenteel met een cavalettie. Met deze sulky gaat het echter niet
goed. Hij is niet genoeg geveerd. Naar een hca sulky heb ik ook gekeken,
alleen kan ik dan mijn benen niet goed kwijt en doet het zitten veel pijn.
Nu ga ik waarschijnlijk het nieuwe sport model van de cavalettie aanschaffen.
Deze is nog meer geveerd en er is beter in balans te krijgen achter mijn mini-shet

Maar nog een tip: Schaf een goed menschort aan voor tijdens de koudere dagen. Dit helpt heel veel
Ik doe er vaak zelfs nog een uitrijdeken overheen als het echt koud is.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:02

Interessant topic. Ik heb erg last van reumatische klachten in mijn handen. Het is niet officieel vastgesteld, maar de kans is groot dat ik het heb/krijg (reuma in de familie, ziekte van Chrohn in de familie met reumatische bijwerkingen). Ik men nog niet echt, maar met lange lijnen merk ik het toch wel in mijn handen.
Als ik de leidsel 'normaal' vasthoud heb ik er weinig last van, maar op de achenbach manier ..
Jeetje, krijg er af en toe behoorlijke kramp van. Hebben jullie hier geen last van?

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:50

Longeren doe ik zonder longe, omdat ik die niet vast kan houden. Dan is het dus de vraag of leidsels wel lukken?

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:06

Ik krijg ook kramp van achenbach en men dus 'gewoon'. Misschien dat het met de leidsels van Zilco wel lukt want die zijn zo enorm licht. Heb dat nog niet geprobeerd.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:49

Dat zou misschien wel een optie zijn ja. Ik heb niet zo zeer last van het gewicht, maar meer van 'volle' handen zeg maar. Bij achenbach heb je natuurlijk beide leidsels in één hand.
Maar dat wordt uitproberen dus :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 00:32

Gewoon je leidsels vasthouden zoals je je teugels vasthoud.
Doe ik ook en ik mankeer niks aan mijn handen. Wel schouders en rug en merk dat deze houding van de leidsels hier wel wat verlichting op geeft.

Ga idd voor een goed geveerde wagen en een goede stoel. Kunststof leidsels zijn vele malen lichter dan leren en misschien zijn de lus leidsels( te vinden in de drafsport )wel een goede oplossing. Volgens mij heb ik ook wel mensen gezien met en soort van brace met een haak eraan zodat ze zo de leidsels(teugels) vast konden houden. Je hoeft dan niet met je vingers er om heen en je verdeelt het gewicht over je hele arm ipv alleen je hand/pols.

Ik denk dat je voor dit soort aanpassingen eens binnen de gehandicapte paardensport moet gaan kijken.

met een beetje crea bea zul je een heel eind komen ;)

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 08:05

Die brace met haak heb ik ook gezien, de meneer rijd er zelfs klasse 3 mee!

Crea bea ben ik al behoorlijk, je bedenkt steeds meer dingen om iets makkelijk te kunnen maken.

leideltje_51

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:13

ik heb fybromialgie en inderdaad ook vaak last van pijn in handen en kramp. ik hou de teugels nu ook op de gewone manier vast en dat rijd al beter dan achenbach. ik probeer wel eens een marathonwedstrijd te rijden en dan heb ik ook veel meer pijn doordat je ws veel te verkrampt de leidsels beet hebt. het is ook erg belangrijk dat je makkelijk kan instappen, er zijn ook speciale doppen die je op je wieldop kan laten plaatsen waardoor je makkelijker kan opstappen en je kan ook nog een opstapje onder je voorkant opstapje laten maken. en er bestaan ook seniorenkarren waarbij je van achter laag kan instappen,en dan tussen de 2 bokstoelen door kan lopen. genoeg mogelijkheden voor ons dus :)
maar is die brace met haak niet gevaarlijk? stel dat er iets gebeurt, blijft die haak met jouw hand eraan dan niet aan de leidsels hangen? ik heb er ook aan zitten denken om handlussen aan de leidsels te laten maken...

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 07:49

Inmiddels heeft de arts gezegd dat ik waarschijnlijk ook nog fybromyalgie erbij heb, lekker dubbelop dus ;)
Wordt wel ingewikkeld zo, maar we zien wel wat de toekomst ons brengt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:59

Heb geen reuma oid gelukkig. Wij menden met kunstof tuigjes die je er in 1x op kon leggen. Alleen aansingelen en de staartriem vastgespen. Verder werden de teugels met een klein los gespje achter de hand vastgemaakt (tandem). Had je altijd weer een vast uitgangspunt en ze konden niet door je handen glippen. Kan ook met achenbach trouwens.
Hier is ook een vierspanrijder die een aantal vingers mist en zijn teugels aan zijn hand heeft vastgemaakt. Weet niet wat hij doet als hij van de kar af zou vliegen, of er dan een veiligheid ingebouwd is. Aan de andere kant, anders kan je niks. Ben ook geen voorstander van een buikriem in de marathons maar als iemand verlamd is of te weinig kracht heeft om zich schrap te zetten, dan is zonder ook gevaarlijk.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:09

Hallo, ik meld mij ook even!
Ik heb SLE ( auto -immuun ziekte ) en daarbij reuma!
Rijden doe ik niet meer, mennen wel! ( nu even niet, heb even geen menpony meer... Volgend jaar wordt ze drie en dan mag ze er ook aan geloven )
Ik rij ( reed ) heel vroeger met een 4 wieler, ook wedstrijden alleen die kar was net niet te verstellen op mijn maat... Daar kreeg ik dus veel pijn van.
Toen gestopt met wedstrijden wegens privé omstandigheden en de kar verkocht en een sulky terug gekocht.
Dat gaat op zich prima!
Al wil ik straks wel weer gaan kijken voor een vier wieler erbij.
Wat ik belangrijk vind, is dat de pony ligt op de hulpen blijft... Zo probeer ik ze ook te trainen. Dat scheelt al een hele hoop gewicht op je lijf!

Bij mij gaan reuma en mennen goed samen!

Suc6

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:39

Hier ook iemand die noodgedwongen niet meer kan rijden zoals voorheen, niet door de reuma maar door een ongelukje vorig jaar, heb weer overnieuw moeten leren lopen.
Rijden zou nooit meer kunnen werd mij verteld, heb hierdoor in eerste instantie het mennen weer opgepakt. Er zijn genoeg alternatieven die al genoemd zijn, lichte kunstoftuigen, carbon zweep. Zelf heb ik ook een aangepaste wagen omdat ik niet meer kan en mag klimmen en springen. Ideaal maar je hebt er wel een super braaf paard voor nodig.