[AR] Vragen over mennen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Vragen over mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 20:15

Hallo Lezers :j,

Ik wil dit jaar graag mijn pony voor de kar beleren en nu heb ik een aantal vragen.
Begonnen ben ik met het erachter lopen en comando's leren en laten uitvoeren.

Dit gaat nu ontzettend goed al! Ik wil hierna beginnen met het tuig aan/af doen en daarmee leren lopen en dan zien we verder.
Ik word geholpen door iemand die zelf ook ervaring heeft met mennen ,maar uiteraard voor het ''echte '' werk (echt voor de kar zetten) wil ik hulp van een ervaren persoon wie ook paarden beleerd voor de kar (Rij ervaring is anders dan paard daadwerkelijk beleren en ik dacht /denk dat dat ook geld voor het mennen)

Nu wou ik al wel een bitje aanschaffen en al wat rondkijken naar tuig + kar.

Op stal ligt een tuig (ander paard van zelfde stokmaat word ook beleerd) dat ze past dus dat kan voor het beleren (goed tuig hoor ;) ,geen kapot iets) ,maar de bitmaat is anders vandaar dat ik al een bitje zoek :)

Wat raden jullie aan? En qua tuig? Qua kar dacht ik zelf aan een sulky aangezien ik daar ooit in gezeten heb en dat wel goed mende zegmaar :+ en qua marathon zit alles boven de 2000 euro en dat is voor mij niet te doen :n

Edit: Informatie
Pony is 8 jaar, werkwillig en wilt graag leren , zeer voorwaarts. Als ze het niet snapt kan ze eventjes van slag zijn ,maar ze springt niet opzij of wat dan ook .. het enigste zou 2 passen achteruit of vooruit zijn.
Ohz op een dubbelgebroken bit en het is een new forest van 1.43
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 21-03-12 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Re: Vragen over mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:22

Handig om te vermelden;

Hoe groot is de pony, ras?

Hoe rijd de pony ohz wbt bit, wat voor bitje heb je nu in?

Qua tuig; Ideal.
Ik heb voor mn tinker de kunstof (eurotech) zwart met bruin onderlegd tuig, heerlijk tuig, lekker licht en super makkelijk in onderhoud (even afspuiten en klaar/schoon)
Voor m'n pony's tweespan wil ik ook kunststof 2span tuig. Aangezien ik veel marathon/buiten rijd dus vaak vies, is dat wel makkelijk.

Voor enkelspan heb ik bruin Ideal leathertech tuig. heerlijk soepel, ligt mooi, en ziet er mooi uit!
(voor foto's zie onderschrift van bonny's topic met kunststof en sylvester met bruin leathertech)

Ik heb het ideal leathertech nog maar net, daarvoor donkerbuin/zwart enkelspantuig gehad van MLessing (ponymaat, staat nu te koop) was ook erg fijn tuig (heb er ook 2span tuig van), marathonkwaliteit, soepel en zacht onderlegd, en belangrijk; met nylon versterkt. En D ringen zodat je met zowel strop als veiligheidssluitingen kunt rijden.

Sowieso een tuig kopen met veiligheidssluitingen, liefst ook aan de strengen, net zo snel in en uitspannen, en ook nog veilig.
Qua wagen ligt ook beetje aan schofthoogte. dus dat wacht ik even af. :j

Gebruik de zoekfunctie trouwens eens, kun je echt veel interessante dingen uit halen en vooral veel info :j
Ook wbt wat voor wagen, welk tuig, veiligheidssluitingen.

Zilco kunststof tuig is zeker ook aanrader :j Zelf geen ervaring mee maar je hoort er veel positieve dingen over ook :j

Mocht je vragen hebben mag je ook altijd pben :j

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 20:28

Bedankt voor alle informatie! Pony is 1.43 dus ik denk dat het een cob maat is en ik pb je even :+

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:30

Ik volg jouw topic ook even. Wil zelf mijn pony ook laten beleren als ze 3,5 is (wordt 3 in mei) en pas op haar vierde echt aan het werk, maar ben zelf echt een leek in mennen en vind dit dus ontzettend leerrijk!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:45

1.43, mijn pony is 1.40 heeft cob maat met full gedeeltes :Y) (full en cob hoofdstel door elkaar, verder alles cob, maar wel full staartriem :Y) )

Ik zou persoonlijk niet snel een 2wieler achter een D pony hangen... tenzij je echt een degelijke neemt, maar die zijn ook al gauw vrij duur.

Kijk eens naar een 2ehands leuke recreatie ponywagen, voor 1250,- bijv kun je best een leuke 2ehands tegenkomen!
Met troep rijden is levensgevaarlijk.
Dus even sparen en je kunt echt wel leuke wagens voor jouw maat tegenkomen :j
En soms even mazzel hebben bijv.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:27

voor 2000,- kun je best een goede 2de handse wagen vinden voor je pony en een mooi 2de hands tuig van ideal bv.
als je toch een 2 wieler wilt kopen,zorg dan dat je lichtogen door het schoftje op en neer kunnen bewegen,en niet vast zitten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:19

Ik heb een tweedehands ideal webtechcombi tuig kunnen overkopen voor 200 euro, moet wel nog wat andere onderdelen erbij kopen omdat 't niet allemaal past, maar dat kan bij ideal! Als je hier op bokt al kijkt kun je echt al wat goede recreatie/marathon wagens vinden hoor, voor onder de 2000. Maar die inderdaad nieuw iets van 2700 kosten, voor mijn shetxwelsh heb ik er nu eentje op 't oog die 1650 is, goede kwaliteit (dus oa. niet van die kruiwagen wielen) Alles onder de 1000 is vaak geen goede kwaliteit. Ik ben ook nog totaal niet ervaren hoor maar dit is me door andere (wel ervaren) personen verteld :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:40

Idd, als je rond kijk zijn er fijne 2e hands tuigjes te koop (ik heb net 2 ideal luxe marathon tuigen voor onder de 200 euro per stuk kunnen kopen, pony maat was net te ruim dus komt weer te koop) . Ik zou eerder voor een 2e hands merk tuig gaan dan een nieuw goedkoop tuig.

Kwa wagens zou je tussen de 1500 en 2000 euro een leuke marathon/recreatie wegen moeten kunnen vinden op marktplaats.

Maar het blijft een dure hobby ;).

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 19:05

keona schreef:
voor 2000,- kun je best een goede 2de handse wagen vinden voor je pony en een mooi 2de hands tuig van ideal bv.
als je toch een 2 wieler wilt kopen,zorg dan dat je lichtogen door het schoftje op en neer kunnen bewegen,en niet vast zitten.

Ja maar 2000 is al zo'n uitgave.
Aangezien ik zelf 15 jaar ben ;)

Maartje1990 schreef:
Ik heb een tweedehands ideal webtechcombi tuig kunnen overkopen voor 200 euro, moet wel nog wat andere onderdelen erbij kopen omdat 't niet allemaal past, maar dat kan bij ideal! Als je hier op bokt al kijkt kun je echt al wat goede recreatie/marathon wagens vinden hoor, voor onder de 2000. Maar die inderdaad nieuw iets van 2700 kosten, voor mijn shetxwelsh heb ik er nu eentje op 't oog die 1650 is, goede kwaliteit (dus oa. niet van die kruiwagen wielen) Alles onder de 1000 is vaak geen goede kwaliteit. Ik ben ook nog totaal niet ervaren hoor maar dit is me door andere (wel ervaren) personen verteld :j

200 euro voor een tuig vind ik inderdaad nog redelijk :j

Dennis schreef:
Idd, als je rond kijk zijn er fijne 2e hands tuigjes te koop (ik heb net 2 ideal luxe marathon tuigen voor onder de 200 euro per stuk kunnen kopen, pony maat was net te ruim dus komt weer te koop) . Ik zou eerder voor een 2e hands merk tuig gaan dan een nieuw goedkoop tuig.

Kwa wagens zou je tussen de 1500 en 2000 euro een leuke marathon/recreatie wegen moeten kunnen vinden op marktplaats.

Maar het blijft een dure hobby ;).

Dure hobby is het zeker! Eerst maar is zien of het lukt en of ik evt wel een marathon kar wil :) Heb zelf af en toe vroeger met sulky gement en dat vond ik persoonlijk prima.

Trouwens kleine update. Vandaag tuig opgehad + bit ed en erachter gelopen dat ging erg goed :)

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:50

M'n vader en oom hebben Ideal tuig, ook pas geleden een nieuw 2 spantuig erbij :). Vind het 'oude' tuig er nog steeds heel mooi uitzien, ondanks dat ze het nauwlijks invetten is het niet heel stroef oid. (1x per jaar afspuiten en voor de wedstrijd met een natte doek afnemen).

Ideal tuig dus van Ideal :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:31

Sulky/tweewieler ben je voor een goede net zoveel zowat kwijt als voor een 4wielige wagen, dus dat maakt niet zoveel uit.

De bekende zwarte sulky is nou niet bepaald iets wat ik achter een bijna 1.50 hoge pony zou zetten, niet zulke degelijke dingen :n
Even doorsparen dus.