[AR] Staartbandage voor de marathon: elastisch of fleece?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Staartbandage voor de marathon: elastisch of fleece?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 22:18

Aangezien mijn pony vaak haar staart bij mij in de wagen (en om het rempedaal) gooit als ze heet wordt, zou ik graag tijdens de marathon met een staartbandage rijden. :j

Dit idee:

Afbeelding

Heb hier thuis wel diverse bandage's liggen (gebruik ik toch nooit) maar kan ik dan beter een fleecebandage of zo'n elastische gebruiken? Ik denk dat fleece sneller afzakt, maar elastisch heeft het gevaar dat het ook sneller gaat afknellen. Kan er evt. nog wel extra tape omheen doen.

Iemand een idee?

sumic

Re: Staartbandage voor de marathon: elastisch of fleece?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:29

Ik gebruik helemaal geen bandage. vindt het onnodig veel werk en grote kans dat je het te strak hebt zitten. Ik heb ooit een 4span shetten gezien waarvan de staartbandages te strak hadden gezeten, alle 4 waren ze de staartharen kwijt!
maar het is wel mooier en het oog wil ook wat.

Voorheen vlechtte ik de staart in en vouwde ik de staart (drie)dubbel 3 plakbandjes er om heen en het bleef netjes zitten. Toch opgebonden, maar erg makkelijk en ook were snel los te maken na afloop. Tegenwoordig vlecht ik de staarten van boven tot onder in en laat ik ze gewoon hangen. ziet er ook mooier uit. ik zal even kijken of een voorbeeldfoto kan vinden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 22:38

Het gaat bij mij uiteraard niet 'om de mooi'. Ben vooral bang dat ik op haar staart ga staan/trappen (dat gebeurd zelfs op rit nog wel eens). Alleen een vlecht er in wordt 'm denk ik ook niet, dan moet ik de staart echt weer zelf met m'n voet bij mij uit de wagen halen, want mevrouw vind het fantastisch om haar staart zo hoog te dragen in het heetst van de strijd :+

Staart in een vlecht en dan dubbelvouwen wilde ik idd zowiezo doen, en dan dus een bandage er om heen. Maar zit net te bedenken dat die bandage evt. ook weggelaten zou kunnen worden ja, mits het tape maar goed blijft zitten. Heb wel sterk grijs tape. Maar dat moet dan niet té veel aan de staartharen kleven, anders heeft ze nog maar een half staartje over..........

Overigens zwiept ze altijd wel erg met haar staart (vangt ook wel eens de leidsels, dus ik moet eigenlijk ook nog eens een verlengde culeron aanschaffen) dus het moet wel echt goed vast blijven zitten.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:38

zo heb ik het nu:
Afbeelding

en zo bedoel ik het opbinden zonder bandage:
Afbeelding

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:40

ik zou geen elastiek doen, dat knelt sneller af, zou dan voor fleece gaan

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:41

Ik doe er gewoon van de smalle zwarte plakband omheen (een paar keer) en dan voor het 'mooie' een oranje plakbandje over dat zwarte heen. zit het meteen extra vast. Mijn ponies zwiepen ook met hun staarten maar het is nog nooit los gegaan. wel moet ik met zo'n lange vlecht opletten dat ze niet over de leidsels heen zwiepen, zo'n lange vlecht is wel aardig zwaar.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:42

Ik zou het doen zoals ze bij polopaarden doen. Blijft altijd goed zitten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:42

Fleece is niet elastisch genoeg om te blijven zitten. Ik heb vaak gebandageerd voor de cross en het fijnste zijn die ouderwetse dunne elastische bandages.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 22:44

Aha, bedankt! Zoals op de 1e foto gaat bij mij dus niet werken, maar dat idee met het tape is ook wel een goeie, geen gezeur met bandage te strak of te los. Alleen even kijken of dat hier goed blijft zitten en niet teveel kleeft.

Dan nog even op zoek naar (bordeaux)rode tape, 'voor de mooi' :o

@ nicky_rilana: elastische bandage's heeft niets met elastiek te maken ;) Maar naar mijn weten knelt het wel sneller af ja.
Al heb ik hier elders op bokt gelezen dat men toch liever elastische bandages gebruikt, omdat fleece te warm is en erg snel afzakt.

Maar ik denk dat ik bij nader inzien dus maar geen bandage ga gebruiken, maar enkel tape :j Minder warm, kan ook niet afknellen of loslaten.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:45

Ik ken wel mensen die het zo opbinden als op jouw plaatje, maar dat is geen gewone bandage bedenk ik me nu. Ik weet niet hoe het heet, maar het blijft aan elkaar plakken en is heel licht spul. een fleece bandage lijkt me ook zwaar/warm worden. Ik denk als ze veel met haar staart zwiept dat je die wel heel strak moet doen wil ze die niet afkrijgen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:45

Ik leer het op school met een elastische bandage, maar ik zou het gewoon opbinden :j
Bij PRE's is dit heel normaal bij een bepaalde rijstijl.. der is een speciale knoop voor (zonder stiekjes endergelijk)
alleen die ken ik niet :o
(voorbeeld foto http://www.paardentango.nl/attachments/ ... uera_5.JPG )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 22:45

setteke schreef:
Fleece is niet elastisch genoeg om te blijven zitten. Ik heb vaak gebandageerd voor de cross en het fijnste zijn die ouderwetse dunne elastische bandages.

Dat heb ik dus ook vaker gehoord. Maar hoe doe je dat dan, beetje op gevoel? Niet te strak en niet te los? Afknellen moet je natuurlijk ook niet hebben.....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 22:48

sumic schreef:
Ik ken wel mensen die het zo opbinden als op jouw plaatje, maar dat is geen gewone bandage bedenk ik me nu. Ik weet niet hoe het heet, maar het blijft aan elkaar plakken en is heel licht spul. een fleece bandage lijkt me ook zwaar/warm worden. Ik denk als ze veel met haar staart zwiept dat je die wel heel strak moet doen wil ze die niet afkrijgen.

Soort van dat zelfklevende spul wat bij mensen ook wel eens wordt gebruikt om enkels in te tapen/bandageren? Volgens mij is dat bij de drogist wel verkrijgbaar.

@ just_kiki: Klopt, helemaal niet aan gedacht maar dat heb ik ook vaker gezien bij PRE's ja. Als ze bijv. met de carrotcha rijden. Al ben ik wel bang dat ik zo'n knoop dan niet goed meer los krijg, en dus weer haren mee trek :')

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:51

Tja, dat doe je wel een beetje op gevoel. Ik zou het thuis gewoon een paar keer oefenen met training. Zelf wilde ik (net als met gewone bandages om de benen) er altijd wel een vinger bij in kunnen steken. Als dat niet lukt heb je ze te strak zitten.

Die zelfklevende bandages kan je bij de meeste ruitersportwinkels halen of bij de DA.

Succes ermee!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 23:00

Laagje cowboy magic erdaarna overheen :') :+ haha :+

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 23:12

Citaat:
zelfklevende spul

VETRAP

In vele kleuren te koop

Afbeelding

Dierenarts even lief aankijken of even google... Is gewoon te koop ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 23:15

bontegevaar schreef:
Citaat:
zelfklevende spul

VETRAP

In vele kleuren te koop

Afbeelding

Dierenarts even lief aankijken of even google... Is gewoon te koop ;)

*\o/* _/-\o_ thanx!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:45

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:46

Als een verlengde culeron gebruikt hoef je niet meer op te binden,dan is het probleem al opgelost,en wordt je leidsel ook niet meer gevangen.