[AR] Eisen kar mendurance?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DVos

Eisen kar mendurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 11:48

Weet iemand of er eisen worden gesteld aan de kar bij het deelnemen aan mendurance? Mag men ook deelnemen met een sulky?

kim345

Re: Eisen kar mendurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:49

Er moet een groom mee tijdens de rit.
Dus als er op jouw sulky een veilige plek is voor je groom om te zitten dan kan dat.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:54

Je wagen moet veilig zijn, en er moet inderdaad een groom mee.
Veilig betekent ook: alle verplichte reflectoren! Check dat dus even goed. (Er is een topic hier op bokt, bij Aangespannen Rijden, waarin staat wat verplicht is aan verlichting en reflectie.) De reflectie, incl afgeknotte driehoek, is ook overdag verplicht. En je moet strengophouders aan je tuig hebben of je strengen door de broekriemen hebben.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:28

Strengophouders? Staat niets over in het reglement hoor. Wel dat je met broek moet rijden als je wagen ongeremt is.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:24

Ik lees even mee hoor, moet ook nog alles leren :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:31

Menners en grooms moeten voorzien zijn van een cap.

Vraagje mag je met de nieuwe startpas voor dressuur en vaardigheid nu ook menendurance starten, ik ving dit ergens op. Ook mede doordat dressuur en springruiters nu ook endurance mochten starten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:03

@Rivaldo ik snapte er vorig jaar ook niets van en heb toen gewoon met mijn dv startkaart mendurance gestart en dat was goed. Je moet je wel aanmelden bij de (m)endurance vereniging. Dan is het officieel en kun je officieel klasse I starten. Als je eerst kennismakingsklasse wilt doen hoef je geen lid te worden, alleen lid van de KNHS.

Met sulky kun je dus niet deelnemen (geen plek voor groom), met tweewieler wel. Besef wel dat je niet even een uurtje zit maar dus wel wat langer :+ Dus dat het voor je groom ook nog enigszins uit te houden moet zijn.... En dat het handig is wat zaken mee te nemen voor onderweg (halstertouw, emmer, jerrycan/wat flessen water, spons, regenjassen en bijv deken) dan is 4-wielige wagen wel stuk handiger.

Strengen door broekriempjes of strengophouders inderdaad nog nooit van gehoord dat dat zou moeten, sterker nog strengen door broekriempjes lijkt me nogal bijzonder (als dat verplicht zou zijn).

Ik heb maar een keer meegedaan...maar dit staat me zo bij zeg maar :o (plus wat al gezegd is).

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:33

Met een dressuurstartkaart mag je mendurance starten. Je mag niet met een mendurancestartkaart dressuur starten. Dit is namelijk een goedkopere startkaart

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:16

is dat zo al die jaren al? Echt nieuw voor mij

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:21

Altijd zo geweest

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:09

Maar je kunt niet zomaar starten alleen met je dv startkaart, ja dat kan wel maar dan in de kennismakingsklasse. Je moet wel degelijk lid zijn van de endurancevereniging voor meedoen in klasse I.
Klopt toch?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:16

Klopt, voor de klasse 1 en hoger moet je ook lid zijn de endurancevereniging

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:44

@Napie en VanHuisUit: over strengophouders staat niets in de reglementen. Maar ik ben er wel een keer over aangesproken op een mendurance door de jury (in Wateren twee jaar geleden geloof ik). Dus sindsdien heb ik ze er standaard aan.
Misschien dus niet verplicht (misschien afhankelijk van de jury wat zijn 'veilig' vinden?) maar voor de zekerheid wel een aanrader. Ik heb gewoon zelf wat gefabriceerd van stevig dik zwart kleding-elastiek. Werkt prima. Hoeft dus niet duur te zijn.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:26

De jury van twee jaar,geleden in,wateren had wel meer opmerkingen wat betreft tuigen en karren wat niet klopte. Is ook op gewezen gezien een combinatie echt in de problemen was gekomen door haar aanwijzingen.

DVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 08:19

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Heb ik wel veel aan!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:54

Heb ook gelezen dat je in de kennismakingsklasse zonder groom mag rijden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:09

Dat klopt niet, groom is altijd verplicht in de mendurance. Ik denk dat je je vergist: in de endurance staat dat een kennismakingsklasse ip zonder groom gereden kan worden

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:12

Dan zal ik nog weer eens de site erbij pakken, en het nogmaals nalezen. Kwam me al raar voor.