[AR] Correct ingespannen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Correct ingespannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 12:09

Ik heb jaren geleden mijn koetsiersbewijs gehaald en sinds kort weer bezig mn shet in te spannen.

Nu vraag ik me af; is hij zo correct ingespannen? Zit het goed of delen fout of misschien niet correct op maat oid?
Wat kan ik misschien verbeteren/veranderen?
Bij 2e foto is burry wat scheef.. ff bekijken hoe en wat.

Vast bedankt :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pluttersput

Re: Correct ingespannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:58

Volgens mij mag je broek wat hoger, je borsttuig misschien ook, en je strengen kunnen denk ik wel wat korter :)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:02

Broek idd wat omhoog. Leuk dat je weer aan de slag gaat:D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:05

Je strengen mogen ook wel een stuk korter, nu gaat hij met het schoftje trekken ipv met het borsttuig.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:07

De gesp van de broek die aan de lamoen vast zit mag sowieso wel wat losser.

En de (weet de naam niet meer...,. :o ) gesp die van de schoft komt waar de lamoen in zit, mag NIET over de strengen heen, die moet gewoon over de normale singel.

Afbeelding

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:10

Strengen moeten echt wat korter ja ,
bij mijn oude pony hadden we soms moeite om ze vast te krijgen ,
en hier hangen ze echt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:26

Broek en borsttuig mogen idd wat hoger, en strengen ook korter. Vind het op de 2e foto lijken alsof hij vrij ver van de wagen staat, maar dat zou kunnen vertekenen.

En wat Christyj138 bedoeld: je hebt nu het borsttuig over de binnensingel lopen, en onder de buitensingel door. Dit werd eerder wel meer gedaan, en nog steeds wel. Alleen het hele nadeel daaraan, is dat het borsttuig dan vaak gaat 'stoten'. Het is fijner voor je pony als je het borsttuig helemaal bovenlangs laat lopen. Dus binnensingel, buitensingel vastmaken, en dan óver de buitensingel pas het borsttuig, en borsttuig dus niet onder de buitensingel, zoals je nu hebt.

Verder de leidsels in het vervolg opsteken, en niet zo los in de wagen laten hangen, als er niemand op de bok zit maar wel iemand de pony vasthoudt. Nu kunnen ze gemakkelijk op de grond komen of pony kan er in gaan staan.
http://www.mencursus.net/index.php/optu ... uigen.html
onder 6A van bovenstaande link staan foto's en uitleg hoe je de leidsels correct opsteekt.

Afbeelding

Citaat:
Het linkerleidsel, herkenbaar aan het kapeinde met pinkriempje, wordt eerst aangebracht.

Het leidsel wordt opgelegd en het stootuiteinde wordt door de linker sleutel van het schofttuig en het linker leidseloog van het borsttuig (of gareel sleutel) gestoken en daarna vastgegespt aan de linkerzijde van het bit( stang).

Vervolgens wordt het rechter leidsel op dezelfde manier bevestigd.

Beide leidseluiteinden worden met elkaar verbonden door ze aan elkaar vast te gespen.

Tenslotte worden de leidsels opgestoken onder de rugriem. ( zie fotos ) Zo kunnen de leidsels in één beweging direct worden opgenomen en kan het paard met het bit in bedwang gehouden worden. Anderzijds hinderen de leidsels zo niet bij het aanspannen van het paard.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 13:45

Dankjulliewel +:)+

Borsttuig en broek pas ik ff aan.
Maar wb de strengen.. we krijgen ze amper vast, een kant gaat nog wel, maar 2e gaat moeilijk. Op zich zijn ze al erg lang, steken nu aan voorkant helemaal uit. En aan deel waar ze aan vast moeten (ff naam kwijt, wig?).. zit nu een geknikte, maar waar dient die dan specifiek voor? Heb ook een rechte.
Leidsels was even ivm de foto. Bedankt voor de foto's.. ik kon het me nog herinneren ja :)*
Ga de link ns doorlezen, thanks.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:30

Citaat:
En wat Christyj138 bedoeld: je hebt nu het borsttuig over de binnensingel lopen, en onder de buitensingel door. Dit werd eerder wel meer gedaan, en nog steeds wel. Alleen het hele nadeel daaraan, is dat het borsttuig dan vaak gaat 'stoten'. Het is fijner voor je pony als je het borsttuig helemaal bovenlangs laat lopen. Dus binnensingel, buitensingel vastmaken, en dan óver de buitensingel pas het borsttuig, en borsttuig dus niet onder de buitensingel, zoals je nu hebt.

Ik heb het anders zo geleerd bij koetsiersbewijs, strengen horen tussen binnen- en buitensingel door te lopen. Als ik voor mezelf rij doe ik alles onderlangs ivm extra slijten van het leer aan de strengen (dan slijt het aan 2 kanten), maar op wedstrijden zoals het hoort. Meeste juryleden zijn er niet van gecharmeerd als het anders wordt gedaan.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 24-06-12 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:39

Zo heb ik het ook geleerd ja... tussen de singels..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:21

Bij Koetsiersbewijs wordt het idd zo geleerd. Al zijn er genoeg menners die het tegenwoordig wel anders doen (dus borsttuig over buitensingel) omdat het borsttuig anders tegen de buitensingel kan gaan stoten, als hij onderlangs ligt......

Denk dat dat is wat Christy bedoelde.

Ik had 'm eerder ook onderlangs lopen, maar kreeg toen ook van diverse menners en bokkers het advies het toch over de buitensingel te laten lopen. En nu stoot het idd niet meer, deed hij voorheen wel.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:43

Inderdaad Joyce, her hetzelfde. En vooral omdat onze haflinger bijdehand borst erg breed is en na de schouder/schoft niet meer lopen de strengen heel smal terug waardoor die van wij schuurplejken krijgt. Maar dat ligt gewoon aan onze pony. Niet helemaal in formaat :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:37

Krijgen jullie dan geen commentaar van juryleden??? Op wedstrijden willen ze het niet zo zien, dat is mijn ervaring tenminste.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:48

Ik rijdt zelf geen officiele wedstrijden. Wel af en toe eens een wedstrijd in hobbyklasse of een oefenmarathon. Heb dat commentaar nog nooit gekregen, ook in 't verleden niet en rij al jaren met het borsttuig bovenlangs.

Volgens mij zijn er wel meer bokkers die het borsttuig bovenlangs hebben en veel wedstrijden rijden....
Misschien net zo iets als leidsels in de bril. Is nu ook een recent topic over geopend, dat sommigen daar wel eens commentaar op kregen op wedstrijd. Maar in de reglementen is verder niets te vinden dat de leidsels niet in de bril mogen bij een liverpool tijdens wedstrijden. Daar hebben sommige juryleden ook hun eigen inzichten over blijkbaar.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:12

Wij rijden ook ook met de strengen bovenlangs, vooral bij kleinere pony's is er weinig ruimte tussen de singels en blijven de strengen steken op de plek waar de strengen vast zitten aan het borsttuig, dan krijg je dus wel commentaar van de jury's, vooral als dit aan een kant gebeurt, dan trekt de boel namelijk scheef. Mijn moeder is Z en heeft nog nooit commentaar gehad van een jury over de manier van inspannen. Onze tinker loopt nu ook met de strengen bovenlangs, tot nu toe ook geen commentaar op gehad.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 19:23

Ik heb nog even iets gemeten;
De strengen zijn nu vanaf strop tot gesp van borsttuig 1.25m. Is dat een beetje gangbaar?
Totaal zijn ze 1.90m. Ik ga een strenglus bestellen en mn panieksluiting aan de kar maken.
Wat is een gangbare leidsellengte?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:54

Maten zeggen niet zoveel, dat ligt aan de aanspanning zelf en dat zijn dingen die je in het echt beter kan beoordelen. Of, soms is vanaf een foto wel te beoordelen of paard bijv. te ver van de wagen staat.

Goed dat je voor panieksluitingen gaat.
Je strengen zullen dan wel een paar gaten korter moeten, omdat je ze dan juist 'verlengd' met panieksluitingen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:34

Leuk dat je het weer oppakt! :j

Mijn vader rijdt met de strengen over de buitensingel, omdat zijn tuig het niet anders toelaat (eigen gemaakt tuig door Paardenwinkel Ros). Zelf rij ik zowel privé als op mijn werk met de strengen onder de buitensingel (net zoals ik het met het Koetsiersbewijs ooit heb geleerd). Zowel privé als op mijn werk rij ik met Ideal tuigen en ondervind geen last van stoten.

Ik zie op de eerste foto dat de lichtogen naar voren staan (daar waar je lamoen doorheen zit), wat inhoudt dat de strengen - als je de lichtogen rechthangt - nog losser zitten. Deze kunnen dan ook een gaatje of twee strakker. Lukt dit niet, dan zou je een lusje aan je lamoen kunnen bevestigen (gewoon met een touwtje of sporenriempje), waar je dan de strengen extra doorheen haalt (ophalen). De broek mag een gaatje hoger (niet teveel) en het borstje lijkt goed te zitten (maar het is donker tuig op een donkere pony, dus niet echt heel goed te zien). Zorg dat je lichtogen (of brancardbeugels als je die hebt) te allen tijde evenredig met het schofttuig blijven, dus recht naar beneden. Dan is de drukverdeling optimaal. ;)

Het mooiste zou zijn als je er een ervaren persoon "live" naar laat kijken, omdat een foto niet altijd het beste beeld geeft. Deze persoon kan dan meteen kijken hoe je pony in het tuig loopt, zodat eventuele kleine onjuistheden ter plekke aangepast kunnen worden.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:39

alles is wel gezegd denk ik, maar ik denk dat het ook mooier oogt als je je lichtogen iets lager doet, nu wijst de burry wat omhoog, het is mooier als hij recht vooruit wijst.