Oplossing achterpony bloed in mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ArroNnie

Berichten: 805
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Aalten

Oplossing achterpony bloed in mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 12:26

Hoi allemaal, :D

Afgelopen weekend zijn wij voor de tweede keer gediskwalificeerd omdat onze achterpony (vierspan) bloed in zijn mond had. :\
Waar dit door komt, weten we niet heel precies. Waarschijnlijk omdat de pony zo gek als een deur en onbenullig is.
De ene keer loopt hij met zijn neus in de lucht, dan weer strak om laag. En met dat omlaag zit waarschijnlijk het probleem.
Als we door de hindernissen gaan, klappert de hamspoor (waar de voorpony's aan vast zitten) heen en weer, daar stoot hij dan zijn mond aan en met een ienieminie sneetje door zijn tanden ontstaat er een heel bloedbad. Pony heeft er nooit last van, blijft er gewoon om lopen,doet niet anders. Maar nu zijn wij toch wel dringend op zoek naar een oplossing..
Schuim om de hamspoor? Hebben we. We hadden eerst een andere hamspoor, maar daar zat te weinig schuim om. Nu hebben we een oude en daar zit dubbel zo veel omheen, nog steeds bloed in zijn mond.
Muilkorf? Of?? :?
Enig idee waar ik een muilkorf kan bestellen?

Groetjes :evaw:
Laatst bijgewerkt door ArroNnie op 11-06-12 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Oplossing achterpony bloed in mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:33

waar komt het bloed vandaan, echt van de lip?
Ik heb namelijk een tijdje een pony gehad die onderweg op zijn tong beet uit verveling of zo.
Hier hebben we toen een gecombineerde neusriem aangedaan, en was het over.

Indien het echt zijn lip is kun je een muilkorf omdoen, en daar ook wat schuin of iets onderin doen (weet niet of dat mag), maar denk dat je het dan wel opgelost hebt.

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:35

Misschien oefenen op de ontspanning/manier van lopen met lange lijnen of ohz?. Even een paar keer wat meer aandacht in het paard alleen steken kan veel veranderen.
Vaak zijn het toch van die kleine dingen die het verschil maken. Lastig te zeggen.

ArroNnie

Berichten: 805
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 12:40

@Pentax, longeren, aan de hand stappen, veel knuffelen, goede band met de pony, hij blijft aangespannen zo gek als ik weet niet wat. Longe is hij super braaf, voor de koets knettergek.

@HTM, misschien enig idee waar ik zo'n muilkorf kan vinden/bestellen? :)
Ja, er zit een ienieminie sneetje in zijn lip..

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Oplossing achterpony bloed in mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:54


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:31

Als je de pony op een andere plek in het span zet word het dan niet beter,zo'n muilkorf vind ik niks(mag dat wel op wedstrijd).

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Oplossing achterpony bloed in mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:35

Klinkt meer als een ongemak waardoor de pony zo doet, klemt zijn tuig niet ergens waardoor hij niet gewoon pijn heeft als hij ingespannen staat? Of wellicht iets met de tanden?

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Oplossing achterpony bloed in mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:36

Tsja, vraag me af wat je eraan kan doen idd.
Ken het wel in de zin van; zo gek als een deur, dat is mijn rechterpony in tweespan namelijk ook maar da's ook echt enthausiasme en gewoon willen gaan en als ze dan idd ff rustig aan moeten doen gelijk met hoofd gooien en dribbelen...
Kan je 'm niet een keertje voor zetten? Of is dat echt geen optie?

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:57

Als het echt ontstaat doordat de pony met zijn mond tegen de voorzweng aan komt, dan zou ik daar wat aan veranderen. Heb je al een begrenser aan de langboom zitten? Je kan de voorzweng ook wat lager hangen of meer naar voren. De achterpony hoort er niet zomaar met zijn mond tegen aan te komen (al weet ik dat dit soms lastig is, zeker met kleine pony's)

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oplossing achterpony bloed in mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:59

Kan het niet zo iets eenvoudigs zijn als haken?

ArroNnie

Berichten: 805
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Aalten

Re: Oplossing achterpony bloed in mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 20:51

Pony is vorig jaar augustus naar tandarts geweest, is het niet beter opgeworden. Hij is naar osteopaath en sportmasseur geweest, geen verandering; gewoon enthousiastme, gewoon hard willen.
Andere plek in het span is absoluut geen optie. Achterin het span is hij al super sterk omdat hij graag wil, voorin kan hij dus echt niet want dan kan de menner hem niet houden. En bovendien trekt hij grotendeels de wagen, we kunnen hem achterin niet missen.. Ik ga zeker kijken naar die muilkorf/graaskorf

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:57

en aan de andere kant achter in
ArroNnie schreef:
Pony is vorig jaar augustus naar tandarts geweest, is het niet beter opgeworden. Hij is naar osteopaath en sportmasseur geweest, geen verandering; gewoon enthousiastme, gewoon hard willen.
Andere plek in het span is absoluut geen optie. Achterin het span is hij al super sterk omdat hij graag wil, voorin kan hij dus echt niet want dan kan de menner hem niet houden. En bovendien trekt hij grotendeels de wagen, we kunnen hem achterin niet missen.. Ik ga zeker kijken naar die muilkorf/graaskorf

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Oplossing achterpony bloed in mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:29

Waren jullie toevallig op de SNMZ op Vrouwenpolder dit weekend? Gewoon nieuwsgierig aangezien daar ook een vierspan witte pony's was gediskwalificeerd wegens een bloedende mond bij 1 van de pony's.

Verder weet ik helaas niet zo goed wat je er aa kunt doen, ik zou inderdaad net als de andere zeggen een muilkorf..

ArroNnie

Berichten: 805
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 08:28

Lisa_H schreef:
Waren jullie toevallig op de SNMZ op Vrouwenpolder dit weekend? Gewoon nieuwsgierig aangezien daar ook een vierspan witte pony's was gediskwalificeerd wegens een bloedende mond bij 1 van de pony's.

Verder weet ik helaas niet zo goed wat je er aa kunt doen, ik zou inderdaad net als de andere zeggen een muilkorf..


Klopt helemaal! :j Dat waren wij...

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Oplossing achterpony bloed in mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:20

ik ben bang dat zo'n graas/muilkorf niet veel helpt...als hij met dat ding om zijn mond stoot is het evengoed kapot vrees ik..
en of hij dan nog goed stuurbaar is ? want hoe los je dat op met het bit ?? zo'n korf eromheen...
misschien een anti-bijtkap..die zit enkel aan de onderkant van het mondgedeelte ?
verder geen idee, lastige situatie..met een bijtkap heb ik ooit 1 paard in marathon in 4 span paarden gezien.
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 039520/206

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Oplossing achterpony bloed in mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:59

Gaat de langboom erg op en neer als de pony's galopperen of zoals deze een beetje druk doen?

In dat geval zou ik de vering van de boom iets strakker zetten zodat hier minder speling in zit.

Verder kan ik op de foto's in je profiel niet heel goed zien Watvoor swing jullie hebben, een die helemaal beweegt of een waar alleen de spoorstokken van de voorponys van bewegen, maar als jullie een losse hebben, zou ik eens een vaste proberen, deze hant wat rustiger.

Verder zou het idd kunnen helpen om de spinnenkop een stukje uit te schuiven zodat er iets meer ruimte ontstaat voor de pony.

bontegevaar

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:35

Het voorzweng verder naar voren zetten lijkt mij de enige optie en misschien wat lager...

en ik ben benieuwd wat je met een muilkorf wil bereiken. De klap voorkomen? Wij hebben hier wel een muilkorf liggen, die jullie best mogen namaken, maar je verplaatst de klap dan naar zijn mondhoeken op het moment dat de zweng er tegen aan komt. Hebben jullie losse knuppeltjes of een vast voorzweng? Misschien valt daar nog in te varieren...

Afbeelding