[AR] Normale Km-teller op menwagen monteren .. hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Normale Km-teller op menwagen monteren .. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 20:45

Op mijn tweewieler heb ik al jaren naar volle tevredenheid een gewone km-teller voor de fiets zitten.
Draadje zelf verlengd, goed vast gezet en nooit problemen mee gehad.

Maar de vierwieler is een ander verhaal.
We hadden een draadloze, maar dat ding gaf al veel storing en nu is hij er helemaal mee gestopt (ook met nieuwe batterijtjes).

Wil dus overstappen naar een systeem met een draadje, maar kan iemand een tip geven hoe je dat het beste kunt plaatsen, vanwege het feit dat je dat draadje zo moet bevestigen dat hij mee kan draaien met de voorwielen (want achterwiel kan niet vanwege de schijfremmen), en het moet niet zo lang zijn dat je onderweg aan een tak kunt blijven haken.

Oh ja ... ook gekeken naar GPS systeem, maar die zijn erg prijzig en ik rij altijd in eigen omgeving.
Wil alleen maar graag ter plekke even zien hoe hard ik op dat moment rij en de gem. snelheid/afstand van de afgelegde rit was.

viola

Re: Normale Km-teller op menwagen monteren .. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:24

Ik had hem op mijn vorige wagen wel gewoon aan het achterwiel waar ook schijfremmen zaten.
Ik weet niet meer precies hoe, maar volgens mij had ik niks bijzonder hoeven doen daarvoor.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:30

Het zelfde probleem had ik ook. Heb nu met een kroonsteentje het draadje verlengd. Dan vanaf het wiel over de as naar de draaikrans daar weer naar boven dit alles met tie rips (of hoe schrijf je dat) vast gezet en het schermpje heb ikbij de leuning naast het bokkussen. Mocht je een fotootje willen wil ik het wel proberen te maken morgen. Er was echter nog een ander probleem hoe krijg je het ding bevestigd aan het wiel zodat deze telt. ook daar heeft mijn zoon een oplossing voor gevonden. Hij heeft een ijzeren staafje gemaakt daarop het telding beverstigden en dit op de as vastgemaakt. Begrijp je het nog ?? :)*

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:03

Ik wil ook best wel even een foto maken van mijn systeem.
Al kan ik het je verder niet technisch uitleggen, aangezien de dealer mijn wagen standaard met km. teller heeft afgeleverd. Hij is igg niet draadloos. Het draadje loopt door de ronde stang heen die rond mijn wagen loopt.

Ook hier zit overigens het zendertje op de achterwielen, terwijl daar ook schijfremmen zitten :j In principe hoeft dat dus blijkbaar geen problemen te geven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 00:29

Dank voor de reacties.
Dat op het wiel maken met zo'n metalen staafje begrijp ik want zo zit het ook op de tweewieler en zit zelfs ook het draadloze dingetje op de vierwieler.
Beetje creatief freubelen dus :D
Maar het achterwiel moet ik even zien of dat gaat lukken, want die heeft ook geen normale as.
Mijn 'dealer' levert trouwens ook een km teller voor op zijn wagens, maar die zijn nogal aan de prijs, vandaar dat ik eerst even zelf wil zien of ik niet wat kan maken/doen met een eenvoudige km teller.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:33

Ik heb mijn wagen nieuw gekocht, via een dealer. Dus helemaal op bestelling qua opties en kleur etc. En die km. teller zat er dan standaard bij, ook bij de prijs in. Maar anders had ik idd mijn vader aan de mouw getrokken om een km. teller te monteren. Want het is superhandig (alleen al om de tijd in de gaten te houden. Heb al jaren geen horloge meer, vind horloge ook zonde bij de paarden, en heb geen zin om steeds m'n mobiel uit m'n jaszak te vissen) en ook qua snelheid e.d. Ook voor het trainen is het zeer handig.

Hoezo heeft het achterwiel geen 'normale as'? Wat voor as zit er dan op?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 05:51

gratis app op je mobiele telefoon waarbij je ook de hoogte terrein, snelheid, afstand, route wordt bijgehouden. www.endomondo.com

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 10:30

Wagen heeft wel een gewone achteras, alleen na de schijfrem, richting het wiel, is het een soort van afgesloten kap. Weet niet hoe ik het precies moet omschrijven, vandaar een foto dat het denk ik beter laat zien: http://www.mijnalbum.nl/Foto-38SPSTOB.jpg

Edit: deze foto is het misschien nog wat beter op te zien. Voorwiel/achterwiel. Op dit voorwiel zit de huidige (niet werkende) km teller gemonteerd.: http://www.mijnalbum.nl/Foto-GXGW8PMM.jpg

@Janouk .. ik heb maar een simpele telefoon. Geen internet erop :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 14:45

Hier een foto hoe het zit op mijn tweewieler (is makkelijker, want heeft ook normale spaken in het wiel) ... http://www.mijnalbum.nl/Foto-UIPAWVXC.jpg

Ondertussen ook bedacht hoe ik het ga maken op de vierwieler.
Draadje doortrekken naar het draaipunt van de wielen. Van daaruit naar boven, dan heb ik geen problemen bij het maken van en bocht (als de wielen 'onderdoor' willen draaien).

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:27

Ja zo bedoelde ik dat ook draadje verlengen en dan doortrekken naar draaikrans /Draaipunt van de wielen . Dan het draadje naar boven halen en vastzetten. Ik heb het vast aan de leuning naast het bokkussen maar je kunt het ook voor ( voeten) bij de wagen vastmaken. Je kunt dan echter slecht de getallen aflezen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:12

Modw schreef:
Ja zo bedoelde ik dat ook draadje verlengen en dan doortrekken naar draaikrans /Draaipunt van de wielen . Dan het draadje naar boven halen en vastzetten. Ik heb het vast aan de leuning naast het bokkussen maar je kunt het ook voor ( voeten) bij de wagen vastmaken. Je kunt dan echter slecht de getallen aflezen.

Nee hoor, ligt er maar net aan. Ik kan het anders prima zien altijd, en de cijfers zijn echt niet super groot of iets. Ook tijdens het rijden kan ik het prima zien. Hoef daarvoor ook niet voorover te buigen of iets.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-03-12 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:20

Ik zie het idd ook goed zat met de km teller op de wagen, heb dezelfde km teller als joyce ong denk ik.
Als ik in volle galop zit en wil kijken moet ik wel even voorover buigen, maar gewoon in draf of normaal galopje hoef ik alleen maar snel een blik te werpen.

Ik vind het echt ideaal, kun je kijken hoeveel km's je gedaan hebt, welk tempo, tijd, en je gemiddelde snelheid kun je natuurlijk dan uitrekenen.
Voor het marathon tijd opnemen (kan ook op het km tellertje, maar doe ik niet) gebruik ik wel m'n grote gele eventingwatch, extra grote cijfers en doe je gewoon om je pols, heeft allerlei functies. is ideaal.

Maar km teller is iig zeker aan te raden.
Op m'n sulky heb ik er zelf een op gezet.
Goedkope van 15-20,- volgens mij was ie van halfords. Functioneert prima!

Afbeelding

Afbeelding

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:22

wat een leuk idee, daar had ik eerder op moeten komen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 00:41

Ik heb er nu eentje bij de Lidl gehaald voor 6 euro.
Zit ook een functie op hoeveel calorieën en vet je verbrand. ... haha ... Zal vast niet voor de menner gelden :D