[AR] hulp gevraagd: paard leren slepen Tinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

piepstuitert

hulp gevraagd: paard leren slepen Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 14:03

Hoi, ik wil graag mijn paard leren slepen, een tractorband of boomstam.
Tuig is al geregeld, hij heeft t al een keer omgehad. Super cool. Al een beetje rondgestapt (uiteraard met hulp van iemand)
Maar nu vroeg ik me af of er iemand op bokt is die ervaring heeft met "boomstammen slepen" en weet hoe je dit moet aanleren.
Liefst uit limburg want daar woon ik! alleen aanleren vind ik geen optie, je kunt er niet naast en achter lopen tegelijk he!
(En paardje snapt echt niet dat ik er achter sta en gewoon stap bedoel zoals aan het touw of longe...)
_ welk gewicht boomstam is straks als ie het geleerd heeft goed om m te laten werken
- is het beter te beginnen in de wei of op de landweg

allemaal vragen! Wie zit er bij mij in de buurt en kan mij helpen??

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:19

Ik woon niet in de buurt maar kan wel wat vragen beantwoorden... Het beste kan je beginnen in een afgezet gedeelte (een bak of wei), even leren sturen. Sjalommen om pionnetjes vond ik wel een handige.
Het gwicht... Er wordt gezegd dat een paard op een harde weg (asfalt/steen) 3x zijn eigen gewicht kan dragen, op gras 2x en in zand 1x. Maar ondanks dat mijn shet redelijk sterk is, rij ik niet op zand (dit red ze gewoon niet, veel te zwaar. Ik rij grote stukken op asfalt en wissel af met kleine stukken gras.
Een tinker kan een hoop trekken, maar ze moeten wennen aan de druk op de borst.

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:06

Pas op met wat hij kan trekken want het is niet hetzelfde als bij een kar. Daar zitten uiteraard wielen onder. Je paard mag 20 % van zijn lichaamsgewicht trekken bij het slepen. Dit is het gewicht wat hij langere tijd kan volhouden (mits getrained), bij eenmalige krachtspanning mag dit een stuk meer zijn.

Enne, kijk uit met boomstammen, die kunnen behoorlijk hard tegen je enkels slaan. (dit weet ik uit ervaring, gescheurde enkelbanden en gekneusd knie-tje aan over gehouden).
Succes, en anders bestaat er nog een cursus paardentractie.

Mastrootje

Re: hulp gevraagd: paard leren slepen Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:11

Ik zou even wachten met iets erachter hangen als je paard nog niet eens het principe van het lange lijnen heeft geleerd. Dus dat jij erachter staat en de commando's geeft.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:18

leer je paard eerst dat als je erachter staat hij/zij ook naar de comandos moet luisteren. Dit kan je oefenen met een grondman ernaast. Ik heb het geoefend aan de longeerlijn en dan mijn vriend in het midden en zelf meer naar buiten gaan en dan rustig vriend/vader weghalen.

Het laten wennen aan druk op het borststuk hebben we gedaan met zelf eraan gaan hangen rustig en dan op den duur je echt voort laten trekken.

toen dit goed ging hebben we wel direct een zwaardere band erachter gehangen.
[ITP] Nu alleen nog de sneeuw

Maar het meest belangrijk is dat je paard gaat snappen dat ze jou niet altijd ziet zeker als je boomstammen gaat slepen.

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 16:59

Hoi allemaal,

das precies wat ik van plan ben, lange lijnen en iemand die meehelpt!
20% van 600kg oei, dat wordt wel een erg flink gewicht dat krijg ik zelf niet in mijn auto getild haha!
( ik weeg maar 60 kg misschien moet ik er dan maar zelf achter gaan hangen met een boomstammetje erbij)
hihi, zie het zo voor me!
Ga binnenkort maar weer eens oefenen met de lange lijnen met hulp erbij.

grtz

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:55

Hahaha, ik weet niet wat jij met boomstammen doet maar ik leg ze toch meestal niet in m'n auto!!
(maar, weegt jouw tinker 600kg? Dat is dan toch een tanker ipv een tinker.... := )

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 22:28

hihi, is ie inderdaad hoor, vorig jaar in een jolige bui liep hij met een betonnen bank weg... Die zat dus voor de duidelijkheid aan zijn halstertouw!!!!! ik stond erbij en keek erna. Toen kreeg ik het idee van een trektuig!! Maar ik moet natuurlijk wel hetgeen ik wil gaan slepen op de plek krijgen waar paardje lief staat, en ik ga het zelf niet trekken aub.... dus ik dacht ik gooi het in de auto. Misschien dan toch maar een paar kleine boomstammen aan elkaar vast maken ter plekke...>??

sbbkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:25

Hallo aan allen,

Ik ben van plan om eind maart begin april(hangt er vanaf wat er verder nog te doen is in Nderland) een open Nederlands kamioenschap boomslepen te oganiseren!
Zoals de naam al zegt OPEN, houd dit in dat er voor alle rassen en maten de gelegenheid zal zijn om een parcour te slepen.
bij voldoende aanmelding bestaat de mogelijkheid dat ik diverse klasse indelingen maak.
Het parcour zal gebouwt worden door een gerenomeerde parcour bouwer uit Duitsland die zijn sporen reeds heeft verdient op internationale wedstrijden.
Het zou leuk zijn dat we een wedstrijd kunnen organiseren voor iedereen die er van houd om met paarden te werken.
Van mini shet tot maxi shire een ieder is welkom.
Graag hoor ik van jullie reactie's hierop zodat we pijlen kunnen hoeveel animo er is voor dit evenement dat overigens in de Achterhoek zal gaan plaats vinden.

in afwachting van jullie reactie

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:40

@ ssbkr : Op zich wel een erg leuk idee maar gezien ik al eens geblesseerd ben geraakt (zie een van mijn vorige posten) hang ik geen boomstam meer achter een paard. Een weidesleepje vind ik wel weer meer dan genoeg! ;)
En voor mij en m'n pony zou dat wel erg ver weg zijn.
Heb je al eens contact gehad met Arjan Wijnstra hierover? Hij geeft in Vorden ook workshops paardentractie, misschien kan hij je verder helpen.
Hij lijkt me wel iemand die hier interesse in zou hebben.
Laatst bijgewerkt door Drunten1999 op 09-12-11 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:42

piepstuitert schreef:
hihi, is ie inderdaad hoor, vorig jaar in een jolige bui liep hij met een betonnen bank weg... Die zat dus voor de duidelijkheid aan zijn halstertouw!!!!! ik stond erbij en keek erna. Toen kreeg ik het idee van een trektuig!! Maar ik moet natuurlijk wel hetgeen ik wil gaan slepen op de plek krijgen waar paardje lief staat, en ik ga het zelf niet trekken aub.... dus ik dacht ik gooi het in de auto. Misschien dan toch maar een paar kleine boomstammen aan elkaar vast maken ter plekke...>??

Whahaha, dan sta je stom te kijken, heb je zeker niet toevallig een foto van, hahahaha, ik kom niet meer bij! _O-
Die tinkers zijn ook nooit saai he?

sbbkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:01

wij werken zelf met mini's zelfs semi pro. dus dat gaat allemaal wel lukken het is alleen de bedoeling om te pijlen of er mensen zijn die aan zo een wedstrijd mee willen doen kunnen we ook nog eens ervaring uit wisselen.
Over ervaring gesproken: heb ik zelf ook een (slechte)ervaring vier weken geleden bij het ruimen op de hei gaan die twee kleine rakkers in de achtervolging en had ik het naslepen maar jullie raden nooit wat ze achtervolgden!!!! LET OP het was.... het was een quad zo een vierwielig motor voertuig!!!!
ze lieten zich niet inhalen door zo een ding en het ging dus in de achtervolging met als resultaat:een nachtje ziekenhuis een splinter van mijn hak,6a7 gekneuzde ribben ,gekneuzde long en nier en dan nog een elleboog.
Maar het ergste is die deuk in mijn ego!!
we zijn al tien a twaalf jaar met paarden bezig en dit was het eerste ongelukje.
hier een paar linkjes http://www.mijnalbum.nl/Foto-ETDOYESB.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-COYRLVOS.jpg

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:47

@sbbkr, Ik bedoelde niet dat je het niet zelf zou kunnen doen maar omdat Arjan veel contacten heeft met mensen die slepen kun je misschien bij hem ook eens peilen of hij mensen kent die mee willen doen.

Maar wat een ongeluk zeg, tsjonge jonge, sterkte ermee!
(Ik dacht even dat het Benton was die achter ze aanzat.... := )

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 13:40

@Whahaha, dan sta je stom te kijken, heb je zeker niet toevallig een foto van, hahahaha, ik kom niet meer bij! _O-
Die tinkers zijn ook nooit saai he?[/quote]

Nee saai inderdaad nooit, eerder vol verrassingen... _/-\o_

sbbkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:17

Hallo piepstuitert,
Heb je al iemand gevonden?
Ik zelf doe dit werk ook al eventjes en dat zelfs met mini's!!!!!
Het belangrijkste is dat je een team vormt met je paard(en)
Ik zou je wel een keertje willen helpen maar dat word dan wel een hele dag want voor een paar uurtjes is het een beetje ver vanuit de achterhoek.
En de hoofdzaak is dat erzelf en je paard lol aan hebben anders moetje er niet aan beginnen.
Mocht je intresse hebben laat het maar weten in een PB.
Afbeelding

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:25

mijn tinker had het destijds in een uurtje in de gaten.
Vooraf had ik voorbereiding gedaan:
- longeren aan dubbele longe
- aan menhoofdstel + leidsels, zelf erachter lopen en kriskras door de bak
- tuig om en zelfde oefening;
- weer zelfde maar nu met strengen eraan en wat tegengewicht bieden

daarna hulp gehad voor de 1e x met een slede door een bak. ik liep zelf ernaast met extra longe.
vervolgens nog even met éénasser en toen was het eigenlijk al voor elkaar.

keer erop nog even met eenasser en daarna de weg al op; de omgeving was ernaar en rechtuit gaf meer rust dan dat gedraai in de bak. Ze vond in de wendingen de zijdelingse druk van de bomen wat eng, maar daar was ze snel aan gewend.