Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sumiry schreef:Aangezien er hoogstwaarchijnlijk twee Friezen zullen gaan komen, denk ik dat het voor mij ook een groot voordeel op zal leveren als ik leer mennen. Ze zullen beiden uiteraard hun beweging moeten krijgen, en zo sla je twee vliegen in een klap, en beide tegelijkertijd aan het werk, en ook nog op tijd terug voor het avondeten. haha... Wil overigens recreatief gaan rijden.
Onder het zadel zul je per paard z'on twee uur per dag aan beweging kwijt zijn, dus zeker tijdwinst als je een keer wat krapper in de tijd zit.
Trouwens hoe zit dat in de wintertijd, kunnen ze dan op de wei, en ook nog bereden en aangespannen worden, of beter op stal in die tijd? (vuiligheid, schuren van het zadel, niet poetsen e.d., moet nog veel leren)
tine10 schreef:Voor de tijdwinst hoef je het niet te doen. In en uitspannen, zeker met 2 span, kost je nogal wat tijd. Bovendien ben je met mennen afhankelijk van een groom.![]()
Oke, wist niet dat dat een tweespan altijd met een groom moest! Heb nog nooit gemend dus weet hier nog vrijwel niets van...
Je laatste vraag snap ik niet. Of ze op de wei kunnen in de winter en ook nog bereden/aangespannen worden.
Uitleg: Als een paard op de wei staat gaat hij ook rollen, indien het slecht weer wordt, en dan met name kou, zal hij goed gepoetst moeten worden voor er tuig/zadel opgaat neem ik aan. Anders gaat het schuren, met alle gevolgen van dien. Nu heb ik geen ervaring met paarden die 24/7 buiten staan, vandaar mijn vraag. In de menege staan ze binnen, en maakt poetsen niets uit, maar weet niet hoe dat zit met de wintervacht van een paard dat altijd buiten staat. (Hopelijk wat duidelijker)Als je nog weinig ervaring hebt met verzorgen van paarden, is het wellicht handig als je bij iemand verzorger kunt worden, of groom (zie ook topic waar grooms gezocht worden). Dan kun je alvast veel leren over het verzorgen en het mennen.