[AR] Mijn vragen, jullie advies?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Mijn vragen, jullie advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 21:12

Ik heb een superleuke pony gekocht. Hij zou eerder voor de kar gelopen moeten hebben volgen de vorige eigenaar, alleen dit was al lang geleden. Hij gedraagt zich keurig met het tuig opleggen, hij vind het prima om ermee rond te lopen ook. Inmiddels ben ik begonnen om met lange lijnen te lopen in de bak. Dit gaat best goed, al lijkt hij het ook wel moeilijk te vinden. Ik heb hem even voor de kar gezet (los tussen het lamoen), om te kijken hoe hij dat vond, maar hij reageerde best angstig en wilde echt niet tussen het lamoen staan. Ik heb dus twijfels of hij niet een rottige ervaring heeft gehad, omdat het normaliter een supercoole pony is.
Ik ben inmiddels al een tijdje met hem aan het fietsen buiten. Als een hondje loopt hij naast me mee, stap, draf, zelfs galop, hij gedraagt zich geweldig. Hij vind niks echt heel eng, en als hij schrikt, dan gaat hij ook niet rennen of gek doen. Zelfs zo'n eng grasmaai-herrieding-kantgeval loopt hij zo voorbij. Echt een superbasis lijkt me voor het mennen. Hij reageert fantastisch op mijn stem. Op het halstertje en stem gaat hij aan de fiets zo over van een flinke galop in een stap.
Nu heeft hij echter wel problemen met het men-bit (een liverpool met tongboogje). Hij gooit zijn hoofd de lucht in, en ook lijkthij het een stuk prettiger te vinden lopen zonder oogkleppen, dan met. Ik twijfel dus ook of ik niet gewoon zijn normale hoofdstel met dubbelgebroken bitje in zal doen. Ik ben nl ook van mening, dat als een paard echt aan de kletter gaat, zelfs het scherpste bit hem niet tegen gaat houden, sterker nog misschien nog meer van streek maakt. Ook heb ik de indruk dat de oogkleppen bij hem meer spanning geven omdat hij het niet goed kan zien, dan wanneer hij wel goed om zich heen kan kijken en zich kan voorbereiden.
Ik zou graag willen weten hoe anderen hier tegenaan kijken.
We staan nog aan het begin van het (opnieuw) beleren, dus we kunnen nog alle kanten op.

xZiva_

Re: Mijn vragen, jullie advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:14

lijkt er indd op dat ie een nare ervaring er aan heeft.
als ie een menhoofdstelletje niet fijn vind zou ik een normaal hoofdstelletje erin doen :j
veel succes met je nieuwe pony! :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 07:26

Ik weet niet hoe ervaren jij bent als menner en bij het beleren van menpaarden.
Als je zelf weinig ervaring heb, zou ik zeggen: zoek een goede meninstructeur en kijk samen wat de goede stappen zijn. Ieder paard is anders, en je weet niet wat hij meegemaakt heeft.

Vanaf het scherm kan niemand jouw advies geven dat bij jou en jouw pony past. Alleen maar algemene opmerkingen en daar heb je als combinatie niet veel aan. De eerste keer inspannen moet je echt samen doen met een ervaren menner/beleerder, die de juiste timing heeft. Want als het de eerste keer niet goed gaat, heb je heel veel werk om het weer enigszins goed te krijgen.
Het fijnst vind ik het om hem naast een ervaren pony in het tweespan te hebben de eerste keer, zodat hij steun heeft aan de ervaren pony.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 07:53

ik zou ook aan de slag gaan samen met een men instucteur.als hij oogkleppen niet fijn vind gewoon weg laten.ik zelf men ook zonder kleppen,en dat doen nog wel meer mensen(kijk gewoon naar je pony).het bit ja ook dat vind hij het niet fijn ,dan pak je een bit dat wel fijn is.dubbel gebroken zou wel kunnen,mar een ongebroken trens ligt stiller in mond en je kan beter hulpen door geven.rij zelf ook niet met menbit maar heb wel een ongebroken trens.
veel succes met de pony

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 09:57

Met mijn vorige pony heb ik ook gemend,dus heb wel ervaring opgedaan. Daarnaast heb ik een stalgenoot die nog langer ment, die helpt me ook geregeld. Daar ligt het probleem niet echt.
Het beleren voor de kar heb ik nog niet eerder gedaan, maar heb er inmiddels zoveel over gelezen en films bekeken dat ik daar wel uitkom denk ik. Natuurlijk zou ik heel graag een meninstructeur inhuren die me elke week komt helpen, maar dat is gewoon onbetaalbaar in deze regio.

Een ongebroken trens zou wellicht wat kunnen zijn, maar ik vraag me af wat het verschil dan zou moeten zijn tussen hulpen achter je pony geven of erop. Het enige wat onbreekt zijn je zit en je benen, maar die ondervang je niet met je bit lijkt me?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:34

je hebt inderdaad geen benen,maar je zit ook paar meter achter je pony dus je lijdsels zijn veel langer dan je teugels.maar als hij het goed doet op dubbelgebroken kan dat ook je moet gewoon kijken(gaf je alleen 1 tip).nooit met enkelgebroken mennen deze heeft notenkrakers effect en dan prik je het paard in het gehemlte(onder het zadel is dit ook een bit dat ik nooit zou gebruiken)
Brendaaaa schreef:
Met mijn vorige pony heb ik ook gemend,dus heb wel ervaring opgedaan. Daarnaast heb ik een stalgenoot die nog langer ment, die helpt me ook geregeld. Daar ligt het probleem niet echt.
Het beleren voor de kar heb ik nog niet eerder gedaan, maar heb er inmiddels zoveel over gelezen en films bekeken dat ik daar wel uitkom denk ik. Natuurlijk zou ik heel graag een meninstructeur inhuren die me elke week komt helpen, maar dat is gewoon onbetaalbaar in deze regio.

Een ongebroken trens zou wellicht wat kunnen zijn, maar ik vraag me af wat het verschil dan zou moeten zijn tussen hulpen achter je pony geven of erop. Het enige wat onbreekt zijn je zit en je benen, maar die ondervang je niet met je bit lijkt me?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:43

Je zit vlakbij stal De Ronde. I betaal vi\oor menlessen niet meer dan voor dressuurles onder h\et zadel. beter een paar keer goed les, dan dat het fout gaat in het begin, want dan lukt het misschien helemaal niet meer.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 12:25

janouk schreef:
Je zit vlakbij stal De Ronde. I betaal vi\oor menlessen niet meer dan voor dressuurles onder h\et zadel. beter een paar keer goed les, dan dat het fout gaat in het begin, want dan lukt het misschien helemaal niet meer.

Zowieso moet ik dan een kar meenemen (ik heb geen trailer en een trailer met optie om kar mee te nemen al helemaal niet tot mijn beschikking), een pony met trailerangst, en zo om de hoek is het niet vanaf mijn stal in Geervliet. De kosten voor op locatie zijn echt niet te doen. Ik men al een tijdje, dus daar zal het niet aan liggen. Mijn pony laten beleren is helemaal niet te betalen en daar zou het meer om gaan dan om mijn manier van mennen:-)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:00

Hoe heb je het tussen het lamoen gezet? Ben je alleen bezig geweest of heeft iemand je pony vastgehouden, rustig wagen erachter, rustig afwachten en stilstaan, dan weer weglopen. Paar keer zo doen. Dan lamoen laten zakken. En rustig stilstaan als hij erg gestresst is desnoods bakje bix of wortel erbij. Dat elke dag paar keer doen week of twee achter elkaar. Als hij dan nog onrustig blijft zal er misschien een probleem zijn maar na een keer of ook twee of drie keer, helemaal als je het alleen doet (pony vastzetten en dan proberen) kun je er (nog) niets van zeggen.

Als je mijn paard soms ziet/zag zou je ook denken dat die van alles heeft meegemaakt := tegendeel is waar. Met rust en met hulp krijg je veel goed / beter, is mijn ervaring dan. Het is niet voor niets dat ze dit bij beleerstallen vaak minimaal met z'n tweeen, vaak zelfs met z'n drieen doen...en dan heb je het over mensen van wie het hun vak is.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 22:58

We waren idd met zn tweeen. De kar hadden we los gezet. Hij wilde niet eens in de buurt van dat 'enge' ding komen toen we het lamoen omhoogdeden.
Ik heb hem nu zo'n beetje elke dag bij de kar gezet, laten aanraken met zijn neus, lamoen op en neer naast hem laten gaan, tegen zijn zijkant aan, nu reageert hij amper meer. Misschien kent hij het helemaal niet eens, en hebben ze me maar wat verteld; de kans is aanwezig dat hij nog nooit voor de kar gestaan heeft (was niet perse een vereiste van me, alleen mooi meegenomen). Van de vorige eigenaren kan ik niet echt op aan, die weten ook zijn totale verleden alleen van horen zeggen.
We gaan eerdaags gewoon nog eens kijken hoe hij zonder oogkleppen reageert (die had hij al op toen ik hem ervoor zette). Hij zou zo;n fantastische menpony zijn, echt zo koel verder in zn koppie, totaal verkeersmak, werklustig en goed voorwaarts, makkelijk terug te krijgen en aan te drijven op je stem, sterk. Hij is echt een betere menpony denk ik nog dan mijn vorige pony.... Ik moet alleen met hem meer geduld hebben, omdat hij het óf idd niet kent, óf het al heel lang geleden is (hij is bijna 13), óf hij heeft idd iets meegemaakt wat hem eraan doet denken. We gaan er vast uitkomen. We zijn begonnen bij de basis, en gaan het gewoon heel rustig opbouwen zoals het hoort. Is even wennen voor me, mijn vorige pony kon ik er zo voorzetten en hoefde alleen de motor te starten:-))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 08:30

Als hij nu al vrijwel niet meer reageert op het lamoen op en neer zou ik toch niet de oogkleppen eraf halen eerlijk gezegd. Stel dat hij wel beleerd is geweest, is de kans groter met dan zonder oogkleppen. Een paard dat oogkleppen gewend is zonder oogkleppen voor de wagen te zetten kan ervoor zorgen dat hij zich wezenloos schrikt van die wagen achter zich aan / het lamoen aan zich / dingen achter hem. En dan kunnen ze heel snel zijn.... Omgekeerd maakt meestal weinig uit.

Het wil niet zeggen als een paard beleerd is voor de wagen en je spant hem in op ander terrein dat elk paard dan als een volleerd paard alles zomaar over zijn/haar kant laat gaan. Soms moet je zelfs een paar keer helemaal overnieuw alles doen (zoals jullie het nu feitelijk ook hebben gedaan).

Vaak denken mensen (die niet mennen :+ ) dan vaak dat het aan de oogkleppen ligt of aan de liverpoolstang. Maar dat is vaak helemaal niet zo, het is gewoon dat het paard / de pony in kwestie de boel nog niet 100% vertrouwd (jou, de omgeving, ja misschien de wagen maar dat hoeft dus niet). Even stapje terug en in alles rust de tijd nemen om het weer te bevestigen werkt dan vaak heel goed. En ja, dat kost soms een paar dagen / weken. Daarbij is het zo dat het meest betrouwbare menpaard echt nog wel eens behoorlijk kan schrikken van een (andere) wagen, een lamoen dat net anders zit of een tuig dat anders voelt. Het zijn dieren he.

Het fijne wel van een beleerstal/iemand die daar ervaring mee heeft is dat ze vrij snel kunnen zien of het een trauma is, of het paard gewoon wat tijd nodig heeft of dat ze denken dat het paard nog helemaal niets kan. Zodat je daar je acties op kunt afstemmen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 16:44

Het zou best kunnen hoor dat het de nieuwe omgeving is, ik ben ook nieuw voor hem. We hebben hem nu een maandje denk ik, en dit is 2 weken geleden geweest. De afgelopen 2 weken ben ik dus helemaal opnieuw begonnen, lange lijnen, veel fietsen en tutten. Ik denk dat we te snel hebben willen kijken hoe hij op de kar reageert. Ik was nog niet van plan hem gelijk ervoor te zetten, maar ook het uberhaubt tussen het lamoen zetten was misschien veel te snel. Het komt wel, op zn tijd. Ik heb geen haast!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:56

Er zit wel verschil in teugel-leidsel hulpen ohz en erachter/ mennend hoor. Bij ohz heb je verschillende handposities, bijvoorbeeld iets opzij, of iets omhoog, omlaag. Met mennen niet, omdat de leidsels door de ringen lopen. Een ongebroken bit ligt mooi stil in de mond en daarmee kun je heel fijne hulpen geven. Of het ook hefboomwerking moet hebben, is een tweede. Je hebt ook menbitten die nauwelijks meer zijn dan een ongebroken trens. Een Utrechtse stang bijvoorbeeld, als je de leidsels op het bovenste gat doet, is het niet een trens, zeker als je de kinketting iets losser doet dan normaal.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:11

Is het geen optie dat jouw paardje een draver is? Ik denk namelijk dat onze dravers een menwagen ook dood eng zouden vinden :) ... Dravers worden vaak open gereden in de training.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:12

edit : ff in je profiel gespiekt, maar als dat de pony is : laat dan maar hahaha :+

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 21:27

ruitje schreef:
edit : ff in je profiel gespiekt, maar als dat de pony is : laat dan maar hahaha :+

Ja dat is em hahahahahah nee geen draver, hoewel hij wel heeeeel hard kan draven:-))

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:56

Professionele hulp inroepen.
Iemand met veel praktijk ervaring met betuigen van paarden.
Veel veiliger dan zelf gaan lopen tobben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:07

Ik zou toch echt investeren in een paar lessen. Het gaat er even om dat hij er weer gewend aan raakt om voor de wagen te staan. Wellicht ben je met 3/4 lessen al een heel eind en kun je het daarna verder oefenen met je stalgenoot. Zelf heb ik 3 lessen gehad met het tweespan, zodat we iig veilig zelf verder kunnen oefenen. Die instructeur kwam gewoon thuis. Per uur kostte dat me 20 euro en hij had erg veel ervaring met het beleren van paarden. Als ik met Amber aan de slag ga vraag ik hem ook zeker om hulp.

Verder denk ik dat het wel goed is dat je overnieuw begint bij de basis.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 18:34

Ja ik maak me niet zo'n zorgen om mijn menkunsten hoor:-) Mijn zorg is echt het feit dat hij niet of slecht beleerd is, en we moeten dus gewoon opnieuw beginnen. Daar kan een intructeur me niet echt bij helpen denk ik, want die is er niet om mijn pony opnieuw te beleren. Daarvoor zou ik hem moeten laten beleren en dat kan ik me momenteel niet veroorloven, aangezien ik daar zeker 500-800 euro voor kwijt ben....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:43

Dat zeg ik ook nergens. Ik had het over een instructeur die ervaring heeft met het beleren van paarden voor de wagen. Die weet waarschijnlijk beter hoe hij moet reageren op een angstig paard, aangezien je zelf al zegt dat je zelf geen ervaring met het beleren hebt. Ik doe zelf altijd het voorbereidende werk, maar het voor de wagen zetten doe ik de eerste paar keer met instructeur. Mocht er iets verkeerd gaan dan weet hij beter dan ik hoe het goed op te lossen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 22:57

capopjekop schreef:
Dat zeg ik ook nergens. Ik had het over een instructeur die ervaring heeft met het beleren van paarden voor de wagen. Die weet waarschijnlijk beter hoe hij moet reageren op een angstig paard, aangezien je zelf al zegt dat je zelf geen ervaring met het beleren hebt. Ik doe zelf altijd het voorbereidende werk, maar het voor de wagen zetten doe ik de eerste paar keer met instructeur. Mocht er iets verkeerd gaan dan weet hij beter dan ik hoe het goed op te lossen.

ok, op die fiets bedoe je het:-) Dat is wellicht wel een goed idee ja, als de basis erin zit en het aankomt op het moment supreme van echt inspannen en gaan rijden.
Maar dat zal nog wel een tijdje duren. Het is lastig inschatten hoeveel tijd ik nodig heb trouwens....vooralsnog gaat het heel voorspoedig verder, ik heb er vanaf 14 mei een extra paar handen bij elke maandag, dan kan ik gaan beginnen met het leggen van druk op de strengen. Momenteel ben ik bezig met het lange lijnen werk in de bak en veel fietsen op de weg (hij ernaast).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:01

Het is jammer dat je het niet aan de vorige eigenaar (ren) kunt vragen, want dat zou het allemaal een stuk makkelijker maken.
Wat het beste hoofdstel is, is een kwestie van uitproberen.
Misschien dat je in je omgeving van iemand wat kan lenen om uit te proberen.

En dan de wagen ... rustig opbouwen en niet te veel willen.
Het lijkt er toch sterk op dat hij een nare ervaring achter de rug heeft. Mogelijk ooit het lamoen op zijn rug gevallen terwijl het omhoog stond toen ze hem wilden inspannen (komt nog wel eens voor helaas).
Niet gelijk gaan rijden, maar gewoon paar keer voor de wagen zetten, ook zelfs zonder iets vast maken.
Weer uit het lamoen, weer erin, enz. Net zoals je een paard met trailer angst trailer mak probeert te maken.
Maar vooral alles met geduld en zodra je ook maar enigszins twijfelt aan wat je aan het doen bent, of moet doen, of het beste kunt doen e.d. dan toch iemand met meer verstand erbij halen. Twee zien meer dan 1.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 16:51

ja ik vind het ook jammer dat ik niemand over zijn verleden kan navragen.. het is niet anders ben ik bang, ik ga het idd zo aanpakken zoals je aangeeft Isapaardje!