[AR] Maattabel mentuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom007

Maattabel mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 23:03

Hallo allemaal,

Ik heb gezocht en gezocht en gezocht, maar ik kan geen maattabel voor mentuigen vinden.
Bestaat er eigenlijk wel een tabel voor?
Ik kan begrijpen dat een tuig net zo goed moet zitten als een zadel, maar op sites waar je tuig kan bestellen word alleen mini, shet, pony, cob, paard en dergelijke aangegeven. Ik zie dat er verder geen uitleg word gegeven of het voor smalle of juist brede paarden/pony's is geschikt en welke stokmaten erbij horen.
Ik snap ook dat het exterieur van je pony of paard natuurlijk ook veel uit maakt. Zo heb ik voor mijn ruin van 152cm bv een maat full, want cob is gewoonweg te klein.

Maar goed mijn vraag:
- is er een maattabel voor mentuigen met daarbij aangegeven stokmaten ( bij bv pony,cob,full, shet etc etc...)

Al vast bedankt en ben benieuwd of iemand een antwoord heeft op mijn vraag.

Groetjes!

mirror666

Re: Maattabel mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:16

op de website van horseshophorsepower staat een maten-plaatje
je kunt met hen dan contact opnemen met de opgenomen maten voor de maat tuig die je dus nodig hebt.

Verder kun je je paard natuurlijk altijd opmeten en de verkoper van een tuig naar je wensen vragen het na te meten :)

ik weet vrij zeker dat je niet tuigmaat aan stokmaat kunt hangen ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:18

Dit is de enige die ik zo gauw ken... aha zie dat Naaltje net voor me heeft gepost die kent hem dus ook...

http://www.horseshopinternational.nl/ex ... e7ffdda837

Eigenlijk nooit wat mee gedaan. Als je een keer een tuig hebt heb je wel wat idee over de maatvoering .Ik heb alles van Ideal, kun je makkelijker met elkaar combineren. Dat in combinatie met goede leverancier & adviseur (van Rijs in Zevenhuizen en/of http://www.tuigonderdelen.nl en mijn instructeur :+ ) doet de rest :j

En stokmaat zegt niet veel, breedte ook niet zo... je moet 'het tuig in kwestie' beetje kennen om de maten wat in te kunnen schatten. Oftewel: zien & geloven :j

Mijn Bente is 1.55 en loopt met een extra full tuig (had ik nog van mijn vorige paard Rizanta) met daarin paar onderdelen full/cob :7
Pony'tje Snuit is 1.15 die heeft iets gecombineerd van shet/pony.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:20

en dan nog een tip, mocht je tussen 2 maten in komen. Wat ik dus ook had (pony of cob) ga dan voor de grotere. Leer afknippen is makkelijker dan bij kweken ;) :)

Ik heb veel aan mijn tuig nog laten vermaken. En nu heb ik ipv een cob-tuig gewoon een Diddle-tuig :)

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 23:25

Dat wat jullie zeggen dat dacht ik al wel... maar goed wie niet vraagt wie niet weet...

Deze vraag kwam ook bij me op, omdat ik opzoek naar een tuig voor een pony van 140. Het tuig van een vriendin van mij lag er goed op (cob). Maar goed dan ga je kijken op MP en dan zie je pony tuigen die bv ook op een pony lagen van 140. En ja dan ga ik twijfelen.

Het zal gewoon passen zijn net als met zadels, heb ik uiteindelijk ook met mijn andere tuig gedaan....

In ieder geval: Bedankt voor jullie reacties!

Hahahaha een diddle-tuig :+ Thanks voor je tip!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:44

het ligt ook aan het merk van het tuig. Ik heb een zilco ponytuig op een welsh van 1,22. en op een welsh van 1,20 past shet en pony. Pony van mijn man is 1,45 ongeveer en die heeft ook ponytuig. Paard van mijn zusje 1,60 heeft cob. En dat zijn allemaal ideal tuigen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:09

geloof dat ideal ook groter valt dan zilco

bartwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:55

Je kunt het beste iemand laten komen hebben wij ook gedaan. zaten ook tussen Cob en Full in.
bij ons in http://www.maasduinenservice.nl geweest. die kwamen eerst passen en we kregen toen een perfect tuig. wat precies op maat was voor ons. we hebben nu wel voor een Zilco tuig gekozen ipv Ideal wat we al hadden. dat hebben ze trouwens meegenomen en perfect gerepareerd. want het begon na 3 jaar al wat te slijten. voordeel van dat Zilco is dat het geen of weinig onderhoud nodig heeft. want als ik van een rit terug kom heb ik weinig zin om mijn tuig nog te poetsen in iedergeval het zweet eraf wat bij leer wel belangrijk is.