[AR] Paard met 1 oog beleren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tictac007

Paard met 1 oog beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 15:55

Wij hebben een friese ruin met 1 oog.
De bedoeling is om hem over een tijd aangespannen te gaan beleren.
Heeft hier iemand tips, ervaring met het beleren van een paard met 1 oog?
Zou hij oogkleppen nodig hebben of juist niet?

Verder wandelen wij al met het paard in het bos en over straat en heeft totaal geen hinder van zijn oog!.. :)

Brand los! ;)

capopjekop

Re: Paard met 1 oog beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:03

Mss moet je Dennis op bokt eens benaderen met deze vraag, volgens mij is een van haar pony's aan een kant blind.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:22

Ik rij idd met een merrie die al vanaf dat ze betuigd werd aan 1 kant blind is. Ze heeft staar en ziet er niets mee volgens de veearts (ik vermoed dat ze wel licht/donker ziet met het in en uit gaan van de stal enzo, maar niet meer dan dat).

Merrie loopt onder het zadel als kinderpony (dressuur, springen, buiten rijden), aan de lange teugel en ook probleemloos voor de wagen.
Ze loopt nu in het enkelspan ZZ dressuur en mag ZZ vaardigheid. Ook de weg op is geen enkel probleem (heeft ook dienst gedaan als examen pony voor een koetsiersbewijs cursus, dus ook met voor haar vreemde en minder ervaren mensen een stad in waar ze niet eerder geweest was). Ook indoor marathons in het enkelspan en tandem zijn geen enkel probleem. Ze loopt ook keurig in het 2span dressuur en langs de weg. Door gebrek aan passend span maatje nog weinig in tandem en 2span gereden, maar de keren dat ik het gedaan heb was het geen probleem.
Ik ondervind er eigenlijk geen hinder aan dat ze met 1 oog niet ziet. Alleen was ze in het begin in binnenbakken wat zoekerig als we op een wand af reden omdat ze de afstand niet zo goed in kan schatten.

Ik rij haar wel met oogkleppen, in het begin vooral uit gewoonte. Maar ook omdat ik haar in een meerspan wil hebben. In het 2span ziet ze zo de zweephulp van haar maatje niet. En in het tandem loopt ze op het moment achter, zodat het leidsel niet in haar ogen komt. En ik ga niet rommelen met de ene keer wel en de andere keer niet oogkleppen dus gewoon voor wel gekozen.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:19

Gewoon beleren zoals ieder ander paard.

Ze redden zich wel en weten zich erg goed aan te passen.