[AR] Koetsiersbewijs wel of geen goede keuze voor mij ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sumiry

Koetsiersbewijs wel of geen goede keuze voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 22:57

Over een aantal jaar (Ca. 2 a 3 jaar) is het de bedoeling een tweetal paarden te kopen.

Op dit moment neig ik sterk naar de Fries.

Nu sta ik voor de keuze weer te gaan lessen bij een manege, of het koetsiersbewijs te halen (lijkt mij leuker, ben die rondjes in de manege nu wel beu) maar doe ik er wel goed aan. kost hoop centjes, en weet niet of het daar nu te vroeg voor is, of is het net als fietsen, en kan ik hier veel van leren voor tegen de tijd dat ik zelf paarden koop.

(over paar jaar, omdat wij eerst ons huis moeten verkopen en daarna pas een huis in Duitsland kunnen kopen en opknappen)

Als ik voor het koetsiersbewijs ga, dan bij Stalhouderij Hanemaayer te Zoetermeer.
Staat geloof ik wel goed aangeschreven hier op bokt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 01:23

Nouja, dat ligt er aan, wil je ook echt gaan mennen? Dan leer je er zeker heel veel van :j Niet alleen qua leidselvoering (Achenbach) en gewoon 'het mennen zelf', maar ook hoe je correct en veilig optuigt en inspant, hoe je het mentuig pas maakt, hoe je je het best in het verkeer kan gedragen, etc. etc.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 01:52

Ik zou zelf voor het mennen gaan je geeft zelf ook aan dat je dat leuker vindt. Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je wil gaan doen in de toekomst.

Het nadeel van mangelessen is vaak toch dat je verkeerde dingen aanleert en er niet genoeg individuele aandacht is vaak, maar er wel veel geld in stopt bij de meeste manege's (hier toch) is het 12euro/uur en dan is dan bijna 600euro per jaar aan manege lessen ;).

sumiry

Re: Koetsiersbewijs wel of geen goede keuze voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 07:46

Aangezien er hoogstwaarchijnlijk twee Friezen zullen gaan komen, denk ik dat het voor mij ook een groot voordeel op zal leveren als ik leer mennen. Ze zullen beiden uiteraard hun beweging moeten krijgen, en zo sla je twee vliegen in een klap, en beide tegelijkertijd aan het werk, en ook nog op tijd terug voor het avondeten. haha... Wil overigens recreatief gaan rijden.

Onder het zadel zul je per paard z'on twee uur per dag aan beweging kwijt zijn, dus zeker tijdwinst als je een keer wat krapper in de tijd zit.

Trouwens hoe zit dat in de wintertijd, kunnen ze dan op de wei, en ook nog bereden en aangespannen worden, of beter op stal in die tijd? (vuiligheid, schuren van het zadel, niet poetsen e.d., moet nog veel leren)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:35

Voor de tijdwinst hoef je het niet te doen. In en uitspannen, zeker met 2 span, kost je nogal wat tijd. Bovendien ben je met mennen afhankelijk van een groom. ;)

Je laatste vraag snap ik niet. Of ze op de wei kunnen in de winter en ook nog bereden/aangespannen worden.

Als je nog weinig ervaring hebt met verzorgen van paarden, is het wellicht handig als je bij iemand verzorger kunt worden, of groom (zie ook topic waar grooms gezocht worden). Dan kun je alvast veel leren over het verzorgen en het mennen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:50

Ik zou nog even wachten met je koetsiersbewijs tot je plannen wat concreter zijn. Ik heb zelf ca 20 jaar geleden mijn koetsierbewijs / mendiploma gehaald, daarna niets meer mee gedaan tot begin vorig jaar.... ik was het Achenbach toch wel voor 90 % kwijt, en kon mooi weer helemaal opnieuw beginnen.
Daarnaast: wanneer je je koetsiersbewijs haalt, moet je dit elke periode verlengen (en dus betalen) omdat er een WA - verzekering aan vast zit. Doe je dit niet, zul je je eigen WA - verzekering moeten checken of je gedekt bent bij schade. Ik heb mijn koetsiersbewijs toendertijd na 2 keer verlengen laten verlopen (ik mende niet meer); wilde vorig jaar mijn koetsierbewijs weer laten "reactiveren" , maar moest dan met terugwerkende kracht (voor ca 17 jaar!!) alle jaren "bewijs + verzekering" terugbetalen 8)7 :n . Of "gewoon" weer opnieuw het koetsierbewijs gaan halen ;) .
Ergo conclusio: ik zou pas beginnen wanneer je zeker weet dat je plannen (op korte termijn) doorgaan.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:04

sumiry schreef:
Aangezien er hoogstwaarchijnlijk twee Friezen zullen gaan komen, denk ik dat het voor mij ook een groot voordeel op zal leveren als ik leer mennen. Ze zullen beiden uiteraard hun beweging moeten krijgen, en zo sla je twee vliegen in een klap, en beide tegelijkertijd aan het werk, en ook nog op tijd terug voor het avondeten. haha... Wil overigens recreatief gaan rijden.

Onder het zadel zul je per paard z'on twee uur per dag aan beweging kwijt zijn, dus zeker tijdwinst als je een keer wat krapper in de tijd zit.

Trouwens hoe zit dat in de wintertijd, kunnen ze dan op de wei, en ook nog bereden en aangespannen worden, of beter op stal in die tijd? (vuiligheid, schuren van het zadel, niet poetsen e.d., moet nog veel leren)

Altijd in de wei, dan maar wat langer poetsen.
Het lijkt wel erg op mijn verhaal.
Over 2/3 jaar wil ik ook 2 Friezen gaan kopen, om ermee te mennen en recreatief mee te rijden.
Eind februari ga ik m'n menbewijs halen

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 14:20

Gem: Oke, ga even uitzoeken wat de kosten van het verlengen zijn, het is namelijk wel de bedoeling dat ik als ik het bewijs ga halen, wel zo nu en dan bij iemand te gaan mennen, om inderdaad het gevoel te houden.

Dromen: Ook grappig twee zielen 1 gedachte. Heb je al een adres waar je je Friezen wilt gaan kopen?
Maar als ze 24/7 op de wei staan mag je toch niet poetsen omdat je anders de wintervacht te veel aantast ivm koude? En als dat zo is, zitten ze onder de bagger, en kun je er geen tuig op leggen, of zit ik nu helemaal verkeerd???

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:33

TS: paarden zijn bewegingsdieren, die hoor je niet 24/7 op te sluiten op stal en er af en toe eens een paar uurtjes uit te halen, ook al is het winter. Helaas denken sómmige mensen daar wel anders over.
Als ze op de wei staan mag je ze prima poetsen hoor, als dat nodig is. 't is alleen niet de bedoeling dat je ze iedere dag helemaal schoon gaat poetsen, dan verwijder je idd een belangrijke 'vettige' laag die ze beschermt tegen wind en regen.

Als je wil rijden dan poets je gewoon de plekken waar het tuig komt even goed, zodat het idd niet gaat schuren. Daar krijgen ze echt geen last van. Ik rijdt hier in de herfst winter een aantal keer per week en poets m'n pony's dan ook gewoon waar 't tuig komt te liggen, als ze heel vies zijn soms even 'helemaal' (benen niet want dat heeft toch geen zin), krijgen ze niets van hoor.
En anders kan je altijd nog een regendeken op leggen mochten ze dat nodig hebben.

Het lijkt me wel verstandig om je eerst goed te verdiepen in de verzorging en het houden van paarden, voordat je ze daadwerkelijk aanschaft. ;)

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 14:39

tine10 schreef:
Voor de tijdwinst hoef je het niet te doen. In en uitspannen, zeker met 2 span, kost je nogal wat tijd. Bovendien ben je met mennen afhankelijk van een groom. ;)

Oke, wist niet dat dat een tweespan altijd met een groom moest! Heb nog nooit gemend dus weet hier nog vrijwel niets van...
Je laatste vraag snap ik niet. Of ze op de wei kunnen in de winter en ook nog bereden/aangespannen worden.

Uitleg: Als een paard op de wei staat gaat hij ook rollen, indien het slecht weer wordt, en dan met name kou, zal hij goed gepoetst moeten worden voor er tuig/zadel opgaat neem ik aan. Anders gaat het schuren, met alle gevolgen van dien. Nu heb ik geen ervaring met paarden die 24/7 buiten staan, vandaar mijn vraag. In de menege staan ze binnen, en maakt poetsen niets uit, maar weet niet hoe dat zit met de wintervacht van een paard dat altijd buiten staat. (Hopelijk wat duidelijker)Als je nog weinig ervaring hebt met verzorgen van paarden, is het wellicht handig als je bij iemand verzorger kunt worden, of groom (zie ook topic waar grooms gezocht worden). Dan kun je alvast veel leren over het verzorgen en het mennen.

Heb wel paarden geleasd in het verleden, maar die stonden altijd binnen op een manege, dus heel ander verhaal in de winter.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:47

En dat krijg je dus van manegelessen... -O-
Mijn ideaal was vroeger ook altijd om een paard op de manege te zetten, was allemaal zó mooi! Tot ik leerde dat een paard lekker buiten hoort te staan, dat vertellen ze je dus effe niet op de manege :n

Ts, misschien een aanrader: het boek PaardNatuurlijk (ze hebben ook een website). Daar staat heel erg veel in over hoe paarden het beste gehouden kunnen worden en daar kun je dan zelf de voor jou prettigste weg in zoeken :)

Mennen is heel erg leuk en ook daarvan kun je erg veel leren, oa over de omgang etc, zou dat dus gewoon lekker doen hoor! Als je toch voor de rijlessen gaat zou ik wel kijken of je ergens privéles kunt krijgen, daar leer je een stuk meer van dan van manegehobbelen..

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 14:53

Ja inderdaad die manegelessen heb ik eigenlijk wel gehad. Heb al heel wat meegemaakt in de bak, maar zou graag eens iets anders doen.

Maar ga van de zomer nog wel even een 3 uurs strandrit doen _/-\o_

Leuk detail: Wij zijn in 2004 getrouwd en Stalhouderij Hanemaaijer heeft ons toen gereden, en daar wil ik nu mijn menlessen gaan volgen.

Die site zet ik even bij mijn favorieten, zal ik vast veel van leren. Thanx

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:00

Alleen mennen is eigenlijk nooit verstandig, ook niet met een enkelspan. Al moet ik toegeven dat ik al jaren vaak alleen op pad ga met m'n enkelspan, maar dat gebeurd alleen met echt ervaren en goed beleerde pony's, en dan alleen bepaalde route's welke ik min of meer 'alleen' kan handelen. En zo zijn er meerdere. Maar als je er wat gebeurd, heb je wel mooi een probleem in je eentje.

Reden is dat het gewoon héel gevaarlijk is om als menner zomaar van de bok af te stappen. Stel dat je door het bos rijdt en je moet een hek openen en dichtdoen; hoe ga je dat doen? Gaat niet als je in je eentje bent.... Of stel je moet een drukke kruising oversteken. Je paard heeft dan wel netjes geleerd om rustig stil te staan, maar heeft daar op dat moment geen zin in en gaat lopen kl*ten; voorwaarts, achterwaarts, beetje huppelen, druk doen. Jij kan verder dan weinig vanaf de bok. Voor dat soort situaties heb je een groom, die stuur je van de wagen af en die pakt het paard even bij het hoofdstel, of gaat er even voor staan.

Als je ergens langs heen wil wat het paard héel erg eng vind, stuur je je groom v/d wagen af om het paard bij z'n hoofd even te begeleiden.

En met een 2span heb je natuurlijk 2 paarden waar je op moet letten.........

Mennen geeft idd niet veel tijdswinst, waarschijnlijk zelfs tijdverlies. Als je ohz. gaat rijden gooi je er een zadel en hoofdstel op, en klaar is kees. Bij 't mennen tuig je ze op (hoop meer tuig), inspannen, rijden, maar dan kom je thuis en moet er ook weer uitgespannen en afgetuigd worden. Paarden verzorgen en vaak moeten wagen en tuig dan opgeruimd worden en schoongemaakt....

Het houden van paarden houd gewoon echt een stuk meer in dan paardje kopen, op stal zetten en er mee rijden..... Ik zou echt eerst een tijd bij iemand meelopen of iets, want het leasen van een paard bij een manege is heel wat anders ;)

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 15:26

JoyCiej007

Oke je verhaal is helder, over het mennen moet ik nog heel veel leren.

Maar wat betreft je laatste alinea: Ik weet echt wel dat een paard houden meer inhoud dan kopen, stallen en rijden, en daarom neem ik er ook echt de tijd voor.

Te meer omdat ik de paarden aan huis ga houden! Dus zal ook zelf mijn weide moeten onderhouden (met manlief gelukkig), en moeten mesten en alles dat er komt kijken bij het houden van paarden. Zie echt geen grote roze wolk hoor.

Heb zelf 2 jaar in een dierenspeciaalzaak en een jaar in een honden/kattenpension gewerkt, waar ook veel stagaires dachten dat het alleen hondjes aaien was, terwijl je daar gewoon een veredelde schoonmaakster bent, en daarnaast speelt met de honden en voert en medicijnen geeft e.d.

Ik heb de opleiding dierverzorging gedaan in Maasland, ik heb mijn dierenasiel/pensionhouder diploma behaalt, heb een hondentrimopleiding gedaan en heb de cursus hondengedrag gedaan, dus weet echt wel wat het inhoud om dieren te houden en dat het leven niet over rozen gaat.

Het enige dat ik me heb voorgenomen, is om een geschikte bijrijder te zoeken, om zo een achterban te hebben mocht ik een keer echt niet kunnen, om welke reden dan ook. (en uiteraard is mijn man ook de beroerdste niet, we doen het dan ook samen)

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 15:50

JoyCiej007

Gave foto's trouwens op jou profiel, jij bent al aardig lang bezig in de mensport zie ik..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:02

Waarom ga je niet vragen bij Hanemeijer of je daar mag groomen? Ideale leerplaats!!!

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 17:03

Ga er zaterdag naar toe, dus zal eens vragen of dat kan! Zal niet de enige zijn ben ik bang.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:11

Volgens mij staan daar veel paarden :D En als je uitlegt, waarom je dit zo wilt leren, willen ze vast wel helpen.

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 21:36

Ga het zeker vragen, heb stiekem even in je profiel gekeken, wat leuk je zoontje op die pony.
Mijn middelste zoontje (wordt in mei 4 jaar) wil ook zo graag paardrijden, maar enige manege waar dat kan, ligt hier 1,5 uur hier vandaan, en 3 uur rijden voor een half uurtje paardrijden vindt ik een beetje te gek...

Zag ook dat je nabij de grens van Duitsland woont, wij hebben toevallig pas geleden een boerderijtje bekeken in Weener ca. 10km van Nieuwe Schans.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:39

Moderatoropmerking:
Graag terug ontopic en alleen reageren op de vraag van de topicstarter. Het gaat hier bijvoorbeeld over hoe een paard gehouden moet worden. Hier is al veel over op Bokt te vinden, maar dit past beter op VSW.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 00:14

Wij hebben groepsmenlessen, zeer leerzaam en gezellig :) We rijden in de winter binnen, maar zodra het lekker weer wordt gaan we ook eens lekker naar buiten. We werken met het FNRS systeem, waardoor je ook je menbewijs kan halen. Als je meer wilt weten mag je mij altijd mailen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:11

zijn er ook mogelijkheden om in een week of zo je koetsiersbewijs te halen? en zo ja waar?

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 18:36

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 13:12

Ga straks naar Hanemaaijer om in te schrijven voor het koetsiersbewijs, moet alleen nog even checken of het op dit moment te regelen is met mijn baby (geef nml volledige borstvoeding).

Laat het einde van de middag even weten, vind het nu al spannend, gaat echt nergens over, alleen maar inschrijven en boek meekrijgen. Hahahaha :D

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 21:42

Nou ben bij Stal Hanemaaijer geweest, en heb me ingeschreven voor de eerstvolgende cursus.
Dus aankomende week of begin volgende week zal ik gaan starten met theorie, en op 14 april zal ik hopelijk slagen voor de praktijk....... Kan haast niet wachten om te beginnen....wordt vervolgt. *\o/*