[AR] Hoeveel moet een zweng uitsteken aan beide kanten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xXxXsasxXxX

Hoeveel moet een zweng uitsteken aan beide kanten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 15:11

Ik heb de zoekfunctie al gebruik maar kan het antwoord op mijn vraag niet vinden.
Ik heb meerdere topics gelezen waarin gevraagd wordt hoe breed een zweng moet zijn.
Dan komt daar standaard als antwoord op dat je dat gewoon moet meten door hout achter je pony te leggen, en dan moet hij aan beide kanten een stukje uitsteken.

Maar dan is mijn vraag; wat is een stukje?
Is een stukje 5cm aan beide kanten? Of is dat 20cm aan beide kanten?
Hoeveel moet hij dan ongeveer uitsteken aan beide kanten?
Kan iemand mij daar wat over vertellen? :)

suikermeisje

Re: Hoeveel moet een zweng uitsteken aan beide kanten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:31

Volgens mij maakt dat niet zoveel uit hoor, zolang de strengen maar niet langs het been schuren :) (dus schuin naar achter naar elkaar toelopen)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:55

Komt idd niet zo nauw, maar je kan toch beter wat breder hebben dan smal, dat geeft de pony ook meer vrijheid met wendingen en idd dan raken de strengen de pony ook niet zo gauw.

Maar waar is het voor bedoeld? Gewoon echt voor de wagen, of bijv. om te slepen of te slee-en? Want een zweng v/d wagen is bij de modernere wagens vaak gewoon bijna even breed als het lamoen, en die zijn tegenwoordig ook lekker breed van achteren, zodat het paard fijn de ruimte heeft om te kunnen wenden en letterlijk en figuurlijk zijn kont kan keren.

Mijn zweng is aan iedere kant íetsje smaller dan het lamoen:
Afbeelding

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:11

Het is voor slepen en sleeën. Maar in principe maakt het dus niet zo heel veel uit hoe breed hij moet zijn?
Als je minimaal 10cm aan beide kanten laat uitsteken is dat dan voldoende? Of zou je voor de zekerheid wat meer doen?

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:22

wouw Joycie, wat heb jij een mooie wagen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:33

lianne74 schreef:
wouw Joycie, wat heb jij een mooie wagen

Hahaha, dankjewel, ben er ook súperblij mee! In topics in m'n onderschrift zie je hem wat beter, dit is niet een heel duidelijke foto. Hij is tegen het bordeauxrode aan (net tikkeltje lichter) met donkerbruine bekleding en goudkleurige (subtiel hoor, niet zo kitsch) velgen + goudgele bies rondom. En hij rijdt werkelijk héeeerlijk!

@ TS: 10 cm. tsja voor een shet 10 cm. uitsteken of voor een groot paard, is wel anders in verhouding natuurlijk. Of pak even een strotouwtje, knip die op maat en leg die achter het paard en maak een foto, en laat dat hier zien.

Zoals gezegd; het luistert niet zo nauw, maar beter wat breder dan wat aan de smalle kant.