Qua afmetingen is het lastig te zeggen zo, ook vanaf een foto.
Maar hij mag idd wel wat ingekort. Of hij ook te breed is betwijfel ik, dat is overigens nu ook niet te zien, dan zou je een foto vanaf de bok met pony er tussen moeten maken, dan is het wel goed te zien.
Het is juist fijn als het lamoen bij de achterhand lekker breed is; zo heeft de pony alle ruimte om letterlijk zijn kont te kunnen keren bij wendingen. Als de uiteinden van het lamoen bij het schoftje te breed zijn (dus dat het lamoen de lichtogen helemaal van het schoftje af zou trekken) dan zou je dat evt. wat smaller kunnen zetten.
Als je het lamoen inkort, zal je niet alleen de broekogen moeten verplaatsen, maar ook de stophaken. Ook dat is qua afmetingen lastig te zeggen op deze manier, maar het liefst heb je de broekogen een stukje voor de flanken zitten.
Ik heb een marathonwagen met een heel fijn en breed lamoen (even breed als de wagen), pony heeft dus genoeg ruimte bij haar achterhand:

Tevens had ik de ogen voor de broek liever wat verder naar voren gezien. Maar plan is om mijn broeksriempjes straks vast te maken aan de uiteinden (ogen) van het lamoen, waar ook de lichtogen zitten. Ik heb nl. een gesloten lamoen met van die ovalen aan het uiteinde.
Heb haar volgens mij nu íetsje dichter op de wagen staan als op deze foto:

Als vuistregel wordt vaak uitgegaan van een afstand tussen pony en zweng van ong. 50 cm. maar daar kan je evt. nog iets mee spelen. Zowiezo moeten de hakken van de pony niet de zweng kunnen raken.