Menwedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vezzie
Berichten: 534
Geregistreerd: 30-09-09

Menwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 11:26

Hallo,

Zaterdag had ik al weer de eerste menwedstrijd van het jaar en er zijn weer veel dingen te verbeteren, nu had ik graag jullie tips gehad en jullie hulp.

Ik rijd dubbelspan mijn broer rijdt enkelspan. We rijden beiden met vrij jonge pony's en het was onze tweede wedstrijd met de pony's. Ik moet zeggen op dat half jaar tijd zijn ze al vrij goed verbeterd en er is nog werk aan maar het gaat al best goed.
Bvb. De pony van mijn broer bleef niet goed staan en nu doet hij het wel.

De punten waar we moeten aan werken en waar ik dus jullie tips voor vraag zijn:
* Onbeweeglijk stilstaan (bij het enkelspan van mijn broer lukt dat behoorlijk, maar als mijn ponytjes het niet naar hun zin hebben dan doen ze dit dus niet, ze hebben hun momenten)
* Ze vierkant leren staan. Aan de hand kunnen ze het, maar ik heb me iets laten vertellen over een tik met de zweep dat ze weten dat ze hun benen goed moeten zetten.
* Ze meer laten verruimen in draf en ze duidelijk het verschil leren tussen verzamelde, arbeids, midden en uitgestrekte draf.
* (Dat is vooral voor mij dan) Ik durf mijn pony's in de vaardigheid niet altijd volledig laten gaan en zaterdag had ik problemen dat mijn linker pony (bij junioren in Belgiƫ mogen we niet galopperen tijdens de vaardigheid) de hele tijd galoppeerde en ik dus het tempo van mijn draf niet kon opvoeren omdat hij galoppeerde en ik dus buiten tijd eindigde. Maar dat ligt niet enkel aan de pony maar ook aan mijn durf.
* In het dubbelspan gaat de ene pony soms te diep naar beneden (moeten we wat afleren anders gaat hij op de voorhand lopen, maar hoe weten we niet) en de andere veel te weinig.
* In het enkelspan neemt de pony bij mijn broer soms de verkeerde stelling, ik weet hoe ik het moet oplossen, maar dat gaat enkel als ik er mee rijd, hoe moet ik aan mijn broer uitleggen wat hij moet doen om de juiste stelling aan te nemen?
* Afleren van te trippelen in de stap. Toen ik aan het inrijden was, stapten ze mooi en tijdens de proef trippelde ze, het licht waarschijnlijk aan mij maar hoe kan ik dat voorkomen?
En er zullen waarschijnlijk nog wel dingen bij komen.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Menwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:11

de dingen die je hier noemt zijn niet in 1 keer te verbeteren, en daar moet gewoon heel veel op getraind worden met een goede instructeur erbij.
Zo vanaf de PC zonder het span te zien kun je wel tips krijgen, maar sommige dingen werken bij de ene pony wel en de andere niet.
Wel zou ik de pony's die je in 2-span rijdt ook veel in enkelspan trainen.

vezzie
Berichten: 534
Geregistreerd: 30-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 12:14

Ja ik weet dat het niet in 1 keer beter gaat en ik ben van plan om mijn dubbelspan veel enkel te gaan trainen en binnenkort krijg ik weer wat lessen. Maar zoals je zelf al zei zijn tips altijd handig.
Laatst bijgewerkt door Gem op 02-04-12 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodige quote verwijderd

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:32

* Onbeweeglijk stilstaan

Dit moet je oefenen, oefenen en nog veel meer oefenen.
evt iemand vragen om er in het begin bij te gaan staan.
Je kunt ook halt houden, en voordat je paard beweegt weer voorwaarts rijden, en de tijd dat je halt houd steeds lager maken, in het begin zal dat dus echt maar 1 seconde zijn, en dat moet je dan uitbouwen.


* Ze vierkant leren staan. Aan de hand kunnen ze het, maar ik heb me iets laten vertellen over een tik met de zweep dat ze weten dat ze hun benen goed moeten zetten.
Dit heeft te maken met het voorwaarts halt houden, indien je pony's niet voorwaarts zijn staan ze ook niet goed stil.
Gewoon oefenen, goed voorwaarts stappen en dan halt houden, maar zou eerst de pony goed stil leren staan, en daarna pas 4 kant.


* Ze meer laten verruimen in draf en ze duidelijk het verschil leren tussen verzamelde, arbeids, midden en uitgestrekte draf.
Dit is ook een kwestie van trainen, en consequent zijn in je commando's. Natuurlijk heeft de ene pony meer aanleg dan de ander, maar voor een midden of uitgestekte draf moet je je pony voorwaarts rijden, en ophoudingen maken met je leidsel, hier moet je echt gevoel voor krijgen, geld ook voor de stap. bij het verzamelen moet je je pony terug rijden, maar wel voorwaarts houden.


* (Dat is vooral voor mij dan) Ik durf mijn pony's in de vaardigheid niet altijd volledig laten gaan en zaterdag had ik problemen dat mijn linker pony (bij junioren in Belgiƫ mogen we niet galopperen tijdens de vaardigheid) de hele tijd galoppeerde en ik dus het tempo van mijn draf niet kon opvoeren omdat hij galoppeerde en ik dus buiten tijd eindigde. Maar dat ligt niet enkel aan de pony maar ook aan mijn durf.
Indien de een galoppeert moet je het hele span terug rijden, en weer voorwaarts, dit is in een wedstrijd natuurlijk niet leuk, maar daar moet je dan thuis echt op gaan oefenen, ook met pionnen erbij.
En ik zou het op wedstrijd ook een keer doen zodat die leert dat die niet mag blijven galopperen. Dan maar een paar keer minder goed rijden, dan altijd slecht blijven..


* In het dubbelspan gaat de ene pony soms te diep naar beneden (moeten we wat afleren anders gaat hij op de voorhand lopen, maar hoe weten we niet) en de andere veel te weinig.
Indien je pony te diep gaat lopen moet die meer voorwaarts. Normaal moet je een ophouding maken met je hand, dat is in een 2-span lastig, maar daarom moet je gaan trainen in enkelspan...

* In het enkelspan neemt de pony bij mijn broer soms de verkeerde stelling, ik weet hoe ik het moet oplossen, maar dat gaat enkel als ik er mee rijd, hoe moet ik aan mijn broer uitleggen wat hij moet doen om de juiste stelling aan te nemen?
Vragen met de binnenhand, en de buitenhand er stil aanhouden.

* Afleren van te trippelen in de stap. Toen ik aan het inrijden was, stapten ze mooi en tijdens de proef trippelde ze, het licht waarschijnlijk aan mij maar hoe kan ik dat voorkomen?
De kan door stress van jou komen, dus zelf rustig blijven ook tijdens je proeven.
Indien ze het met losrijden of thuis doen, moet je ze voorwaarts rijden, (aandraven) en weer terug naar stap. Niet je pony's gaan tegenhouden, dan wordt het alleen maar erger.


Misschien heb je er iets aan.

vezzie
Berichten: 534
Geregistreerd: 30-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 17:00

Hier heb ik zeker en vast iets aan =)
Laatst bijgewerkt door Gem op 02-04-12 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodige quote verwijderd

vezzie
Berichten: 534
Geregistreerd: 30-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 17:26

Een kleine update vandaag heb ik een pony van mij enkel genomen de pony die vrij gemakkelijk buigt en soms iets te veel. We hebben gemerkt dat hij niet zo goed weet hoe hij moet trekken met zijn borst en rug. En dat hij zijn gespierde achterhand bijna niet gebruikt. Op het einde ging het al wat beter, maar denken jullie dat we hem goed kunnen krijgen door veel enkel te rijden?
Laatst bijgewerkt door Gem op 02-04-12 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodige quote verwijderd

Florinde

Berichten: 136
Geregistreerd: 22-03-11
Woonplaats: Usquert

Re: Menwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:51

Het is volgens mij heel belangrijk om altijd in de enkelspan te trainen tussendoor. Zo leren ze beter op eigen benen lopen. Ik denk dat het beter gaat worden als je een tijdje zo door traint. Mijn pony heeft het zelfde probleem en train nu aantal weken in enkelspan. Ze doet eht steeds beter en gebruikt steeds meer de achterhand.

vezzie
Berichten: 534
Geregistreerd: 30-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 09:00

Florinde schreef:
Het is volgens mij heel belangrijk om altijd in de enkelspan te trainen tussendoor. Zo leren ze beter op eigen benen lopen. Ik denk dat het beter gaat worden als je een tijdje zo door traint. Mijn pony heeft het zelfde probleem en train nu aantal weken in enkelspan. Ze doet eht steeds beter en gebruikt steeds meer de achterhand.

Hij gebruikt al beter zijn achterhand merken we, de andere twee doen dit automatischer omdat ze weten hoe ze moeten trekken, terwijl de ene pony het precies niet zo goed wist. Ik hoop dat ze snel zullen leren. Achteruit gaan ze goed en blijven stilstaan ook, het is nog net het strekken in de draf en het vierkant staan.

vezzie
Berichten: 534
Geregistreerd: 30-09-09

Re: Menwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 10:33

We hebben weer wat lessen achter de rug en aangezien het een jong span is (het dubbel) en ze dus nog niet veel kennen, en nogal vlucht neigingen vertonen, moet ik er vooral voor zorgen dat ik trijdens mijn dressuur en vaardigheid ze rustig rijd. Ik heb ze nu trouwens ook terug omgedraaid en ik vind persoonlijk dat dat beter loopt. Het enkelspannetje van mijn broer, heeft blijkbaar een verleden en moet veel hebben meegemaakt, waardoor de pony ook nooit rustig is voor de koets, we denken dat wanneer hij rustig was, hij slaag kreeg van de zweep. Ook zit in het enkelspannetje veel bloed. Dit wou ik toch even mededelen zodat wanneer jullie misschien nog tips hebben? Ook moet ik zeggen dat mijn dubbelspannetje op beide trainingen echt keurig stilstonden. Enkel heeft mijn rechter pony wat neiging tot dribbelen in de stap.