[AR] Lengte lamoen mini shet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geaa05

Lengte lamoen mini shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 11:28

Hallo,

Ik heb vorige maand een recreatiewagentje gekocht voor mijn mini shet (84cm).
Nou zijn mijn lamoenen echt véél te lang en te breed. Van de week gaat mijn kar naar huis om hem helemaal aan te passen naar mijn wensen, en ook dus om de lamoenen in te korten.
Nou heb ik zelf nog nooit gemend, dus ik heb geen idee hoe ver Iejoor van de wagen af moet staan, waar de ogen moeten zitten voor de broek, enzv.
Wie o wie kan mij helpen?

http://i41.tinypic.com/30i9yc1.jpg

http://i42.tinypic.com/124howz.jpg

http://i40.tinypic.com/2ln760m.jpg

Ohja, de lamoenen zitten er op de foto verkeerd om op! En Iejoor staat er op de eerste foto te ver in.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:22

Qua afmetingen is het lastig te zeggen zo, ook vanaf een foto.
Maar hij mag idd wel wat ingekort. Of hij ook te breed is betwijfel ik, dat is overigens nu ook niet te zien, dan zou je een foto vanaf de bok met pony er tussen moeten maken, dan is het wel goed te zien.

Het is juist fijn als het lamoen bij de achterhand lekker breed is; zo heeft de pony alle ruimte om letterlijk zijn kont te kunnen keren bij wendingen. Als de uiteinden van het lamoen bij het schoftje te breed zijn (dus dat het lamoen de lichtogen helemaal van het schoftje af zou trekken) dan zou je dat evt. wat smaller kunnen zetten.

Als je het lamoen inkort, zal je niet alleen de broekogen moeten verplaatsen, maar ook de stophaken. Ook dat is qua afmetingen lastig te zeggen op deze manier, maar het liefst heb je de broekogen een stukje voor de flanken zitten.

Ik heb een marathonwagen met een heel fijn en breed lamoen (even breed als de wagen), pony heeft dus genoeg ruimte bij haar achterhand:
Afbeelding

Tevens had ik de ogen voor de broek liever wat verder naar voren gezien. Maar plan is om mijn broeksriempjes straks vast te maken aan de uiteinden (ogen) van het lamoen, waar ook de lichtogen zitten. Ik heb nl. een gesloten lamoen met van die ovalen aan het uiteinde.

Heb haar volgens mij nu íetsje dichter op de wagen staan als op deze foto:
Afbeelding

Als vuistregel wordt vaak uitgegaan van een afstand tussen pony en zweng van ong. 50 cm. maar daar kan je evt. nog iets mee spelen. Zowiezo moeten de hakken van de pony niet de zweng kunnen raken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:40

ts zo als hier boven al word aangegeven heb je een duidelijk beeld.
alleen staat het lamoen op de foto toch gewoon goed om op je wagen

Geaa05

Re: Lengte lamoen mini shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 09:16

Bedankt voor de goede uitleg! Aan de hand daarvan zijn gisteren mijn lamoenen vermaakt.
Echt een hele duidelijke uitleg, echt bedankt!

Ik vroeg me trouwens nog wel af waarom dat rode touw ook over zijn billen hangt?

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:32

Dat is volgens mij voor als ie bokt, maar dat weet ik niet zeker.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:56

Je lamoen zit niet verkeerd om hoor gewoon goed zo. :)

En dat rode touw gebruikt(e) ze idd als slagriem, jonge pony, dus als ie bokt kan ie niet zo hoog bokken, dus veiliger voor de zekerheid.