[AR] Tuigonderleggers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny21

Tuigonderleggers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 10:17

In hoeverre zijn tuigonderleggers nodig?

Hebben jullie er onderleggers onder voor een functie?
Zweet opname, anti-schuur? Of voor de mooi :+

Heeft er iemand ervaring met die van Horse Totaal?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:51

Voor de mooi doe ik niet aan. Ik heb wel een schoftonderleggertje nodig, omdat de schoft anders net niet vrijblijft wanneer het lamoen in de lichtogen hangt.

MelanieB

Re: Tuigonderleggers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:56

Functie: Het neemt het zweet wel op, zodat niet alles in je tuig trekt.
En voor het mooie heb ik maar een randje in de zelfde kleur als wagen gedaan :)

Heb ze van bokker ifever:
[EA-CO] [maatwerk] voor in de zak of onder de boom! XXXS tot XXXL
Haar site doet het even niet maar je kan haar wel pben.

Ik heb 3 zwarte, 2 met geel randje voor dubbelspan en 1 met oranje rand.
Vind ze fijn, blijven goed zitten, en je kunt ze zo de wasmachine in gooien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:25

Ook ik gebruikte en gebruik ze met een functie. Mijn shetmerrie kreeg vrij snel altijd overal wondjes en schuurplekjes van, ook al past het tuig perfect. Dus had zo'n neopreen borstonderlegger en een schoftonderlegger. Daarnaast vind ik het praktisch om deze 2 grote delen van het tuig te beschermen tegen zweet en en huidvet, dat is voor mij ook een belangrijke reden. De borstonderlegger heb ik op een gegeven moment vervangen door een gelonderlegger, die die druk erg prettig verdeeld en voor de pony lekker zacht is.

Bij mijn Welsh A merrie zit het borsttuig helaas net wat te krap als ik die gelonderlegger er onder heb, dus die rijdt ik zonder onderlegger onder het borsttuig. De schoftonderlegger blijft er dan wel op.

Misschien dat ik nog eens zo'n setje haal bij ifever, in de kleuren bijpassend bij mijn wagen. Die zijn niet zo dik volgens mij, dus misschien kan ik dan wel weer met borsttuigonderlegger rijden.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 13:29

Nik had al eerder op site van Ifever willen kijken maar deze deed het inderdaad niet.
Wist niet dat er ook een deel op Bokt stond van wat ze te koop aanbied!

Moet zeggen dat de onderleggers er erg netjes uitzien! Verder nog mensen met ervaring met deze onderleggers?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:33

Ik gebruik ze eigenlijk zelden of nooit, ik heb voor schoft en borst een echte schapenvachtonderlegger liggen voor 'noodgevallen', schoftbontje gebruik ik moment vanwege veel afvallen en schrale rug, borstbontje gebruik als ik de borst erg is gaan schuren op het brandmerk op haar schouder...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:31

Ik heb alleen een onderlegger onder mijn schoftje. Momenteel 1 van QHP volgens mij, is eigenlijk een longeerdekje. Ik heb ook een singelbontonderlegger van BR past heel mooi om mijn schoftje. En mooi geprijst :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:44

Ik gebruik singelbontjes van HH voor onder mijn schoftje :) Past precies.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:53

Ik gebruikte een singelonderlegger van BR als Schoftonderlegger, maar die is er nu weer onder vandaan.
Heb ook ooit bij Ifever wat gekocht, maar dat is me niet bevallen :)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:59

ik heb ze van horsetotaal..
bevallen mij goed

Afbeelding

Afbeelding

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:07

Ik heb ze van Pollypad gebruik ze meestal op lange tochten.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:59

Ik heb ook die van Horsetotaal. Daar maken ze van alle kleuren van de regenboog en zijn wasbaar in de machine; ideaal!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:23

Ik vroeg me af of je bv ook onderleggers van bont heb (mattes bv). vorige week had mijn welsh bultjes op de plek waar de onderlegger onder de schoft zit(eentje van ideal)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:36

zitake schreef:
Ik vroeg me af of je bv ook onderleggers van bont heb (mattes bv). vorige week had mijn welsh bultjes op de plek waar de onderlegger onder de schoft zit(eentje van ideal)

Ik weet niet waar de bultjes vandaan komen, maar realiseer je ook dat het met een bont onderlegger onder een schoftje ook wel eens te krap of te warm kan worden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:45

Het nadeel van die dikke bontonderleggers vind ik dus dat als je een goed passend tuig hebt, je tuig ineens niet meer goed ligt. Schoftje ligt dan vaak veels te hoog en past niet meer lekker omdat de kamer te veel wordt gevuld door het bont. Daarnaast gaat hij dan vaak eerder naar achteren 'kantelen'.

Vind het daarnaast ook nog eens géén gezicht, maar goed dat is uiteraard weer een ander verhaal ;)

Als je op zoek bent naar iets specifiek voor drukverdeling etc. dan zou je kunnen kijken naar onderleggers gevuld met gel er in; die zijn niet zo dik maar voelen heel prettig aan en verdelen de druk helemaal optimaal. Weet zo even niet waar je ze precies kan krijgen, heb de mijne bij m'n tuigenmaker vandaan die er toevallig nog 1 had liggen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:07

Sandrina schreef:
zitake schreef:

Ik weet niet waar de bultjes vandaan komen, maar realiseer je ook dat het met een bont onderlegger onder een schoftje ook wel eens te krap of te warm kan worden.

De bultjes komen door het zweten denk ik. De onderlegger die er nu onderligt wordt ook warm, is er eentje van ideal van kunststof. Bont is een natuurproduct en vaak ademender voor de huid, paarden met huidproblemen kun je beter bont opleggen dan kunststof.

Ik zoek niet echt iets wat druk gaat verdelen. schoftje ligt al niet geweldig, maar mn pony heeft ook echt geen schoft dus daar ligt weinig goed op. Een ander tuigje staat op het lijstje om aangeschaft te worden, maar dan wil ik wel een goeie en moet ik nog eventjes doorsparen ;). Pony is nu geschoren dus huidje is een stuk gevoeliger dan wanneer de wintervacht erop staat. Met wintervacht was het echter niet te doen. Ze zweet heel snel en is dan ook kleddernat (lees: stroomt langs haar benen naar beneden), amper droog te krijgen s winters en compleet uit conditie.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:12

Ik heb bontonderleggers, voor schoftje en borst, besteld bij Ooteman...

(ik gebruik die voor de schoft nu omdat ze erg afgevallen is afgelopen jaar, en de rug te schraal is nu voor het model van haar schoftje...)

op de filmpjes in het topic in mijn onderschrift heb ik 'm er onder zitten...
zit gewoon vast met klittenband en blijft keurig zitten!

SuperMick18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:03

magicmist schreef:
ik heb ze van horsetotaal..
bevallen mij goed

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ziet er erg mooi uit, ik wil ook graag via horsetotaal bestellen, weet jij misschien of ze ook verzenden en hoe ze dat met de maten doen? Of is COB voldoende informatie voor hun

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:08

SuperMick18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:14

JoyCiej007 schreef:
Volgens mij hebben ze gewoon een webshop hoor (en verzenden ze dus ook).
Daarnaast; mail ze gewoon, kan je alle vragen stellen :)
http://www.horsetotaal.nl/home.html

Ja ik heb al gemaild maar nog geen antwoord opgekregen, dus ik dacht kan hier altijd ook nog vragen haha :D