[AR] Laten beleren of zelf doen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Laten beleren of zelf doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 16:18

Ik wil dit voorjaar proberen om mijn Gelderse merrie voor de kar te leren lopen. Dit wil ik het liefst niet zelf doen, alleen als dit onder zeer goede begeleiding kan. Ik heb te weinig ervaring met het mennen om dan een paard te gaan beleren. Wat ze ondertussen al wel kent is het tuig en ik kan haar in de bak dingen laten slepen. Werken aan de lange lijnen doen we ook en dat gaat prima. Eigenlijk is de volgende stap om haar nu echt voor de kar te gaan zetten, maar ja dat durft ik niet alleen en, met het oog op veiligheid, wil ik dat ook niet alleen doen.
Wat is nu wijsheid om te doen? Iemand inschakelen die mij hierin begeleid, of een bedrijf zoeken die alles voor me doet en waar ik haar een paar weken naartoe kan brengen? Overigens heeft dat laatste wel mijn voorkeur, maar ja welk bedrijf dan goed is weet ik ook niet.

Mijn merrie loopt overigens al een aantal jaren onder het zadel en is al heel wat gewend. Dat lijkt me wel een voordeel met beleren voor de kar, maar ik heb geen idee of dat ook echt zo is. Ik heb zelf wel een menbewijs, maar inmiddels heb ik al ruim 7 jaar niet meer gemend, dus wat lessen zouden voor mij ook zeker niet verkeerd zijn :').
Een paard onder het zadel beleren heb ik al een aantal keren gedaan, maar voor de kar nog nooit. Vandaar dat ik het ook echt niet zelf wil gaan doen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:33

Ook als je je paard 'wegbrengt' gedurende een bepaalde periode zul je met je paard moeten leren mennen zodat je thuis ook echt met elkaar aan de slag kunt. Je titel is laten beleren of zelf doen, maar zelf kies ik voor gezamenlijk (met ervaren mensen) te doen. En dan is het wel handig om dat eerst op goed terrein te doen (dus paar weken of zoiets bij goede menstal) met goed materiaal (dat je dan niet direct zelf hoeft aan te schaffen). Als het dan allemaal wat loopt kun je wat handiger worden met je paard, wat menlessen krijgen, zelf wat onder begeleiding mennen, passend materiaal aanschaffen, op maat laten zetten en dan met alles naar huis.
Daar dan ook weer goede begeleiding en dan komt het vast wel goed :j

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:40

Wil je als tip meegeven om heel goed iemand of een bedrijf te zoeken als je je paard wegbrengt. Win zoveel mogelijk advies in over het bedrijf/de persoon. Mijn haf is ook ergens anders beleerd. Is hélemaal mis gegaan. Hij kwam er ook behoorlijk geshoqueerd van terug, was zichzelf niet meer. En ja, ze zeiden dat hij "het helemaal perfect deed". Kon er zo mee wegrijden...dat hebben we geweten ook. Ik was al een paar jaar bezig met mijn haf om erachter te lopen, vond ie leuk en deed het braaf altijd. Was daarna helemaal niets van over.

Wel fijn dat je merrie al kan slepen enzo. Dat scheelt al weer heel wat! Maar indd, wegbrengen of iemamd erbijhalen voor de eerste keren voor de kar is heel erg aan te raden. Mijn shet heb ik ook alles zelf geleerd, maar dat is natuurlijk een ander karakter en hanteerbaarder. Succes!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:48

Vandaar mijn advies 'samen'. Zou echt nooit mijn paard gewoon wegbrengen paar weken, er niet heengaan of samen mennen/inspannen enz, en dan ophalen en vervolgens voor de wagen zetten thuis. Ook al heb je een goed beleerd paard dan nog vinden ze het soms 'eng' op ander terrein met andere wagen en dan ook nog andere mensen in dit geval. Mijn paardje Bente bijv was al beleerd voor de wagen toen ik haar kocht, heb daar ook proefritje met haar gemaakt, maar toen we haar de eerste paar keer inspanden was het alsof ze er echt niets van kon, wilde niet in de borst lopen, was alleen maar aan het huppelen en springen. Pure stress.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:50

Bij mijn friesje ben ik zelf alvast het voorwerk gaan doen.
Tuig omhangen, met de leidsels er achter en naast lopen, sleepje erachter en uiteindelijk voor de wagen gezet en met hem mee er naast gelopen.
1e keer kreeg ik het mee lopen ernaast niet voor elkaar en heb ik dat een stalgenootje laten doen.

De stap daarna is de menner van onze stal op de bok gaan zitten en ben ik er naast blijven lopen.
Nog diezelfde keer is hij hem rond gaan rijden in de stap en draf.
Dit alles in een binnenbak.
De keer daarna ben ik zelf op de bok gaan zitten en ben gaan rond sturen.
Op dit punt zijn we nu gebleven en tot dusverre gaat het allemaal van een leien dakje.

Het scheelt dat ik hem zelf zadelmak heb gemaakt en alles met hem de afgelopen jaren ben aangegaan. (verkeer, doorrijden, wedstrijden, etc)
Hierdoor ken ik zijn reacties grotendeels en kan hem op zijn gemak stellen wanneer nodig.

Voor jou dus zelf inschatten wat je wel of niet wilt en kunt en hoe je paard is.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:53

VanHuisUit schreef:
Vandaar mijn advies 'samen'. Zou echt nooit mijn paard gewoon wegbrengen paar weken, er niet heengaan of samen mennen/inspannen enz, en dan ophalen en vervolgens voor de wagen zetten thuis. Ook al heb je een goed beleerd paard dan nog vinden ze het soms 'eng' op ander terrein met andere wagen en dan ook nog andere mensen in dit geval. Mijn paardje Bente bijv was al beleerd voor de wagen toen ik haar kocht, heb daar ook proefritje met haar gemaakt, maar toen we haar de eerste paar keer inspanden was het alsof ze er echt niets van kon, wilde niet in de borst lopen, was alleen maar aan het huppelen en springen. Pure stress.

Inderdaad, zoveel mogelijk bij je paard langsgaan als je hem weg zou brengen, je moet hem uiteindelijk ook zelf kunnen besturen ;) Jij kent je paard het beste en ik zou ook duidelijk aangeven als je denkt dat iets niet gaat werken. Mijn moeder kwam ook regelmatig langs om een ritje op de kar te maken, maar dat was echt niet gewenst!! Ik ben ook een keer meegeweest, maar hoe het eraan toeging, vond ik niet normaal en ik vroeg me af hoe het goed kon komen... Helaas mn mond niet opengedaan.

Ohja, mijn paard is beleerd met een ander paard samen. Dat andere paard was al helemaal doorgewinterd en kon alles, was heel lief en mak en liep met alle nieuwe paarden mee. Tweespan dus. Denk dat dat misschien ook wel iets is om aan te denken, als je hem gaat laten beleren. Zo wennen ze eraan, als het andere paard iets niet eng vind, wordt het voor hen ook al een stuk makkelijker.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:56

Maiska schreef:
Wil je als tip meegeven om heel goed iemand of een bedrijf te zoeken als je je paard wegbrengt. Win zoveel mogelijk advies in over het bedrijf/de persoon. Mijn haf is ook ergens anders beleerd. Is hélemaal mis gegaan. Hij kwam er ook behoorlijk geshoqueerd van terug, was zichzelf niet meer. En ja, ze zeiden dat hij "het helemaal perfect deed". Kon er zo mee wegrijden...dat hebben we geweten ook. Ik was al een paar jaar bezig met mijn haf om erachter te lopen, vond ie leuk en deed het braaf altijd. Was daarna helemaal niets van over.

Wel fijn dat je merrie al kan slepen enzo. Dat scheelt al weer heel wat! Maar indd, wegbrengen of iemamd erbijhalen voor de eerste keren voor de kar is heel erg aan te raden. Mijn shet heb ik ook alles zelf geleerd, maar dat is natuurlijk een ander karakter en hanteerbaarder. Succes!!

Rotte appels zijn er helaas overal......... en helaas ook in dit segment. Zo is er hier op bokt ooit eens een topic geopend over een friese ruin die werd beleerd door de één of andere idiote vent die zichzelf 'paardentherapeut' noemde en ook ruime ervaring had in 'getraumatiseerde paarden en probleempaarden', en dat hij ze met 'rust en respect beleerde voor de wagen'. Liet zich er uiteraard goed voor betalen.

....
met als gevolg dus dat paardlief onder de wonden zat en helemaal getraumatiseerd was. Gelukkig zijn deze mensen niet verder gegaan met de betreffende man en hebben zij na héel veel GOEDE hulp, rust en geduld uiteindelijk hun paard volgens mij alsnog voor de wagen gekregen. Maar je kan je voorstellen dat zo'n paard gemakkelijk voor 't leven verpest is.

Maar zulke dingen en zulke stallen zijn meer uitzondering als regel hoor. De goede beleer stallen zijn o.a. hier op Bokt ook echt wel bekend, en die leveren gewoon prima werk af. :j

TS: waar woon je ergens? dan is 't wat handiger om diverse adressen te noemen natuurlijk. Verstandig dat je het igg niet zelf gaat doen :j
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 12-01-12 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Filmpje verwijderd.

InekeH87

Re: Laten beleren of zelf doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 17:03

Welke bedrijven zijn er goed? Daar ben ik dus ook niet in thuis, ja voor onder het zadel beleren wel, maar voor de kar heb ik geen idee. Ik was sowieso van plan om als ik haar naar een bedrijf breng om er veel langs te gaan. Mijn idee was om haar een weekje of 2 voor mijn vakantie weg te brengen en dan in mijn vakantie iedere dag naar het bedrijf te gaan om zelf te helpen, te lessen en te kijken.
Mijn merrie kent het gelukkig wel dat anderen op vreemd terrein met haar aan het werk gaan. Ik heb haar een paar keer weggebracht voor trainingen voor de merriekeuringen etc. Dat dan wel bij mensen die ik goed vertrouwde en waar zei ook heel goed weer van terug gekomen is.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:16

@ Joyciejj007: Oh dat filmpje, belachelijk! Mijn haf is ergens in Duitsland beleert, geen handelsstal maar half particulier, dus hoef niet bang te zijn dat TS daar beland ;)

TS, misschien even de zoekfunctie gebruiken, denk dat er hier wel wat mensen zijn die wat weten. Ik kan je daar helaas niet verder bij helpen

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:18

Dat is een moeilijke keuze. Er is ook nog de mogelijkheid iemand in te huren die bij de stal/manege/boerderij komt waar je paard staat. Dat diegene je paard beleerd onder toezicht van jouzelf. Daar steek je ook nog eens heel wat van op!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:28

Adressen noemen is idd lastig als we niet weten in welke regio je woont :j
Hier kun je al wat adressen vinden: Pink_Horizon @ [AR] FAQ voor AR.

Ik heb ook enkele adressen afgebeld voor ik de juiste plek gevonden had, waar ik me goed bij voelde. Het adres:
- waar ze begrepen wat ik wilde,
- waar ze begrepen wat mijn merrie nodig heeft,
- waar ze me niet weigerden als ik wilde komen kijken en foto's maken,
- waar het woord "haast" niet bestaat,
- waar ze me adviseerden wat wel en wat niet te kopen,
- en waar ik kon meegroeien met het hele beleerproces.

Dat laatste hield in dat ik mijn ca 20 jarig en dito verlopen koetsiersdiploma met ervaren leerpaarden weer kon ophalen, daarna onder hun begeleiding met mijn eigen merrie verder kon gaan, terwijl de beleerder zelf bezig bleef (en blijft, want ik ben uiteindelijk op die stal blijven hangen) met de opleiding van mijn merrie.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:34

regio Breda weet ik een hele goede stal.......daar heb ik mijn paard laten beleren ( en mezelf :j al is dat work in progress :D ). En ik ben er na het beleren blijven plakken....... www.petrideko.nl . Daar wordt met rust en veiligheid gewerkt door ervaren mensen. Je kunt er zo vaak je wilt bij zijn; dat wordt zelfs toegejuigd. Maar het ligt er natuurlijk helemaal aan in welke regio je zoekt.........

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:37

Ik weet een hele goede in Arnhem.
Zeer ruime ervaring, veel rust en know how.
Een week tot 2 weken en je paard is beleerd voor de wagen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:43

Ineke, jij zit alleen heel eind hier uit de regio, anders wist ik eventueel nog adres.

Mijn zwarte wil ik ook laten beleren (fjord heb ik zelf gedaan, met zwartje durf ik dat niet aan, af en toe een aparte.).
Heb ondertussen de meninstructrice van de menvereniging waar ik rijdt gevraagd, aangezien die aan mijn eisen voldoet.
Ervaren en rustig en correct persoon tegen de paarden.

Ga het voorwerk zelf doen (overigens niet slepen, maar laten hangen aan strengen) en dan met paard naar haar toe.
(Moet eerlijk gezegd nog beginnen.... )
Kost wat, maar heb liever dat het in 1 x goed gebeurt en zo kan ik zien wat hij leert en hoe ze het doen.
En is dus niet alleen leerzaam voor het paard, ook voor mij.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:20

Ik zoek iets in een straal van ong. 100 kilometer rondom hardenberg. Dus overijssel, drenthe en eventueel gelderland is een optie. Iemand die mij thuis komt helpen is natuurlijk ideaal, dus als jullie iemand weten?

even off-topic: Sjolvir hoe is het met de (inmiddels niet meer zo kleine) Hepsie? Is ze al gespeend? Met mijn kleine nachtmerrie gaat het prima, al zeggen ze bij de opfok wel dat het een ware draak is :P.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:28

In dat geval zou Onder de Kastanje in Kootwijkerbroek (Gelderland) evt. wel wat voor je kunnen zijn. Zijn zeer goede ervaringen mee. Grote accomodatie waar men ook vakantie kan vieren, lessen kan volgen etc. etc.
http://www.onderdekastanje.nl/paardenac ... africhting

Persoonlijk spreekt hun aanpak mij wel erg aan, lijkt idd een beetje op wat hierboven ook is besproken. Zij willen de eerste paar dagen graag zonder eigenaar direct in de buurt aan het werk, zodat ze het paard leren kennen zonder invloed van de eigenaar (wat ik op zich wel goed kan begrijpen). Daarna hebben ze juist liefst idd eigenlijk dat je bijna iedere dag even komt, als je dat wil. :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 20:44

Ja ik wil inderdaad het liefst iedere dag langs, maar ik vind het ook prima als ze eerst een paar dagen zelf met haar aan het werk willen. Mijn merrie reageert namelijk heel sterk op mij :P, ik kan haar met een enkele blik commanderen om zich te gedragen en ze zal bij mij geen voet verkeerd zetten. Anderen wil ze eerst nog wel een beetje uitproberen, maar ik heb van anderen gehoord dat ze zich op een vreemde stal goed gedraagt.

oedsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:53

Onder de kastanje zijn inderdaad fijne mensen. Denk dat ik mijn Fell er straks ook heen breng.
Hele aardige mensen, die weten wat ze doen

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:25

Yep, onder de kastanje lijkt mij ook een hele goede keuze.
Idd hele aardige mensen, rustige sfeer en ik bespeurde daar geen greintje agressie.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 21:39

Klinkt dus goed, ik zal binnenkort zeker even contact met ze opnemen. Bedankt alvast voor deze tip :D