Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
WinBinChes schreef:Goed en waar begin je dan mee? Eerst longeren en dan aan de dubbele longe? Of zet je het dier gelijk voor de kar, want lijkt me dat daar wel enige voorbereiding voor nodig is?
WinBinChes schreef:De laatste vraag was trouwens iets sarcastisch bedoeld hoor
Sjolvir schreef:WinBinChes schreef:De laatste vraag was trouwens iets sarcastisch bedoeld hoor
Hoopte ik al, maar ja, het is bokt... je weet het niet... er kan zomaar iemand in een blije bui wel zijn paard voor een wagen zetten.
Toen met de sneeuw, liep ook ineens de helft van de bokt paarden met een slee achter zijn kont,
waarvan dan weer de helft wel beleerd was voor de wagen en de andere helft niet.
In jouw geval zou ik dan gewoon beginnen met zoals je beleerd voor het rijden onder het zadel.
Waarbij ik overigens ook mensen zat ken die er met dubbelle longe/ lange lijnen eerst alle stemcommandos en stuurwijsheid opzetten,
voordat ze erop klimmen.
WinBinChes schreef:Sjolvir, de pony wordt in Juni pas 2 dus ik heb nog alle tijd hoor. Ik ga in het voorjaar menles nemen bij iemand prive. En dan volgend jaar het bewijs halen. Dan hoop ik volgend jaar zomer met mijn eigen de voorbereiding te kunnen starten. Mits hij daar aan toe is.
Ik heb al veel paarden onder het zadel beleerd, maar met mennen nog niets en ik ben benieuwd hoe de aanpak van de ervaren mensen zijn. Ik hoor graag meerdere ervaringen zodat ik daaruit kan halen wat het beste bij mij en de pony zou passen.
Diegene waar ik bij ga lessen gaat mij ook helpen bij de eerste keren inspannen, maar de voorbereiding doe ik graag zelf. Uiteindelijk moet de pony ook op mijn stemhulpen reageren en dat wil eerst fijn hebben voor dat ik er ook maar iets aanhangHij staat nu nog gewoon lekker kleuter te zijn en dat is prima.
De laatste vraag was trouwens iets sarcastisch bedoeld hoor
Shenavallie schreef:WinBinChes schreef:Sjolvir, de pony wordt in Juni pas 2 dus ik heb nog alle tijd hoor. Ik ga in het voorjaar menles nemen bij iemand prive. En dan volgend jaar het bewijs halen. Dan hoop ik volgend jaar zomer met mijn eigen de voorbereiding te kunnen starten. Mits hij daar aan toe is.
Ik heb al veel paarden onder het zadel beleerd, maar met mennen nog niets en ik ben benieuwd hoe de aanpak van de ervaren mensen zijn. Ik hoor graag meerdere ervaringen zodat ik daaruit kan halen wat het beste bij mij en de pony zou passen.
Diegene waar ik bij ga lessen gaat mij ook helpen bij de eerste keren inspannen, maar de voorbereiding doe ik graag zelf. Uiteindelijk moet de pony ook op mijn stemhulpen reageren en dat wil eerst fijn hebben voor dat ik er ook maar iets aanhangHij staat nu nog gewoon lekker kleuter te zijn en dat is prima.
De laatste vraag was trouwens iets sarcastisch bedoeld hoor
Misschien bedoel je het niet zo, maar als je je koetsiersbewijs hebt gehaald kun je niet per definitie vlekkeloos mennen en een paard beleren. Blijf les volgen en haal er een professioneel/deskundig persoon bij om jouw pony te beleren. Ga nooit zelf rommelen!
Shenavallie schreef:Misschien bedoel je het niet zo, maar als je je koetsiersbewijs hebt gehaald kun je niet per definitie vlekkeloos mennen en een paard beleren. Blijf les volgen en haal er een professioneel/deskundig persoon bij om jouw pony te beleren. Ga nooit zelf rommelen!
picassojava schreef:ik zou hem eerst onder het zadel leren
maar volgens mij kun je al op 1 jaar beginnen met een beetje longeren
en wat leren trekken met een héél klein gewicht
bv band van een kruiwagen ofz
Sjolvir schreef:Vind dat soort van kinderarbeid, longeren en rondjes lopen kan nooit fijn zijn voor groeiende paarden.
Sjolvir schreef:uryanne schreef:Jullie hebben het allemaal mis![]()
Beleren van een paard of een pony begint zodra ze de buik van de moeder hebben verlaten.
Klinkt raar, maar denk er maar eens over na
We hebben het hier niet over het arsenaal aan baby opvoeding, maar over kinderarbeid, maar dat wist jij ook al wel
Sjolvir schreef:Dat noem ik dus baby opvoeding, vind dat niet het beleren in de context van Picassojava die kinderarbeid oppert.
Baby opvoeding is hier ook genoten.
Mens is geen roofdier, hond geen wolf.
Halster kan je aan vaststaan en aan meelopen (al dan niet met moeders in de buurt).
borstellen van hele paard, inclusief wasstraat en overal beetpakken, dingen over paard heen leggen.
Voetjes geven, trailer in en uit.
Manen knippen (fjord he, krijg je dat al snel)
Bal in de wei, dekzeil in de wei, rare grote emmers in de wei (paarden hier zijn geen van allen bang voor dat soort dingen.)
En helaas moet je dan soms als je geen geschikte opfok plek hebt je veulen uit handen geven.
Waarbij ze dat wat ze al geleerd hebben toch niet meer vergeten.