[AR] 18jarige shet nog voor de kar zetten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

18jarige shet nog voor de kar zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 14:41

Hoi Bokkers!

Ik ben van plan om deze zomer mijn shet voor de kar te beleren. Aangezien ik namelijk te groot voor hem ben en omdat hij voor mijn broertje momenteel toch nog echt te pittig is. (= Bokken) Daarom leek mennen met hem dus een goede oplossing, hij raakt zo zijn energie kwijt en hij kan zo dan makkelijk mee op buitenrit. Ik denk ook eens hij weer wat vaker moet werken, hij ook wel wat rustiger zal zijn. Nu, vroeg ik me af, kan dit nog? Hij is namelijk waarschijnlijk al 18.. (Niet dat je dat van hem zou zeggen, hij heeft SUPER veel energie en gedraagt zich als een 10/7jarige.. :') :roll: ) We zijn niet van plan het mennen echt intensief te gaan doen, maar gewoon eens af en toe voor de kar. Het karretje wordt waarschijnlijk een lichte sulky (+-50kg). Hij zelf is ++ 1m.

Hij wordt beleerd door mensen met ervaring!

Ter illustratie (ik ben < 1.50m)
Afbeelding
Hier lijkt hij extreem dik, valt echter nog mee
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 09-06-12 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

eva0106

Re: 18jarige shet nog voor de kar zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:43

Volgensmij kan het wel, zo lang hij er plezier in heeft.
als hij zich zo jong gedraagt vind hij het vast nog hartstikke leuk..
en anders merk je het snel genoeg. ;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:44

Wanneer je shet nog lekker gezond is zie ik geen problemen. Alleen maar fijn voor de shet dat ze extra beweging krijgt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:45

Ik denk dat het wel kan hoor! Onze shet was dan wel al vroeg beleerd in het mennen maar loopt nu op zijn 19e ook soms nog voor het karretje. Beleren op 18 jaar kan gewoon hoor.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 14:45

Hij is nog nooit ziek geweest, zover we weten.(Hij is waarschijnlijk al 13/14jaar in ons bezit) Nooit hoefbevangen etc. En lekker pittig voor zijn leeftijd :P Dit is ook de rede dat ik hem aan het werk wil zetten en hem nog het plezier wil gunnen om lekker buiten te rijden, ook al is het met een koets achter hem.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:46

Zeker doen! Pony mag zo op het oog wel wat pondjes kwijt en rust roest. Veel Shetten vinden het echt lollig om aangespannen te lopen. Wel even investeren in goed en netjes materiaal, ongelukjes tijdens het mennen komen gelukkig niet heel veel voor maar vaak zit de oorzaak in ondeugdelijk of niet goed passend of onvolledig tuig.
En 18 jaar is voor een Shet niet heel oud hoor, ik heb er één gekend die ouder was dan 40 jaar!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:46

Kan best!! :)
Weet niet of hij al beleerd is? Wel gewoon lekker rustig aan doen met het beleren voor het kar... zoek daarbij hulp van iemand die er verstand van heeft.

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:47

waarom niet? Als hij nog te druk is voor je broertje? Gewoon doen!
Als hij zich tenminste makkelijk voor de kar laat beleren!
Veel succes ermee!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 14:49

Hij zal beleerd worden op een stal waar mijn Tinker vandaan komt, zij zelf mennen met hun Tinkers en hebben dus genoeg ervaring :) Ik heb ook nog zo mijn contacten waar ik evt lessen bij zou kunnen krijgen.

Hij is nog niet beleerd (wel OHZ), hij is doodbraaf op buitenrit, maar als je thuis rijd is het een duveltje :') We gaan het zeker rustig aandoen, beginnen met korte ritjes en zeker zoeken naar het ideale materiaal. :j

Edit; Was al begonnen met lange lijnen, heb echter dus nog geen mentuig, dus ging nog niet super goed en ik moet nog veel leren. Hij vond het trouwens geen probleem om iemand of iets achter zijn kont te hebben.
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 09-06-12 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:49

Vooral doen dan!!
Shetjes vinden het vaak super leuk :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 14:51

Waarschijnlijk vindt ie het geweldig! Hij leert erg snel en heeft meestal overal veel lol in. Zeker als hij naar buiten mag!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:53

Kan makkelijk. Eelco was 20 toen ik hem ervoor zette ;)

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:55

Ik vind 18jaar hellemaal niet oud en werken voor een pittige shet is juist goed, trouwens voor elke shet ongeacht de leeftijd is beweging goed
Heb zelf een heele pittige shet maar die word behandeld of het een groot paard is en krijg haast elke dag beweging zoals naast de fiets, mennen, springen en longeren
Heb ook een haflinger van 17 jaar en daar rij ik nog intensief dressuur mee
Voor de kar beleren zou ik zeker met iemand doen die er verstand van heeft

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 14:59

Fijn om te horen dat het gewoon kan! :) Super!

Zoals ik al zei, wordt hij deze zomer een week of 2 op de stal gezet waar mijn Tinker vandaan komt. Dan ben ik van plan bijna elke dag er heen te gaan om te oefenen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:43

Omdat deze vraag al vele malen gesteld is op AR en je middels de zoekfunctie hier genoeg info over kunt vinden, hier een slotje.