[AR] waarop letten bij aanschaf reacreatiewagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

waarop letten bij aanschaf reacreatiewagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 20:28

Ik ben nog helemaal nieuw met het mennen, heb nu 2 menlessen gehad en m'n shetxwelsh (1.14 m) gaat binnenkort ook beleerd worden voor de wagen. Nu was ik in eerste instantie van plan om een hca sulky aan te schaffen, maar nu hebben m'n ouders dat ze 't ook wel héél erg leuk vinden als ze mee zouden kunnen. Tja, meer geld dan wat ik voor de hca nodig heb heb ik écht niet, dus ze willen best nog eens zo'n +/- 700 bijleggen. Om zo ook echt een fatsoendelijke en veilige wagen aan te schaffen.

Nu is mijn vraag van waar moet je dan allemaal op letten?

Ik weet ondertussen dat wagens met van die kruiwagenwielen/autobanden echt not done zijn dan zit je ook in een stuk lagere prijsklasse. Bij een fatsoendelijke (2e hands) wagen dat je dan toch wel moet denken aan een bedrag van €1500,-

Nu had ik al zoiets geschikts gezien (althans denk ik). Maar daar word ook over spoorbreedte gepraat??? Wat is dat dan? Ik weet dat de hoogte van de zitten ongeveer zo hoog moet zijn als de pony (klopt dat?). Maar verder, waar let je nog meer op?

Alvast bedankt!

Isapaardje

Re: waarop letten bij aanschaf reacreatiewagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:40

Spoorbreedte is de breedte van de wagen van wieldop tot wieldop.
Mijn wagens zijn beiden 1.25 m spoorbreedte (shetlandwagens) en naar mijn idee is dat een mooie maat om de boel stabiel te laten ogen.

Waar je op moet letten ... als eerste bepalen of je een tweewieler of vierwieler wilt aanschaffen (want dat bepaald ook je keus in tuig).
Dan ga je kijken op welk terrein je vaak rijdt. Rij je alleen over de weg, of vaak in het bos. Harde grond/mulle grond.
Dit bepaald namelijk welke banden (en maat) je het best kunt nemen.
Welke remmen (trommelremmen zijn minder geschikt als je vaak door zand en modder/water rijdt).
Of je wel een geremde wagen wilt (wordt bij vierwieler wel aangeraden).
Gewicht van de wagen is ook niet onbelangrijk.
Evenals de prijsklasse, maar daar was je al uit.

Als je voor tweedehands gaat, let dan goed op de staat van de wagen.
Kijk of hij fijn aantrekt (hij mag geen weerstand bieden bij aantrekken).
Ga er ook op zitten om te zien of je lekker zit. Je genoeg beenruimte hebt.
Let op de vering van een wagen.
Stugge veren, of zelfs geen vering, maakt rijden in het bos tot een onaangename ervaring.

Eigenlijk ... kun je het best een ervaren iemand meenemen als je naar een wagen gaat kijken. :o

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 07:30

Isapaardje schreef:
Spoorbreedte is de breedte van de wagen van wieldop tot wieldop.

Dit is dus niet waar.....als je wagens hebt met van die uitstekende wieldoppen is dat niet de spoorbreedte..
het is zoals het woord zegdt de breedte waarin de wagen spoort...dus van buitenkant wiel tot buitenkant wiel op de grond,,,,je kunt het dus alleen op de grond daadwerkelijk meten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 10:22

Nou het wordt dus óf een HCA sulky of indderdaad een 4 wielige (recreatie) wagen. Ervaren iemand meenemen gaat lastig worden, of ik moet 'm aanschaffen bij de mensen bij wie ik menles volg (deze doen ook aan in- en verkoop van ideal tuig en wagens).

edit: ik heb trouwens al tuig, de ideal webtech combi, naar wat ik begrepen heb kan dat zowel met een sulky als met een vierwiellige wagen? Maar wat maakt dat eigenlijk uit? Ik bedoel de aanschaf van tuig?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:42

Echwel je hebt gelijk ... ik heb geen uitstekende wieldoppen, dus die zijn bij mij ook meteen buitenkant band :o

Het tuig maakt verschil, omdat je bij een sulky (zonder verende bomen, maar dat zijn de meesten), een tuigje nodig hebt waar bij de lichtogen (buitensingel) kan schuiven door het tuig heen.
Dit tuig is ook voor een vierwieler te gebruiken.
Maar een schoftje met vaste brancardbeugels kun je alleen voor een vierwieler gebruiken.

Om te beginnen is trouwens een sulky ideaal weet ik uit ervaring.
Maar om de reden die jij omschrijft, het meenemen van anderen, is hier destijds ook een vierwieler gekomen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 13:03

wat bedoel je met de lichtogen kunnen schuiven door het tuig heen???

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:46

De buitenste riem (singel) waar de lichtogen aan zitten, kunnen door het schoftje heen schuiven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 15:51

ik snap 'm volgens mij nog steeds niet, maar die lichtogen zitten iig niet vastgenaaid als dat is wat je bedoelt? Ik kan ze optillen enzo?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:12

De riem waar de lichtogen aan zitten moet op en neer kunnen schuiven bij een 2weiler. Zodat de lichtogen ongelijk kunnen komen te hangen en weer terug kunnen schuiven.
Als ik foto's van de webtech op verschillende verkoop sites zie lijkt het alsof die riem vast zit op het schoftje en is hij niet geschikt voor een 2wieler.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:47

wat ik belangrijk vond aan een recreatiewagen
het gewicht
of de wagen onderdoor draaid
dat de wagen geremd is
dat de wagen geveerd is

wij zitten hier in de voerstreek alles is heuvel op en af,en de meeste paadjes die dus onverhard zijn hebben vaak dikke stenen,de wagen mocht voor ons dus absoluut niet te zwaar zijn,omdat dit erg zwaar terrein is.wij hebben met een c pony dan een wagen,die je kan gebruiken voor grote shetlander tot c maat en deze weegt zo ongeveer 125/130kg enkelspan.duskijk nar de omgeving waar je veel gaat rijden en pas daar je wagen op aan,ook zou ik niet te kleine wielen willen en kijken of de wagen makkelijk rolt.ik zelf heb 18inch wielen er op.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 20:09

aha ik zie wat er bedoelt wordt :j nouja, ik ga dan maar extra hopen dat m'n ouders wat bij willen betalen anders moet ik nog een ander tuig kopen :') Of kan ik ook gewoon alleen een nieuw schoftje aanschaffen?

En wat maakt die spoorbreedte precies uit? Want zo zag ik hier een wagen op bokt en dat was schijnbaar erg belangrijk en omdat die niet 5 cm breeder was was 't opeens niet goed??

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:10

Met een kleine spoorbreedte is er sneller kans op omslaan.
Maar is ook maar weer net wat je met de wagen wilt gaan doen ... racen door het bos met bochten, of een stap/drafritje op de harde weg.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 18-03-12 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:10

Is dat de enige reden? En ik zag iets dat 't minstens 1.10 moet zijn voor wedstrijden? of dat dat iig verplicht gaat worden?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:11

Ik had nog een regel toegevoegd :o ... ligt er dus aan wat je wilt doen.
Want ja, wil je wedstrijden gaan rijden dan gelden er andere regels.
Maar dan zijn er nog wel meer regels dan alleen de spoorbreedte.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:26

oh nouja dat ben ik sowieso niet van plan en 'racen in het bos' ik ga zeker 't bos in maar harder dan galop op een fatsoendelijk recht pad gaat 't niet worden. Dus behalve als ponylief aan de kletter slaat, hoef ik me (denk ik) weinig zorgen te maken

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:12

Als je het bos in gaat, is het formaat wielen wel van belang. Neem 'mountainbike' banden, 18 of 19" is een mooie maat. Let ook op de vering. Bladvering is comfortabel.
En spoorbreedte zou ik toch gaan voor 1.20 meter.
Dit zowel bij tweewieler als vierwieler.
Succes met je zoektocht.