[AR] kan mijn pony worden beleerd voor de wagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovewallie

kan mijn pony worden beleerd voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:18

Ik heb een 12 jarige c-pony die ik heel erg graag voor de kar wil beleren maar hij is behoorlijk schrikachtig.
Ik zou graag jullie mening willen.
De een zegt dat hij te oud is en de ander zegt dat het gewoon kan.
hij is behoorlijk heet en ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen zijn met dit soort paardjes.
En mischien ook nog wat tips over het tuig en de wagen (word waarscheinlijk maraton).
hij is heel erg braaf op buitenrit maar als hij iets eng vind moet je em met de hand begeleiden en onder het zadel wil hij ook nog al voor onder je weg springen voor iets.
Ik hoop dat jullie me een klein beetje kunnen helpen
hij is 1.30 ongeveer

nog wat fotos;
(mijn zusje rijd er altijd op)

Afbeelding

Afbeelding

http://img190.imageshack.us/img190/6889 ... 7b2e6d.png

ik hoop dat jukllie mij kunnen helpen
gr
Laatst bijgewerkt door Gem op 22-01-12 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 foto's zichtbaar, derde in link

eclair98

Re: kan mijn pony worden beleerd voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:19

denk het wel!

of ben ik gek >;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:53

leeftijd maakt niks uit je kan een 20jr zelfs nog beleren,alleen vind ik ht karakter niet zo goed.een koets paard moet niet schrikachtig zijn en ergens niet langs willen.als je hem toch wilt laten beleren zou ik je aanraden dit onder proffesionele begeleiding te gaan doen,of hem weg brengen.en kijken wat hun zeggen.
lovewallie schreef:
Ik heb een 12 jarige c-pony die ik heel erg graag voor de kar wil beleren maar hij is behoorlijk schrikachtig.
Ik zou graag jullie mening willen.
De een zegt dat hij te oud is en de ander zegt dat het gewoon kan.
hij is behoorlijk heet en ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen zijn met dit soort paardjes.
En mischien ook nog wat tips over het tuig en de wagen (word waarscheinlijk maraton).
hij is heel erg braaf op buitenrit maar als hij iets eng vind moet je em met de hand begeleiden en onder het zadel wil hij ook nog al voor onder je weg springen voor iets.
Ik hoop dat jullie me een klein beetje kunnen helpen
hij is 1.30 ongeveer

nog wat fotos;
(mijn zusje rijd er altijd op)

http://img26.imageshack.us/img26/1641/jfs5soa1yx.png

http://img846.imageshack.us/img846/6691/e8zd5wkisg.png

http://img190.imageshack.us/img190/6889 ... 7b2e6d.png

ik hoop dat jukllie mij kunnen helpen
gr
Laatst bijgewerkt door Gem op 22-01-12 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's in link ivm quoten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:57

eclair93 schreef:
denk het wel!

of ben ik gek >;)

:')

TS: je pony is zéker niet te oud hoor! Er zijn er zat die op 20+ leeftijd nog worden beleerd ;)

Voor wat betreft het 'schrikachtige'; veel dingen zijn te leren en/of aan te wennen. Sommige karaktertrekjes krijg je er echter niet of nauwelijks uit. Ik zou bijv. niet graag een paard voor de wagen hebben die heel makkelijk van het minste of geringste écht aan de kletter gaat, of die dan bijv. wil omdraaien en zich dan moeilijk laat hanteren.

Heetheid en werkwilligheid hoeft niet altijd een beletsel te zijn; het is de kunst om dat soort, soms 'opgekropte' energie goed en veilig af te laten vloeien.

Overigens is het altijd aan te raden om paard-pony te laten beleren door een ervaren beleerder met genoeg kennis en verstand van zaken. Zelf aanprutsen zou ik zeker niet doen, het kan soms gemakkelijk mis gaan en dan zijn de gevolgen vaak niet te overzien.
Dit dus altijd, maar in jou geval met een pony die toch wat minder makkelijk is, geldt dat nog eens dubbel en dwars.

Maar in principe zou het best mogelijk moeten zijn. Daarnaast kan je natuurlijk altijd verder trainen op het schrikkerige; veel schriktraining aan de hand doen, overal aan laten wennen, straks begrenzen met de zweep als hij wil weg springen/op zij wil springen. Ik heb persoonlijk liever dat ze een keer stil staan en gaan 'snurken' of op zij springen (dat is meestal na trainen wel op te vangen met de menzweep als begrenzing) dan dat ze dus echt onstuurbaar worden, en/of aan de kletter slaan of willen omdraaien.

Veel wandelen en veel enge dingen laten zien helpt echt enorm! Eerst aan de hand, later ook aan de lange lijnen en met oogkleppen als die gebruikt gaan worden. Mijn Welsh A merrie was nog zo groen als gras toen ze bij me kwam op 5 jarige leeftijd. Kende echt níets, op wandeling was alles gigantisch eng. Staat nu amper een jaar voor de wagen en dat gaat super! héeeeel veel gewandeld en aan veel 'enge' dingen laten wennen.

En wat een plaatje is je pony trouwens!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:05

Allereerst: Prachtige pony inderdaad!

Ik zou de pony samen met een pro beleren. Dat je hulp alles van beleren weet, jij alles ook meteen goed leert, en bovendien weet jij net iets meer over het karakter van de pony.
Veel schriktraining idd. Dus voor het beleren ook al gaan werken aan touwen rond de benen en het lichaam. Dan is het niet zo'n ramp als het dier bv een keer over de strengen stapt.

En als je gaat mennen, kun je ook een groom meenemen. Deze stapt bij enge objecten als het moet even af. En het is nog gezellig ook. :)

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:36

Mijn pony is op haar 17e beleerd :)
En ze is erg sensibel en vlug, dus het was niet makkelijk. We zitten nu nog in de fase van veel kilometers maken om te bevestigen.

Doe het inderdaad wel met professionele hulp, want oudere pony's hebben vaak meer meegemaakt en zijn niet meer zo onbevangen als een jonge pony. Die van mij heeft ook best een tijd nodig gehad om het vertrouwen te krijgen dat het goed was.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:17

Qua leeftijd zou het idd kunnen.
Maar ik lees dat je al aan de hand moet begeleiden bij iets engs en onder het zadel ook weg gespurt wordt.
Ik zou met deze pony iets anders gaan doen dan mennen. Heet maakt niet uit, maar zo te lezen springt jou pony opzij, of wil ergens alleen niet langs.

Ik heb ook zo dier, toch proberen een prof heeft het ook geprobeerd. Hij doet het maar mijn pony blijft een eng, heet, schrikachtig en onberekenbaar ding voor de kar. Ik waag niet graag mijn leven of die van mijn pony laat staan de fietser waar hij op zou kunnen springen.
Hij is niet mijn eerste die ik beleerd heb en ook niet de laatste (nieuwe gaat in het voorjaar in de opleidingen) Maar mijn zwarte? Nee die komt van zijn leven niet meer voor de kar.

Gezien jou leeftijd, ik lees niet dat je ervaren ben en een hete schrikachtige pony zou ik persoonlijk zeggen niet doen.

Natuurlijk is jou pony niet de mijne, je kan altijd iemand vragen die veel ervaring heeft in beleren en mennen, als die zegt "nee doe het niet" dan gauw vergeten aub voor jullie eigen veiligheid.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:22

Ik heb hier thuis een pittige welsh van 136 lopen van 13 jaar. Ik ga haar in het voorjaar ook voor de wagen beleren. Het voortraject doe ik zelf (heb dit bij mijn shetten ook gedaan, eerste onder goede begeleiding, tweede zelf), zodra ze echt ingespannen gaat worden haal ik er goede begeleiding bij. Ik moet zeggen dat mijn pony verder over het algemeen wel redelijk koel is. Ze schrikt weleens, maar dan maakt ze een sprong opzij, maar gaat niet aan de kletter ofzo. Even kijken wat het is en ze gaat er langsop.

Als je pony echt heel schrikkerig is dan zou ik persoonlijk niet graag gaan mennen. Mijn shetlander Hans is in zijn uppie echt een scheiterd, lange lijnen buiten was al een drama. Maar hij loopt met de bomproof shet Grietje in het tweespan. Dan gaat het super.

KadySurkana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:14

ik zou schriktraining gaan doen werkt echt,
en verkeersmak maken !
als hij dan nog veel schrikt zou iik hem niet voor de kar zetten! als je karretje kanteld ben je verder van huis !niet alleen jijzelf maar ook je pony~!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:21

kan gewoon hoor,je hebt zowiezo een voordeel dat de stuur en rem erop zit want dat scheelt heel erg veel!

de papa van mijn 2 jarige is op 12 jarige leeftijd ook ingespannen,kende totaal niks voor die tijd.
en nu loopt hij zelfs 4span wedstrijden enzo

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:55

inowa schreef:
kan gewoon hoor,je hebt zowiezo een voordeel dat de stuur en rem erop zit want dat scheelt heel erg veel!

de papa van mijn 2 jarige is op 12 jarige leeftijd ook ingespannen,kende totaal niks voor die tijd.
en nu loopt hij zelfs 4span wedstrijden enzo

Heb jij alles gelezen?
De stuur en rem zit er wel op zolang de pony niet schrikt of alleen ergens langs durft.
En je moet (zeker als een dier voor de kar staat) in ALLE situaties stuur hebben en aan dit schort het een beetje.
TS ik zou gewoon een start maken met mennen, en een ervaren rot in het vak erbij halen voor je een kar erachter knoopt. Of tevreden blijven met mennen op het land (doe ik ook in tijd van sneeuw :D )

lovewallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 16:37

ooh maar hij is heel erg verkeersak en echt zomaar op hol slaan doet hij niet maar gewoon stoppen en hee erg band zijn boor dingen maar ik hep het met een man over gehad die em dan zou gaan beleren maar die vind het te gevaarlijk.

maar ik heb ook nog een ander paard die is stik braaf alle noga l groot (1.83) waarschijnlijk ga ik die beleren want die kan het waarschijlijk wel

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:40

lovewallie schreef:
ooh maar hij is heel erg verkeersak en echt zomaar op hol slaan doet hij niet maar gewoon stoppen en hee erg band zijn boor dingen maar ik hep het met een man over gehad die em dan zou gaan beleren maar die vind het te gevaarlijk.

maar ik heb ook nog een ander paard die is stik braaf alle noga l groot (1.83) waarschijnlijk ga ik die beleren want die kan het waarschijlijk wel

Is die man ervaren en deskundig dan? Want als hij het zelf te gevaarlijk vind, zal hij dat waarschijnlijk niet voor niets zeggen.
Ook het beleren van een ander paard zou ik zeker uit besteden, en niet zelf mee gaan aanrommelen ;)

Maar 't is lastig te oordelen over je pony zo vanaf internet natuurlijk.

Annieeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 03:17

tuurlijk! ik zou het proberen wij hebben vorig jaar ook onze welsh (a pony) toen net 4 jaar voor de kar gezet en was onder het rijden en lopen ook schrikkerig (EXTREEM!!) en voor de kar was hij dat helemaal niet ik denk dat we een beetje voor de gek werden gehouden haha maar het is een leuke ervaring voor jou en de pony! :+