Albert schreef:Luchtvering. Minder bewegende onderdelen en beter instelbaar.
Heb met beiden gereden en ik moet zeggen; nu ik een marathonwagen met luchtvering heb, zou ik nóoit meer anders willen. Ik zou igg niet terug willen naar enkel bladveren. En het is super af te stellen; helemaal naar eigen wens en situatie, omgeving etc.
Als ik alleen rijd heb ik de vering voor redelijk strak staan, achter staat vrij losjes omdat hij anders niet prettig veert, te stroef staat en ik dan dus 'klappen' in m'n rug krijg.
Gaat er een groom mee, dan gaat voor juist wat losser en achter wat strakker, omdat de meeste mensen toch iets zwaarder zijn dan mij. En gaat er een vrij 'stevig/zwaar' persoon mee, dan gaat hij van achteren heel erg strak, omdat hij anders nog wel eens op z'n kont wil gaan bij het nemen van een heuveltje of in een kuil; ik weeg maar weinig en dan is de belasting echt uit verhouding.
Zo kan ik altijd comfortabel rijden, en mijn groom ook
Heb er overigens ook naast de luchtvering bladveren onder, volgens mij wordt dat vaak gecombineerd.