Citaat:
maar hij bokt onwijs veel en ik weet ook niet goed wat ik daar tegen moet doen.
Kan ik zo maar beginnen met tweespan leren of moet ik de ander eerst ook gewoon alleen voor de kar leren lopen? En wat kan ik tegen het bokken doen?
Tegen bokken kun je jezelf en je wagen beschermen via een bokriem/slagriem. Als ze bokken en je hebt er een slagriem om krijgen ze eigenlijk ook direct een soort bestraffing, want ze krijgen een tik tegen hun rug als ze bokken.
Met tweespan kun je niet werken met een slagriem.
Het is dus zeer onverstandig 'gewoon maar te gaan proberen' in tweespan als je zeker weet dat een van de twee bokt. Ik zou dat nooit doen. Ze kunnen al bokkend in tweespan vrij makkelijk een been over de langboom krijgen en/of de strengen en dan heb je helemaal de poppen aan het dansen. Kans dat ook je goede pony dan echt niet meer in tweespan wil staan.
Bij bokkende pony eerst goed beleren enkelspan en het bokken bij voorkeur al met slepen afleren (en in alles, een pony mag niet bokken, al helemaal niet als je ermee wilt mennen). Als ze bokken direct af te straffen (stem en/of tik met zweep en/of bij voor de wagen op rem gaan staan) plus eerste tijd rijden met slagriem. Als je dan fatsoenlijk kunt rijden en je verwacht dat ze het niet meer doen kun je slagriem eraf halen. Gaat dat allemaal ook goed dan pas in tweespan.