[AR] men bit, en men hoofdstel echt nodig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

india

men bit, en men hoofdstel echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 20:03

Ik heb een super brave welsh voor mijn dochter die heel leuk voor de kar en slee loopt,
alleen heeft ze heel veel moeite met het stugge harde menhoofdstel met oogkleppen(die ze eigenlijk niet nodig heeft),
en het bokken bitje
en wordt ze normaal gereden bitloos of dubbelgebroken bit,

zou ik ook kunnen mennen met "gewoon' hoofdstel en bit?

ga van de zomer een mencursus doen en weet er nog niet veel van maar zie wel dat de pony het beter en leuker voor de kar doet dan onder het zadel,
dus ik wil wel verder met haar

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:10

Veel dravers worden ook (in de koers) gereden met een dubbel gebroken bitje en zonder oogkleppen. Het kan imo dus prima!

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:15

met mijn verzorgpony wordt ook gemend, gewoon voor de lol natuurlijk
hij heeft wel een hoofdstel met oogkleppen maar een gewoon enkelgebroken bitje en dat gaat prima

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:00

Dat wordt wel vaker gedaan ja :j

Je hebt ook menhoofdstellen zonder oogkleppen. Daarnaast hoeft een menhoofdstel met of zonder oogkleppen helemaal niet stug en hard te zijn; kwestie van een goed kwalitatief tuig en goed onderhoud (dus lekker soepel vetten).

Een bokkenbitje reageert mijn shetmerrie ook niet lekker op, maar er zijn natuurlijk zat andere bitten; b-stang, liverpool, etc. etc. en dan zijn er nog heel veel variaties qua dun/dik mondstuk, wel/geen pompwerking, tongboog, tongvrijheid, etc.
Het juiste bit vinden is vaak ook een kwestie van proberen. En soms werkt het ook wel om een dun leren zeempje om het mondstuk te naaien.

Zou wel oppassen met 'oogkleppen die ze eigenlijk niet nodig heeft'. Als zij gewend is om met oogkleppen voor de wagen te staan, moet je ze echt niet zomaar ineens weg laten; ze zien dan ineens van alles wat schuin achter ze gebeurd en als ze daar niet aan gewend zijn moet je ze eerst rustig daar aan laten wennen, alvorens ze meteen zonder oogkleppen in te spannen.

india

Re: men bit, en men hoofdstel echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 22:33

Zij staat pas 4 keer voor de kar maar is super verkeersmak en lijkt last te hebben van de kleppen wel loopt ze of ze nooit iets anders heeft gedaan . Zo makkelijk en soepel en oortjes naar voren super!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:38

Ga eerst die cursus doen en ga daar veel vragen stellen. Dan snap je beter hoe alles werkt en kun je dingen beter inschatten. Misschien kun je wel met je eigen pony de cursus doen? Dat zou helemaal mooi zijn.
Oogkleppen hoeft niet per se, het ligt erg aan het paard. Zweep moet wel. Bitloos zijn de meningen over verdeeld, ik doe dat niet. Een menbit zou ik zeker doen, je hebt ook heel vriendelijke. En uiteindelijk gaat het vooral om de hand van de menner, die bepaalt hoe scherp het bit inwerkt. Met mennen zijn je leidselhulpen ook anders dan de teugelhulpen van onder het zadel (daar doe je je hand bv iets opzij, dat kan met mennen niet want de leidsel lopen door ringen), het paard moet jou met andere, kleine, signaaltjes begrijpen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:01

ik men 1 van mijn pony's op een dubbelgebroken trens. Geen probleem. Stug menhoofdstel geen last van. Heb er 1 van zilco die is mooi soepel en ook niet grof.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:27

Je kan als je pony er goed op reageert gewoon met een normaal hoofdstel en bit rijden voor de kar.

Bokkebit zou je ook de kinketting kunnen wel laten, oogkleppen zijn niet echt noodzakelijk in een één span.
Je zou het bokkebit ook in een normaal hoofdstel kunnen hangen, maar let wel op dat de bak stukken niet tegen het oog aankomt als je stuurt (anders van je menhoofdstel de neusriem gebruiken)

Het is maar net hoe je pony is en wat je hem/haar geleerd hebt. Even zoeken tot je gevonden heb waar je pony lekker op rijd. Let wel op met zeem om het bit dat het niet te dik wordt, welshpony's hebben een wat kleiner mondje bij de mijne werd een zeempje erom heen te dik en kon hij de mond niet fijn sluiten.
Maar die pony zal altijd met een liverpool blijven als hij ooit eens ingespannen komt (eigenlijk alleen met sneeuw) puur omdat hij te heftig is en ik graag atijd stuur hou.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:29

Ik men ook gewoon met een ongebroken bit en een dubbelgebroken bit. Ik heb een menhoofdstel en een gewoon hoofdstel. Op beide hoofdstellen reageren ze hetzelfde.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:03

Ik men ook met een gewoon hoofdstel, wel met een menbitje.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:02

india schreef:
Zij staat pas 4 keer voor de kar maar is super verkeersmak en lijkt last te hebben van de kleppen wel loopt ze of ze nooit iets anders heeft gedaan . Zo makkelijk en soepel en oortjes naar voren super!

Kan ook zijn dat ze nu nog erg onder de indruk is van alles en nog niet helemaal zeker van haar zaak. Nog niet te vroeg juichen, zou ik bijna willen zeggen. Er zijn lotjes uit de loterij die het inderdaad vanaf dag 1 goed doen en blijven doen (daar hebben we er één van op stal, afkloppen :D ), maar het gebeurt ook vaak genoeg dat een paard of pony praatjes krijgt of wil vluchten. Het is helemaal niet verkeerd om vooralsnog met het menhoofdstel te blijven mennen. Alles went, ook oogkleppen. Na 4 keer voor de kar kun je nog niet zoveel zeggen, daar gaat langere tijd overheen. Wij trainen wekelijks jonge paarden en werkelijk elk paard is anders. Degenen waarvan we dachten dat die braaf zou zijn of waarvan we denken heel veel voorwerk aan te moeten besteden, kunnen ineens heel anders zijn dan verwacht.
Wat al eerder is gezegd: ga les volgen en vuur daar al je praktijkvragen af. Een deskundige instructeur kan je ter plekke heel goed helpen met ad-hoc situaties, alsmede de beste aanwijzingen voor jullie span geven. ;)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:36

Ik langelijn met mijn shetlander altijd zonder oogkleppen en met gewoon bitje.
Deze zomer gaat ze voor de eerste keer voor de kar staan en als alles goed gaat, ga ik het bit en hoofdstel gewoon laten zoals ze het gewend is :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:27

ik men altijd met een gewoon hoofdstel met een ongebroken trens.zelf zou ik uit kijken met de gebroken bitjes enkel gebroken niet gebruiken inverband notekrakers werking,dubbelgebroken zou moeten kunnen(ligt alleen niet rustig in de mond,en geeft meer druk op de mondhoeken,dan ongebroken)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:31

met mijn vz shire mennen we een utrechtsestang en oogkleppen

maar met de shet gewoon hoofdstel met gebroken bitje, die kon helemaal niet omgaan met de oogkleppen en stang, was erg onrustig daarmee.

Maar ik zou zeggen, ga een mencrucus volgen/halen is ook fijn voor je verzekering en je leert er goed de basis van het mennen. Mennen is niet alleen een paard voor een wagen laten lopen ( lees dat je van de zomer een mencurcus wil doen :D )

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:23

Mijn 'nieuwe' pony was zelfs bitloos voor de wagen beleerd.
Heb zelf met dat hoofdstel ook wel gereden, maar op straat vind ik dat zelf te eng.
Een normaal menhoofdstel met bokkenbit wat ik voor de andere pony gebruikte, accepteerde hij ook niet.
Na wat zoeken en uitproberen kwam ik bij hem uit op een menhoofdstel zonder oogkleppen (bij Divoza gekocht), de neusriem echter op maat laten maken bij tuigmaker en als bit een gewoon ongebroken rubber trensje. Hij loopt er perfect op.
Hoewel hij zelf mogelijk bitloos toch het fijnst vindt hahaha.

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:30

een vriendin van me gebruikt gewoon een touwhalster om te mennen.