[AR] plaats op de weg in het bos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bietjah87

plaats op de weg in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 13:34

hallo allemaal!

Het spijt me voor de wat onduidelijke titel, maar ik wist niet hoe ik het anders moest verwoorden..

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je als menner (eigenlijk) niet op het ruiterpas mag rijden. Dit geldt ook voor het fietspad/wandelpad. Maar bij ons in het bos zie ik veel kleine witte bordjes waar op staat "eigen weg". En ik heb ergens gelezen dat je als menner daar wel mag rijden (het wordt in ieder geval gedoogd).

Wie kan mij vertellen of dit waar is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:38

Eigen weg is in principe níet toegankelijk. Daarom heet het ook 'eigen weg' - zo'n weg is privé-eigendom, voor de grond is betaald (en meestal stevig). Soms geldt daar wel een 'recht van overpad' over, maar dat is dan alleen voor omwonenden die anders hun huis of wei niet kunnen bereiken.

En verder kan de eigenaar van de weg aangeven dat-ie geen bezwaar heeft, maar dat kan iedere eigenaar voor zichzelf besluiten.

Bietjah87

Re: plaats op de weg in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 17:37

dank je wel voor je reactie! Klinkt ook wel logisch..

En toch heb ik ergens gelezen dat wij als menners zijnde toch op andere paden mogen mennen dan op het ruiterpad, maar waar heb ik dat dan gelezen (gaat heel hard graven)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:22

Hier op de Veluwe heb je aparte ruiter- en menpaarden, soms vallen ze wel samen, maar vaak ook niet. Op het fietspad of wandelpad mag je NOOIT mennen, als er geen menroute is, moet je op de openbare weg blijven!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:24

Ibbel schreef:
Eigen weg is in principe níet toegankelijk. Daarom heet het ook 'eigen weg' - zo'n weg is privé-eigendom, voor de grond is betaald (en meestal stevig). Soms geldt daar wel een 'recht van overpad' over, maar dat is dan alleen voor omwonenden die anders hun huis of wei niet kunnen bereiken.

En verder kan de eigenaar van de weg aangeven dat-ie geen bezwaar heeft, maar dat kan iedere eigenaar voor zichzelf besluiten.

Eigen weg, is eigen weg mits ze deze 1 keer per jaar sluiten voor eigen gebruik is mij verteld.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 01:57

Een eigen weg is gewoon eigen weg....... snap de redenatie niet waarom je daar wel zou mogen mennen. Je mag daar in principe ook niet fietsen, autorijden of what-ever, tenzij je echt bij dat huis moet zijn misschien.

Menners mogen prima op ruiterpaden komen. Alleen is dat niet altijd even verstandig, want sommige ruiterpaden of stukken van die paden kunnen ineens best smal zijn, waar een wagen weer niet doorheen past. Dat is de reden waarom er op de Veluwe vaak toch onderscheid wordt gemaakt tussen ruiterpaden en menpaden.

Je mag en hoort in het bos niet op het wandelpad en/of fietspad te komen. Dit ook omdat dit vaak van een materiaal is gemaakt welke beschadigd raakt als er paarden overheen lopen. Daarnaast zijn die hoefafdrukken erg vervelend voor de fietsers. Tijdens de Eper Paardenvierdaagse is het bijv. streng verboden je als ruiter of menner op de fiets/voetpaden te begeven. Is daar altijd al verboden overigens.

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 14:29

ik heb het eens nagelezen:

Er staat in het FNRS Handboek Leer mennen met plezier op blz 158: Eigen weg ; Deze weg mag gebruikt worden zolang de eigenaar dit stilzwijgend toelaat.

Als ik die wegen in ons bos bekijk, lopen deze niet van of naar een huis, of hebben een ander doel. Is het misschien een idee om de boswachter hier ook over aan te spreken? Dan heb ik in ieder geval meer zekerheid.

Want de ruiterpaden hier zijn zo blubberig, dat mijn shet daar de sulky bijna niet doorheen kan trekken. En als ik dan vrijstelling zou hebben voor een ander pad, dan zou dat super zijn natuurlijk!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:19

Ik zou zeker even uitzoeken van wie de eigen weg is, en even met de betreffende boswachterij/eigenaar contact opnemen. Ik vindt het nogal wat dat deze regel zo in het handboek staat, om bij onze woning te komen moet je ook over een "eigen weg' en kun je niet zien waar de weg heen loopt., echter sta je wel na een paar honderd meter oog in oog met 2 bouviers. (staat wel aan gegeven aan het begin, maar het komt ook wel eens voor dat mensen zo naar de pony's staan te kijken dat ze bordje straal voorbij lopen. Het "eigen weg" bord is nog feller van kleur en valt meer op.)