VanHuisUit schreef:Vandaar mijn advies 'samen'. Zou echt nooit mijn paard gewoon wegbrengen paar weken, er niet heengaan of samen mennen/inspannen enz, en dan ophalen en vervolgens voor de wagen zetten thuis. Ook al heb je een goed beleerd paard dan nog vinden ze het soms 'eng' op ander terrein met andere wagen en dan ook nog andere mensen in dit geval. Mijn paardje Bente bijv was al beleerd voor de wagen toen ik haar kocht, heb daar ook proefritje met haar gemaakt, maar toen we haar de eerste paar keer inspanden was het alsof ze er echt niets van kon, wilde niet in de borst lopen, was alleen maar aan het huppelen en springen. Pure stress.
Inderdaad, zoveel mogelijk bij je paard langsgaan als je hem weg zou brengen, je moet hem uiteindelijk ook zelf kunnen besturen
Jij kent je paard het beste en ik zou ook duidelijk aangeven als je denkt dat iets niet gaat werken. Mijn moeder kwam ook regelmatig langs om een ritje op de kar te maken, maar dat was echt niet gewenst!! Ik ben ook een keer meegeweest, maar hoe het eraan toeging, vond ik niet normaal en ik vroeg me af hoe het goed kon komen... Helaas mn mond niet opengedaan.
Ohja, mijn paard is beleerd met een ander paard samen. Dat andere paard was al helemaal doorgewinterd en kon alles, was heel lief en mak en liep met alle nieuwe paarden mee. Tweespan dus. Denk dat dat misschien ook wel iets is om aan te denken, als je hem gaat laten beleren. Zo wennen ze eraan, als het andere paard iets niet eng vind, wordt het voor hen ook al een stuk makkelijker.